IBPP1/443-1421/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1421/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług remontowo budowlanych wraz z dostawą towaru - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług remontowo budowlanych wraz z dostawą towaru. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 grudnia 2008 r. znak IBPP1/443-1421/08/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych wraz z towarem, tzn. montaż okien, rolet, żaluzji i drzwi w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 11. Przed wykonaniem usługi zostaje spisane zamówienie, w którym klient ustala kolor, kształt i wykończenie stolarki okiennej lub otworowej, a następnie wg tego zamówienia, Wnioskodawca dokonuje nabycia towaru, który zostaje wykorzystany do usługi. Tym towarem są gotowe okna, drzwi, rolety, żaluzje. Usługa Wnioskodawcy uwzględnia zakup od innego podmiotu okna, drzwi itp. oraz wykończenie - obróbkę otworów okiennych lub montażu ścianki działowej w przypadku stolarki otworowej - drzwi.

W uzupełnieniu wniosku sprecyzowano, że pytanie i wniosek o wydanie interpretacji dotyczy usług montażu okien i drzwi. Usługi montażu wykonywane są w budynkach PKOB 11 stałego zamieszkania. Wnioskodawca nie jest producentem rolet i żaluzji - usługa montażu rolet i żaluzji nie jest przedmiotem wniosku. Wnioskodawca wykonuje usługi określone w PKWiU 45.42.11-00.00 "Roboty związane z montażem futryn drzwiowych i ram okiennych". Umowę stanowi zamówienie spisane z klientem w celu montażu stolarki okiennej lub otworowej - drzwi. Zamówienie zawiera takie elementy jak: adres zamawiającego, nazwę wykonawcy - logo i adres Wnioskodawcy, datę realizacji usługi, rysunek z wymiarami montowanego okna lub montowanych drzwi oraz szczegółowy opis montowanego produktu (kolor, rodzaj wykończenia np. w przypadku okna - rodzaj szkła i parapetu oraz dodatkowe wykończenie jak rodzaj klamek itp.). Na zamówieniu zostaje ustalona kwota jaką klient ma zapłacić. Kwota do zapłaty obejmuje towar i usługę łącznie - klient nie jest w stanie ustalić wartości zamawianego towaru ani usługi (nie wie ile z wartości, którą ma zapłacić stanowi usługa). Zamówienie jest akceptowane poprzez podpis klienta. Kwota z zamówienia po wykonaniu usługi ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej. Na życzenie klienta wystawiana jest faktura VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT sprzedaży usługi montażu z towarem należy na fakturze wykazać 22% dla materiałów budowlanych i 7% dla usługi montażu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do wyłączenia materiałów (okien, drzwi zakupionych od dostawców) z usług montażowych, w związku z czym należałoby stosować jednolitą stawkę podatku od całości tej usługi - 7%.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 553 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - stawkę podatku obniża się do wysokości 7%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o podatku od towarów i usług wskazane zostało, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie PKOB (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Usługi Wnioskodawcy mieszczą się w PKOB w dziale 11, dlatego uważa on, iż ma prawo zastosowania do całości stawkę VAT - 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r., bowiem jej przedmiotem jest - jak wskazał to Wnioskodawca - zaistniały stan faktyczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 - ust. 3 art. 8.

W myśl zasad metodycznych leżących u podstaw PKWiU wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), stosowanych zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) dla celów podatkowych, także po dniu 1 maja 2004 r. stawka podatku VAT uzależniona jest od tego, kto: producent, firma usługowa czy też handlowa, dokonuje montażu artykułów branży budowlanej.

I tak roboty instalacyjne i montażowe, wykonywane przez producenta siłami własnymi zalicza się do tego grupowania, do którego zalicza się wyrób, artykuł (towar). Natomiast w przypadku gdy montażu dokonuje firma usługowa, która nie jest producentem montowanych towarów budowlanych (np. okien, drzwi) to czynność ta zaliczana jest do usług - robót budowlanych.

Należy podkreślić, że podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością właściwego zdefiniowania czynności (również w zakresie klasyfikacji statystycznej) oraz prawidłowego opodatkowania. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12. W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2;.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych wraz z towarem, tzn. montaż okien i drzwi w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 11. Przed wykonaniem usługi zostaje spisane zamówienie, w którym klient ustala kolor, kształt i wykończenie stolarki okiennej lub otworowej, a następnie wg tego zamówienia, Wnioskodawca dokonuje nabycia towaru, który zostaje wykorzystany do usługi. Tym towarem są gotowe okna i drzwi. Usługa Wnioskodawcy uwzględnia zakup od innego podmiotu okna, drzwi itp. oraz wykończenie - obróbkę otworów okiennych lub montażu ścianki działowej w przypadku stolarki otworowej - drzwi. Usługi montażu wykonywane są w budynkach PKOB 11 stałego zamieszkania. Wnioskodawca wykonuje usługi określone w PKWiU 45.42.11-00.00 - zgodnie z obowiązującym dla celów podatku VAT rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) to "Roboty związane z montażem futryn drzwiowych i ram okiennych". Umowę stanowi zamówienie spisane z klientem w celu montażu stolarki okiennej lub otworowej - drzwi. Zamówienie zawiera takie elementy jak: adres zamawiającego, nazwę wykonawcy - logo i adres Wnioskodawcy, datę realizacji usługi, rysunek z wymiarami montowanego okna lub montowanych drzwi oraz szczegółowy opis montowanego produktu (kolor, rodzaj wykończenia np. w przypadku okna - rodzaj szkła i parapetu oraz dodatkowe wykończenie jak rodzaj klamek itp.). Na zamówieniu zostaje ustalona kwota jaką klient ma zapłacić. Kwota do zapłaty obejmuje towar i usługę łącznie - klient nie jest w stanie ustalić wartości zamawianego towaru ani usługi (nie wie ile z wartości, którą ma zapłacić stanowi usługa). Zamówienie jest akceptowane poprzez podpis klienta. Kwota z zamówienia po wykonaniu usługi ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej. Na życzenie klienta wystawiana jest faktura VAT.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż kompleksowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie montażu stolarki okiennej i drzwiowej sklasyfikowane w PKWiU 45.42.11-00.00 - Roboty instalacyjne futryn drzwiowych i ram okiennych wykonywane w budynkach stałego zamieszkania sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 11, będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:

1.

na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT w sytuacji gdy ww. usługi będą świadczone w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym i będą wykonywane w ramach:

- modernizacji tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych środków,

- remontu tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym,

2.

na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy czyli w sytuacji:

- gdy przedmiotowe usługi budowlano-montażowe nie będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz w sytuacji

- gdy ww. usługi będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu w obiektach budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, lecz tylko w stosunku do części podstawy opodatkowania przekraczającą udział powierzchni użytkowej kwalifikującej te budynki lub lokale do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić że charakter świadczonej usługi budowlanej będzie warunkował podstawę prawną (art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT lub też § 5 ust. 1a rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) jaką należy podać na fakturze w przypadku zastosowania obniżonej stawki VAT dla świadczonych robót budowlanych.

Reasumując, jeżeli usługa montażu stolarki budowlanej wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ww. ustawy), a Wnioskodawca niebędący producentem wykonuje tę usługę z użyciem materiałów własnych co wynika z zawartej z klientem umowy, to do całej wartości usługi należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót - w analizowanej sytuacji 7%. Wykonana usługa winna być udokumentowana fakturą z przywołaniem odpowiedniego przepisu w zależności od charakteru wykonanych robót, art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT lub też § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl