IBPP1/443-1417/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1417/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją realizowaną w ramach projektu pn. "Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją zrealizowaną w ramach projektu pn. "Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L.".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1417/08/AS z dnia 7 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina L. ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L." w ramach procedury nadkontraktacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, poddziałanie 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. W ramach projektu w latach 2005 - 2007 wybudowana została sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Publicznym Gimnazjum w L. Celem projektu było zapewnienie społeczności lokalnej dostępu do podstawowej infrastruktury sportowej. W szczególności realizacja projektu przyczynia się do poprawy jakości nauczania w zakresie zajęć wychowania fizycznego. Sala gimnastyczna przy Publicznym Gimnazjum w L. jest wykorzystywana do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego z uczniami szkoły podstawowej i gimnazjum oraz przez zorganizowane grupy takie jak uczniowskie kluby sportowe na zasadzie bezpłatnego użytkowania.

Sala gimnastyczna jest własnością Gminy L., a administratorem obiektu jest Dyrektor Publicznego Gimnazjum w L.

Realizując ww. projekt Gmina nie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

Zgodnie z zasadą 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 podatek VAT od towarów i usług jest wydatkiem niekwalifikowanym, z wyjątkiem przypadków gdy jest on faktycznie i ostatecznie wytworzony przez Beneficjenta Końcowego.

Zgodnie z Uchwałą Nr XXX/08 Zarządu Województwa M. z dnia XXX 2008 r. w sprawie warunkowego wyboru do dofinansowania projektów w ramach procedury nadkontraktacji w I i III Priorytecie ZPORR ubiegający się o dofinansowania zobowiązany jest przedłożyć indywidualną interpretację dotyczącą możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu obejmującego budowę sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L.

Publiczne Gimnazjum w L. otrzymało od Gminy L. nieodpłatnie salę gimnastyczną wybudowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, poddziałanie 3.5.1. Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa ZPORR 2004-2006. Podstawą przekazania był protokół zdawczo-odbiorczy nr x/2007 z dnia XXX 2007 r. Wobec powyższego przedmiotowa sala gimnastyczna jest nadal własnością komunalną gminy w administracji Publicznego Gimnazjum w L. w celu realizacji zadań oświatowych w zakresie wychowania fizycznego młodzieży szkolnej oraz zajęć pozaszkolnych organizowanych przez uczniowskie kluby sportowe. Zajęcia pozaszkolne organizowane są nieodpłatnie.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy - Gminie L., będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego inwestycją polegającą na budowie sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina L. jest podatnikiem podatku VAT, jednak przy realizacji inwestycji polegającej na budowie sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L. nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego gdyż:

1.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei w myśl art. 86, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeśli zatem Gmina poniosła wydatki związane z realizacją zadania własnego, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie, a tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją budowy sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L.

2.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 104 i 105 ustawy o systemie oświaty sprawy edukacji publicznej a w szczególności prowadzenie szkół podstawowych i gimnazjów jest zadaniem własnym, obowiązkowym gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Miasta realizuje zadania własne Miasta i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina L. ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L." w ramach procedury nadkontraktacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, poddziałanie 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. W ramach projektu w latach 2005 - 2007 wybudowana została sala gimnastyczna z zapleczem socjalnym przy Publicznym Gimnazjum w L.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca wskazał również, iż sala gimnastyczna przy Publicznym Gimnazjum w L. jest wykorzystywana do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego z uczniami szkoły podstawowej i gimnazjum oraz przez zorganizowane grupy takie jak uczniowskie kluby sportowe na zasadzie bezpłatnego użytkowania.

Z treści wniosku wynika, że Publiczne Gimnazjum w L. otrzymało od Gminy L. nieodpłatnie salę gimnastyczną wybudowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, poddziałanie 3.5.1. Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa ZPORR 2004-2006. Podstawą przekazania był protokół zdawczo-odbiorczy nr x/2007 z dnia XXX 2007 r. Wobec powyższego przedmiotowa sala gimnastyczna jest nadal własnością komunalną gminy w administracji Publicznego Gimnazjum w L. w celu realizacji zadań oświatowych w zakresie wychowania fizycznego młodzieży szkolnej oraz zajęć pozaszkolnych organizowanych przez uczniowskie kluby sportowe. Zajęcia pozaszkolne organizowane są nieodpłatnie.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu edukacji publicznej i kultury fizycznej, w przedmiotowej sprawie budowa Sali gimnastycznej przy gimnazjum oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że nieodpłatne przekazanie Sali gimnastycznej Publicznemu Gimnazjum w L., czyli podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu pn. "Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w L." nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl