IBPP1/443-1416/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1416/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina realizowała w latach 2004-2006 zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół". Celem inwestycji była poprawa jakości infrastruktury społecznej - dostęp społeczności lokalnej - uczniów - do podstawowej infrastruktury sportowej.

Zakres rzeczowy zadania obejmował:

* roboty budowlano-montażowe,

* instalację wewnętrzną elektryczną,

* instalację wewnętrzną wod.-kan.,

* instalację wewnętrzną c.o.

Ponadto wykonano:

* zaplecze sanitarno-socjalne,

* wyposażenie sportowo-technologiczne,

* wyposażenie sportowo ruchome i wyposażenie szatni,

* kanalizację deszczową.

Łączna wartość zadania obejmująca również prace projektowe i nadzór wyniosła 902.124,64 zł brutto, tj.: 736.446,43 zł netto + 162.678,21 zł VAT. Zadanie było dofinansowane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na łączną kwotę 229.000,00 zł: 100.000,00 zł w 2005 r., 129.000,00 zł w 2006 r. Pozostała kwota to środki własne Gminy.

Proces inwestycyjny został przeprowadzony przez jednostkę organizacyjną Gminy - Urząd Gminy. Natomiast po zakończeniu procesu inwestycyjnego, budynek sali gimnastycznej z przewiązką został nieodpłatnie przekazany Zespołowi Szkół - również jednostce organizacyjnej Gminy.

Budynek - sala gimnastyczna z przewiązką - nie był i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Odbywają się tam zajęcia lekcyjne.

Gmina - Urząd Gminy (podatnik) prowadził i prowadzi do nadal działalność opodatkowaną podatkiem VAT z tytułu najmu lokali mieszkalnych i użytkowych wg umów cywilnoprawnych, sprzedaży wody, od których nie odlicza podatku, w związku z tym nie ustala wskaźnika dot. struktur sprzedaży określonej zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół" nie będzie służyło działalności związanej z najmem lokali mieszkalnych i użytkowych według umów cywilnoprawnych oraz sprzedaży wody.

Urząd Gminy jest organem obsługującym Gminę, jest podatnikiem podatku VAT, posiada NIP. Gmina nie jest odrębnym podatnikiem, a faktury związane z realizacją inwestycjibyły wystawione na Urząd Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego zadania "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie odliczała podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizowanego zadania "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół", ponieważ budynek nie był i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działa w imieniu Gminy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem od podatku.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie utrzymano również w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl art. 2 ust. 1 powołanej już ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizowała w latach 2004-2006 zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół". Celem inwestycji była poprawa jakości infrastruktury społecznej - dostęp społeczności lokalnej - uczniów - do podstawowej infrastruktury sportowej.

Zakres rzeczowy zadania obejmował:

* roboty budowlano-montażowe,

* instalację wewnętrzną elektryczną,

* instalację wewnętrzną wod.-kan.,

* instalację wewnętrzną c.o.

Ponadto wykonano:

* zaplecze sanitarno-socjalne,

* wyposażenie sportowo-technologiczne,

* wyposażenie sportowo ruchome i wyposażenie szatni,

* kanalizację deszczową.

Łączna wartość zadania obejmująca również prace projektowe i nadzór wyniosła 902.124,64 zł brutto, tj.: 736.446,43 zł netto + 162.678,21 zł VAT. Zadanie było dofinansowane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na łączną kwotę 229.000,00 zł: 100.000,00 zł w 2005 r., 129.000,00 zł w 2006 r. Pozostała kwota to środki własne Gminy.

Proces inwestycyjny został przeprowadzony przez jednostkę organizacyjną Gminy - Urząd Gminy. Natomiast po zakończeniu procesu inwestycyjnego, budynek sali gimnastycznej z przewiązką został nieodpłatnie przekazany Zespołowi Szkół - również jednostce organizacyjnej Gminy.

Budynek - sala gimnastyczna z przewiązką - nie był i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Odbywają się tam zajęcia lekcyjne.

Gmina - Urząd Gminy (podatnik) prowadził i prowadzi do nadal działalność opodatkowaną podatkiem VAT z tytułu najmu lokali mieszkalnych i użytkowych wg umów cywilnoprawnych, sprzedaży wody, od których nie odlicza podatku, w związku z tym nie ustala wskaźnika dot. struktur sprzedaży określonej zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką - przy Zespole Szkół" nie będzie służyło działalności związanej z najmem lokali mieszkalnych i użytkowych według umów cywilnoprawnych oraz sprzedaży wody.

Urząd Gminy jest organem obsługującym Gminę, jest podatnikiem podatku VAT, posiada NIP. Gmina nie jest odrębnym podatnikiem, a faktury związane z realizacją inwestycji były wystawione na Urząd Gminy.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu edukacji publicznej i kultury fizycznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje w całości ani w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z przewiązką w - przy Zespole Szkół".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja powyższa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl