IBPP1/443-1411/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1411/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy R., przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę" dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez gminę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę" dofinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z umową o dofinansowanie Projektu "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę" w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości) zawartą pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. zwanym "Instytucją Wdrażającą" a Gminą R. zwaną "Beneficjentem" - przyznano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 2 ZPORR 2004 - 2006 dofinansowanie na realizację Projektu.

Wnioskodawca na podstawie podpisanej umowy otrzymuje dofinansowanie w kwocie 368.726,78 zł.

Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji, pozyskanie doświadczeń zawodowych, wzrost poziomu zatrudnienia, pozyskanie zawodu pozarolniczego rolników oraz domowników wyłączeniem emerytów oraz osób zarejestrowanych jako bezrobotne poprzez subsydiowane zatrudnienie w zawodzie i na adekwatnych do nich stanowiskach pracy, np. piekarze/cukiernicy, mechanicy.

Tworzenie nowych miejsc pracy ma na celu umożliwienie Beneficjentom Ostatecznym:

* przekwalifikowania,

* uzyskania zatrudnienia poza rolnictwem,

* czy też znalezienie nowego zatrudnienia.

Udział w projekcie pozwala na zatrudnienie Beneficjentów Ostatecznych przez okres 15 miesięcy w ramach subsydiowanego zatrudnienia oraz w sumie na okres min. 24 miesięcy, co stwarza możliwość uzyskania dodatkowych umiejętności lub doświadczenia, udokumentowanego świadectwem pracy w razie rozwiązania umowy o pracę lub dalszego zatrudnienia.

W ramach budżetu projektu, główną kategorię wydatków stanowią wydatki dotyczące Beneficjentów Ostatecznych tj. wynagrodzenia. Pozostałe koszty związane z realizacją projektu, a więc wynagrodzenia wraz z pochodnymi koordynatora projektu, administratora oraz specjalisty do spraw finansowych, którzy niezbędni byli dla prawidłowego rozliczania projektu zarówno z przedsiębiorcami jak i Instytucją Wdrażającą.

Kosztem projektu były także:

* promocja,

* koszty obsługi projektu (materiały biurowe, eksploatacyjne, a także zakup sprzętu komputerowego - drukarki i faksu),

* koszty prowadzenia stałego monitoringu potrzeb Beneficjentów Ostatecznych oraz ewaluacji projektu.

Projekt zakładał osiągnięcie następujących rezultatów:

1.

rezultaty twarde

2.

rezultaty miękkie

3.

wartość dodana.

Wszystkie działania Gminy wykonywane na rzecz beneficjentów (np. promocja, monitoring) były świadczone nieodpłatnie. Zakupione mienie tj. sprzęt komputerowy i fax, w wyniku realizacji projektu nie jest i nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, ani żadnych czynności, które służyłyby osiąganiu dochodu.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 1 października 2003 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest ani będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani żadnych czynności, które rodziłyby sprzedaż. Tak więc ani w chwili obecnej, ani w przyszłości nie będą osiągane przez Wnioskodawcę z tego przedsięwzięcia żadne dochody.

Wnioskodawca nie korzysta z odliczenia na tym przedsięwzięciu podatku VAT i jednocześnie nie będzie ubiegać się o odzyskanie podatku VAT zarówno w systemie VAT jak i poza nim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizuje projekt "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę", którego podstawowym celem jest podniesienie kwalifikacji, pozyskanie doświadczeń zawodowych, wzrost poziomu zatrudnienia, pozyskanie zawodu pozarolniczego rolników oraz domowników z wyłączeniem emerytów oraz osób zarejestrowanych jako bezrobotne poprzez subsydiowane zatrudnienie w zawodzie i na adekwatnych do nich stanowiskach pracy.

Ponadto wszystkie działania Gminy wykonywane na rzecz beneficjentów ostatecznych były świadczone nieodpłatnie. Zakupione w wyniku realizacji projektu mienie tj. sprzęt komputerowy i fax, nie jest i nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, ani żadnych czynności, które służyłyby osiąganiu dochodu.

Zatem w świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że nie istnieje możliwość obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę", bowiem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami i jednocześnie nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl