IBPP1/443-1398/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1398/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Gminę w związku z realizacją projektu o nazwie "Program Stypendialny Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Gminę w związku z realizacją projektu o nazwie "Program Stypendialny Gminy". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pismem z dnia 13 maja 2008 r. Urząd Marszałkowski Województwa... wezwał do przedłożenia z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do zrealizowanego przez Gminę projektu pn. "Program Stypendialny Gminy" Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Program był współfinansowany ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu ZPORR.

Gmina zwróciła się do Urzędu Skarbowego powołując się na ww. pismo z prośbą o wydanie zaświadczenia określającego status Gminy (beneficjenta projektu) jako podatnika podatku VAT wraz z zamieszczeniem informacji, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia przez Gminę podatku VAT w całości lub jego części. Organ podatkowy odmówił wydania zaświadczenia o treści żądanej przez Wnioskodawcę, gdyż zamieszczenie w nim informacji o możliwości odliczenia podatku VAT - jako odpowiedzi na zadane pytanie - nie jest potwierdzeniem stanu faktycznego lub prawnego. Organ podatkowy może jedynie wydać zaświadczenie określające status Gminy jako podatnika podatku od towarów i usług. Gmina otrzymała zaświadczenie, które jest niewystarczające w przedmiotowej sprawie. W związku z tym skierowano zapytania do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Gmina nie figuruje w ewidencji podatków podatku od towarów i usług. Urząd Gminy jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składa deklaracje VAT-7, w których wskazuje podatek należny z tytułu czynności opodatkowanych wykonywanych przez Gminę.

W związku realizacją projektu stypendialnego, o którym mowa we wniosku Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Realizacja wydatków nastąpiła w formie przelewu bankowego na rachunek stypendysty (beneficjenta ostatecznego projektu) na podstawie podpisanej umowy o pobieraniu stypendium w ramach ww. projektu - na zasadzie refundacji poniesionych kosztów przez ucznia związanych z pobieraniem nauki.

W związku z realizacją ww. projektu Gmina nie nabyła towarów i usług, które były i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do wykonywania innych czynności. Projekt był realizowany w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej art. 7 ust. 1 pkt 8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanych projektu pn. "Program Stypendialny Gminy" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu ZPORR istnieje możliwość odliczenia przez Gminę podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowy projekt nie można w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowalny. Projekt nie był i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W tej sytuacji brak związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Zrealizowany przez Gminę projekt nie posłużył wykonaniu czynności opodatkowanych, a więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia w całości lub części podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są: rada gminy, wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Należy zauważyć, że Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała, współfinansowany ze środków unijnych projekt pod nazwą "Program Stypendialny Gminy" w ramach programu ZPORR. Efektem projektu była wypłata stypendiów w formie finansowej. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie dokonał nabycia towarów i usług.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest dokonanie nabycia towarów lub usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się iż w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Gminę w związku z realizacją projektu o nazwie "Program Stypendialny Gminy - II" zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl