IBPP1/443-1373/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1373/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu do tut. organu 16 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu do tut. organu 6 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa Budynku Szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa Budynku Szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu do tut. organu 6 października 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat otrzymał środki na przebudowę budynku szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Zadanie realizowane było w ramach Priorytetu 3-Rozwój lokalny, Działania 3,5 Lokalna infrastruktura społeczna. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy jest jednostką budżetową Powiatu i w ramach swojej działalności nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Powiat wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu dzierżawy i najmu, majątku stanowiących własność Powiatu i Skarbu Państwa i z tego tytułu występuje podatek należny VAT, który przekazuje na rachunek Urzędu Skarbowego. Powiat jest podatnikiem podatku VAT.

Poniesione wydatki udokumentowane były fakturami VAT wystawionymi na Powiat. Nabywane towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym.

Budynek Szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego jest mieniem Powiatu. Szkole został udostępniony do eksploatacji poprzez przekazanie go w trwały zarząd nieodpłatnie. Poniesione nakłady na powyższą inwestycję zwiększyły wartość istniejącego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego i Budżetu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonane zadanie polegające na przebudowie budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, i nie jest możliwe skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego ze względu na brak usług opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Z treści wniosku wynika, iż majątek powstały po zakończeniu inwestycji zostanie przekazany w nieodpłatny zarząd Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu, będącemu jednostką budżetową gminy.

Do zadań własnych gminy należy m.in. gospodarka nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Przekazanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym regulują przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

A zatem w myśl powyższych przepisów przekazanie majątku powstałego w wyniku realizacji projektu w zarząd następuje w drodze decyzji administracyjnej, co wskazuje na inny niż cywilnoprawny charakter tej czynności.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Przebudowa Budynku Szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl