IBPP1/443-1365/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1365/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy J. przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Nowy zawód szansą na lepsze jutro" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Nowy zawód szansą na lepsze jutro". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina J. zrealizowała projekt pn. "Nowy zawód szansą na lepsze jutro" Z/2.18/II/2.3/62/06, który finansowany był na podstawie umowy nr Z/2.18/II/ 2.3/62/06/U/40/06 zawartej w dniu 26 października 2006 r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. Projekt finansowany był ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Rzeczowa realizacja projektu obejmowała okres od 2 października 2006 r. do 15 czerwca 2007 r., natomiast finansowa realizacja projektu obejmowała okres od 2 października 2006 r. do 15 lipca 2007 r. Adresatami tego projektu byli rolnicy i domownicy, z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako bezrobotne oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie, chcące podjąć zatrudnienie w sferze pozarolniczej. Dodatkowo osoby te musiały posiadać stałe lub tymczasowe zameldowanie na terenie województwa podkarpackiego w miejscowości do 20 tysięcy mieszkańców.Status rolnika lub domownika definiowany jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 24 marca 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 58, poz. 404). Przedmiotem projektu było przeprowadzenie 5 bezpłatnych kursów tj. kursu prawa jazdy kategorii C i C+E, operatora urządzeń dźwignicowych, kierowcy wózków jezdniowych z napędem silnikowym. Łącznie w projekcie udział wzięło 60 beneficjentów, którzy dodatkowo przeszkoleni zostali z zakresu przedsiębiorczości poprzez kurs pn.: "Zostań własnym szefem". W ramach projektu Gmina poprzez ogłoszenia, ulotki i plakaty poinformowała rolników o możliwości wzięcia udziału w projekcie, a następnie przeprowadziła rekrutację uczestników na bezpłatne kursy. Ponadto przeprowadzono kurs pierwszej pomocy.W związku z realizacją 5 bezpłatnych kursów Gmina wyłoniła wykonawców usług szkoleniowych, którzy zobowiązani zostali także do przygotowania dla uczestników kursów materiałów dydaktycznych. Po zrealizowaniu kursów wykonawcy wystawili faktury VAT dla Gminy. Po poniesieniu wydatków Gmina składała wnioski o płatności w celu otrzymania dotacji. Ponadto Gmina zakupiła sprzęt niezbędny do realizacji projektu tj.: komputer przenośny Laptop wraz z podstawowym oprogramowaniem, urządzenie wielofunkcyjne, projektor multimedialny, ekran do projektora, stolik multimedialny pod projektor i laptop, wskaźnik laserowy, tablicę obrotową na stelażu, zestaw mebli, przenośny zestaw do prezentacji, oraz materiały biurowe (papier, tonery, artykuły biurowe itp.). Ww. sprzęt był niezbędny do prawidłowego funkcjonowania projektu (promocja projektu, ulotki, broszury, itp.).

Wszystkie te czynności realizowane były przez Gminę nieodpłatnie, a zakupiony sprzęt przeznaczony był do obsługi projektu w czasie jego trwania.Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu całość sprzętu nadal stanowi własność Gminy i służy do obsługi projektów realizowanych przez Gminę J. Zakupione urządzenia zostały przekazane na stan Urzędu Gminy i nie służą czynnościom opodatkowanym. W ramach realizacji projektu wynajęto sale wykładowe oraz zapewniono bezpłatne wyżywienie dla uczestników kursów. Pod koniec trwania projektu przewidziano przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu. Za wszelkie czynności związane z rekrutacją, nadzorem nad prawidłowym przebiegiem projektu, jego rozliczeniem i sprawozdawczością Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia, a tylko zwrot kosztów w postaci dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. W związku z realizacją powyższego programu Gmina nie wykazuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczania podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w celu realizacji wyżej opisanego projektu ze względu na brak związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina J. zrealizowała projekt pn. "Nowy zawód szansą na lepsze jutro" Z/2.18/II/2.3/62/06, który finansowany był na podstawie umowy nr Z/2.18/II/ 2.3/62/06/U/40/06 zawartej w dniu 26 października 2006 r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. Projekt finansowany był ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Rzeczowa realizacja projektu obejmowała okres od 2 października 2006 r. do 15 czerwca 2007 r., natomiast finansowa realizacja projektu obejmowała okres od 2 października 2006 r. do 15 lipca 2007 r. Adresatami tego projektu byli rolnicy i domownicy, z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako bezrobotne oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie, chcące podjąć zatrudnienie w sferze pozarolniczej. Dodatkowo osoby te musiały posiadać stałe lub tymczasowe zameldowanie na terenie województwa podkarpackiego w miejscowości do 20 tysięcy mieszkańców.

Status rolnika lub domownika definiowany jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 24 marca 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 58, poz. 404). Przedmiotem projektu było przeprowadzenie 5 bezpłatnych kursów tj. kursu prawa jazdy kategorii C i C+E, operatora urządzeń dźwignicowych, kierowcy wózków jezdniowych z napędem silnikowym. Łącznie w projekcie udział wzięło 60 beneficjentów, którzy dodatkowo przeszkoleni zostali z zakresu przedsiębiorczości poprzez kurs pn.: "Zostań własnym szefem". W ramach projektu Gmina poprzez ogłoszenia, ulotki i plakaty poinformowała rolników o możliwości wzięcia udziału w projekcie, a następnie przeprowadziła rekrutację uczestników na bezpłatne kursy. Ponadto przeprowadzono kurs pierwszej pomocy.W związku z realizacją 5 bezpłatnych kursów Gmina wyłoniła wykonawców usług szkoleniowych, którzy zobowiązani zostali także do przygotowania dla uczestników kursów materiałów dydaktycznych. Po zrealizowaniu kursów wykonawcy wystawili faktury VAT dla Gminy. Po poniesieniu wydatków Gmina składała wnioski o płatności w celu otrzymania dotacji. Ponadto Gmina zakupiła sprzęt niezbędny do realizacji projektu tj.: komputer przenośny Laptop wraz z podstawowym oprogramowaniem, urządzenie wielofunkcyjne, projektor multimedialny, ekran do projektora, stolik multimedialny pod projektor i laptop, wskaźnik laserowy, tablicę obrotową na stelażu, zestaw mebli, przenośny zestaw do prezentacji, oraz materiały biurowe (papier, tonery, artykuły biurowe itp.). Ww. sprzęt był niezbędny do prawidłowego funkcjonowania projektu (promocja projektu, ulotki, broszury, itp.).

Wszystkie te czynności realizowane były przez Gminę nieodpłatnie, a zakupiony sprzęt przeznaczony był do obsługi projektu w czasie jego trwania.Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu całość sprzętu nadal stanowi własność Gminy i służy do obsługi projektów realizowanych przez Gminę J. Zakupione urządzenia zostały przekazane na stan Urzędu Gminy i nie służą czynnościom opodatkowanym. W ramach realizacji projektu wynajęto sale wykładowe oraz zapewniono bezpłatne wyżywienie dla uczestników kursów. Pod koniec trwania projektu przewidziano przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu. Za wszelkie czynności związane z rekrutacją, nadzorem nad prawidłowym przebiegiem projektu, jego rozliczeniem i sprawozdawczością Gmina nie otrzymywała wynagrodzenia, a tylko zwrot kosztów w postaci dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. W związku z realizacją powyższego programu Gmina nie wykazuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl