IBPP1/443-136/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-136/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego ewidencjonowania wpływu środków finansowanych ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego dotyczących usług szkoleniowych w zakresie projektu "..." za pomocą faktur wewnętrznych i wykazywania ich w poz. 20 deklaracji VAT-7 i proporcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego ewidencjonowania wpływu środków finansowanych ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego dotyczących usług szkoleniowych w zakresie projektu "..." za pomocą faktur wewnętrznych i wykazywania ich w poz. 20 deklaracji VAT-7 i proporcji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-136/11/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 29 grudnia 2009 r. pomiędzy Samorządem Województwa - Wojewódzki Urzędem Pracy a Wnioskodawcą została podpisana umowa o dofinansowanie projektu "...".

Ww. umowa w § 2 przyznała beneficjentowi - Wnioskodawcy - dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie 3.030.500 zł, co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

W dniu 6 kwietnia 2010 r. do ww. umowy został podpisany aneks, który doprecyzował, że na kwotę 3.030.500 zł składają się:

* środki europejskie w wysokości 2.575.925 zł,

* dotacja celowa z budżetu krajowego - w wysokości 454.575 zł.

Środki powyższe zgodnie z zasadami wynikającymi z umowy jak i ogólnymi zasadami rozliczania takich projektów są przekazywane na rachunek projektu - zgodnie z harmonogramem płatności - stanowiącym integralną część umowy.

Wnioskodawca otrzymane środki w 2010 r. poprzez wystawioną fakturę wewnętrzną wykazywał w rejestrze VAT jako sprzedaż zwolniona, która w kontekście całego roku wpływała na proporcję VAT w stosunku do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do dokonania odliczeń, a zakupami związanymi wyłącznie z czynnościami w związku z którymi nie przysługiwało prawo dokonania odliczeń (w poz. 20 deklaracji VAT-7.)

Firma jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Firma jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania - na podstawie wpisu z dnia 31 maja 2007 r.

Świadczone przez firmę szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26.

Świadczone przez firmę szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, za wyjątkiem szkolenia: "...", które w całości finansowane jest ze środków publicznych - art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Firma posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty uzyskaną na podstawie art. 68 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Szkolenie w zakresie "..." skierowane było do osób pracujących które z własnej inicjatywy chciały podnieść swoje kwalifikacje zawodowe (warunkiem uczestnictwa w projekcie było przedłożenie zaświadczenia o tym, że osoba pracuje w dziale kadr lub płac, bądź chciałaby w przyszłości podjąć takie zatrudnienie).

Szkolenie w zakresie "..." jest szkoleniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą i wykonywanym zawodem uczestnika szkolenia bądź też jest ono warunkiem pozwalającym uczestnikowi szkolenia na zmianę dotychczasowej pracy poprzez zdobycie odpowiednich kwalifikacji.

Jednocześnie w odpowiedzi na pytanie tut. organu czy otrzymane dotacje stanowią bezpośrednią dopłatę do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług Wnioskodawca odpowiedział, że otrzymana dotacja stanowi 100% dofinansowania (uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów) - zatem jest ona bezpośrednią całkowitą dopłatą do tego szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest ewidencjonowanie wpływu takich środków za pomocą faktury wewnętrznej, która wykazywana jest w poz. 20 deklaracji VAT-7 - i która wchodzi do proporcji VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja jest prawidłowo rozliczana poprzez wystawienie faktury wewnętrznej, która ze stawką zwolnioną wchodzi do rejestru sprzedaży VAT i tym samym wchodzi do proporcji i wpływała na proporcję VAT w stosunku do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do dokonania odliczeń, a zakupami związanymi wyłącznie z czynnościami w związku z którymi nie przysługiwało prawo dokonania odliczeń (w poz. 20 deklaracji VAT-7), gdyż stanowi 100% całkowitych kosztów przeprowadzenia szkolenia (a zatem stanowi 100% ceny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy prawa obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r. gdyż Wnioskodawca we wniosku wskazał, że otrzymane środki w 2010 r. poprzez wystawioną fakturę wewnętrzną wykazywał w rejestrze VAT jako sprzedaż zwolnioną, zatem przyjęto, że czynność ta miała miejsca w 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Odstępstwem od zasady ogólnej zawartej w art. 19 ust. 1 cyt. ustawy są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, które mają zastosowanie w przypadku spełnienia szczególnych warunków określonych ustawą.

I tak, zgodnie z art. 19 ust. 21 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (realizacji konkretnego projektu) nie podlega opodatkowaniu.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zatem w celu skorzystania z uprawnienia do tzw. częściowego odliczenia podatku naliczonego, należy ustalić właściwą proporcję, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3-10 ww. ustawy.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna, bowiem na mocy art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego (...).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że beneficjentowi (Wnioskodawcy) przyznano dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu "..." w łącznej kwocie 3.030.500 zł, co stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych. Otrzymana dotacja stanowi 100% dofinansowania (uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów) - zatem jest ona bezpośrednią całkowitą dopłatą do tego szkolenia.

Środki powyższe zgodnie z zasadami wynikającymi z umowy jak i ogólnymi zasadami rozliczania takich projektów są przekazywane na rachunek projektu - zgodnie z harmonogramem płatności - stanowiącym integralną część umowy.

Wnioskodawca otrzymane środki w 2010 r. poprzez wystawioną fakturę wewnętrzną wykazywał w rejestrze VAT jako sprzedaż zwolnioną, która w kontekście całego roku wpływała na proporcję VAT w stosunku do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do dokonania odliczeń, a zakupami związanymi wyłącznie z czynnościami w związku z którymi nie przysługiwało prawo dokonania odliczeń (w poz. 20 deklaracji VAT-7).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w zakresie projektu "..." mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji" to korzystają one ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że jeżeli otrzymana dotacja rozwojowa na realizację projektu szkolenia w zakresie "..." ma bezpośredni wpływ na cenę, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności (usługi), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający co do zasady opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu stawek podatkowych właściwych dla usług, do ceny których stanowi dopłatę. Jeśli więc szkolenia w zakresie "..." korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy i przedmiotowa dotacja rozwojowa jeśli została otrzymana na poczet ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych zwolnionych od podatku, to również korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

W konsekwencji przy obliczaniu współczynnika proporcji uprawniającego do częściowego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, należało uwzględnić wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku kwoty dotacji.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych - na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy - określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3 i 8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie w dniu 28 listopada 2008 r. rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.), w którym określono wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7).

W poz. 20 deklaracji VAT-7 należy wykazać podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D), w części c deklaracji - Rozliczenie podatku należnego, wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja (...). W poz. 20 deklaracji wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy.

Jeśli więc przedmiotowa dotacja rozwojowa otrzymana na pokrycie ceny świadczonych usług jest objęta zwolnieniem od podatku VAT, to Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać otrzymane dotacje w poz. 20 deklaracji VAT-7.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Należy zauważyć, że art. 106 ust. 7 ustawy o VAT enumeratywnie wymienia przypadki dotyczące wystawiania faktur wewnętrznych. Zgodnie z tym przepisem w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W myśl powołanego już art. 19 ust. 21 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 14f ustawy o VAT zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku.

Zatem w przypadku gdy usługa zostanie wykonana w 2011 r., na poczet której w 2010 r. Wnioskodawca otrzymał dotację, należy otrzymaną kwotę opodatkować wg stawki (lub objąć zwolnieniem) obowiązującej w 2010 r.

Reasumując, jeśli dofinansowanie ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego stanowi dopłatę do ceny usług szkoleniowych w zakresie projektu "...", stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podlegający co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże jeśli środki te zostały otrzymane na poczet ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych zwolnionych od podatku, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT i powinny być udokumentowane fakturą wewnętrzną. Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o VAT w stosunku do otrzymanych kwot dofinansowania, powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca prawidłowo udokumentował otrzymane w 2010 r. ww. środki na pokrycie ceny świadczonych usług szkoleniowych fakturą wewnętrzną oraz wykazał je w poz. 20 deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby otrzymana dotacja nie była dopłatą do ceny świadczonych usług szkoleniowych) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętych wnioskiem z dnia 20 stycznia 2011 r., zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl