IBPP1/443-1352/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1352/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 8 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT szkoleń finansowanych w 100% ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT szkoleń finansowanych w 100% ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 listopada 2011 r. znak: IBPP1/443-1352/11/LG oraz pismem z dnia 8 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe, obejmujące wykłady i warsztaty prowadzone w oparciu o przekazywane uczestnikom materiały szkoleniowe. Odbiorcami usług są między innymi klienci ośrodków pomocy społecznej, a szkolenia, realizowane w ramach projektów ośrodków pomocy społecznej, finansowane są przez nabywców szkoleń (tj. ośrodki pomocy społecznej) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu Państwa (ponad 70% finansowania).

Celem wszystkich szkoleń realizowanych w ramach projektów jest aktywizacja zawodowa klientów ośrodków pomocy społecznej poprzez doskonalenie ich kompetencji i umiejętności zawodowych i społecznych. W ramach kompleksowych szkoleń uczestnicy w zależności od zakresu szkolenia poznają zasady obsługi komputerów, efektywnej komunikacji, autoprezentacji, technik negocjacyjnych, zachowań asertywnych, zarządzania czasem, umiejętności załatwiania spraw urzędowych i radzenia sobie ze stresem.

Szkolenia mają na celu poprawę sytuacji zawodowej ich uczestników poprzez uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, w tym nabycie nowych zdolności i kwalifikacji niezbędnych na rynku pracy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 25 czerwca 2009 r. w związku z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej pod firmą X.

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

3.

Usługi kształcenia zawodowego wymienione we wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz nie posiadam akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

4.

Według Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego zgodnie z definicją określoną w art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

5.

Zleceniodawcami Wnioskodawcy są Ośrodki Pomocy Społecznej, z którymi zawiera umowy na świadczenie usług będących przedmiotem zapytania.

6.

Ośrodki Pomocy Społecznej ubiegają się o dofinansowanie projektów w ramach funduszy unijnych (Wnioskodawca nie jest podmiotem występującym z wnioskiem o dofinansowanie projektów).

7.

Ośrodki Pomocy Społecznej płacą Wnioskodawcy środkami publicznymi za przeprowadzenie szkolenia. Środki te Ośrodki Pomocy Społecznej pozyskują z dwóch źródeł - dotacja unijna przekazywana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz środki z budżetu państwa - dotacja ze środków urzędu marszałkowskiego przekazywana przez Wojewódzki Urząd Pracy.

8.

Kompleksowa usługa szkoleniowa jest świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz klientów Ośrodków Pomocy Społecznej. Wnioskodawca realizuje usługi szkoleniowe dla osób oddelegowanych na szkolenia przez Ośrodki Pomocy Społecznej. Umowy są podpisywane pomiędzy Wnioskodawcą (firmą X), a Ośrodkami Pomocy Społecznej. Szkolenie klientów Ośrodków Pomocy Społecznej wynika ze statutowych działań realizowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, wynikających z ustawy o pomocy społecznej.

9.

Faktura wystawiana przez Wnioskodawcę dla Ośrodków Pomocy Społecznej stanowi dla nich dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanej projektu.

10.

Środki, którymi Ośrodki Pomocy Społecznej płacą mi za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanych przez nie projektach na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej. Wydatek należy do kosztów bezpośrednich ujętych w budżecie projektu jako środki na realizację zadania, którego celem jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób bezrobotnych i pozostających bez zatrudnienia.

11.

Zapłata na rzecz Wnioskodawcy następuje z rachunków bankowych Ośrodków Pomocy Społecznej przeznaczonych do obsługi projektu, na których znajdują się wyłącznie środki publiczne.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotem zapytania są szkolenia w 100% finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi szkoleniowe są zwolnione z podatku od towarów i usług, ponieważ są to usługi szkoleniowe mające na celu przekwalifikowanie zawodowe uczestników (poprzez nabycie tzw. umiejętności miękkich). Efektem prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń jest uzyskanie/uaktualnienie przez uczestników wiedzy do celów zawodowych. Umiejętności te są niezbędne na rynku pracy i osoba, która umiejętnie je wykorzystuje ma większe szanse na znalezienie i utrzymanie pracy. Szkolenia z zakresu wskazanego powyżej należy traktować jako kursy zawodowe w myśl przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Dowodzą tego liczne kursy organizowane przez zakłady pracy czy urzędy pracy w tym zakresie, a których celem jest przekwalifikowanie zawodowe uczestników i umożliwienie im odpowiednio doskonalenia lub podjęcia zatrudnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w formie wykładów i warsztatów dla klientów ośrodków pomocy społecznej. Celem szkoleń jest aktywizacja zawodowa ww. osób poprzez doskonalenie ich kompetencji i umiejętności zawodowych i społecznych.

Szkolenia odbywają się w ramach realizacji zadania, którego celem jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób bezrobotnych i pozostających bez pracy.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów. Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Artykuł 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych,

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż przedmiotowe szkolenia są świadczone na podstawie umów zawieranych z Zleceniodawcami Wnioskodawcy, tj. Ośrodkami Pomocy Społecznej, które to ubiegają się o dofinansowanie projektów w ramach funduszy unijnych. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę szkoleniową a faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie danego projektu. Środki finansowe, którymi dokonywana jest zapłata za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w projektach na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej a zapłata na rzecz Wnioskodawcy następuje z rachunku Zleceniodawcy przeznaczonego do obsługi projektu, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne (Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podmiotu z sektora finansów publicznych).

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektów unijnych zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl