IBPP1/443-1346/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1346/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT szkoleń realizowanych w ramach projektu "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT szkoleń realizowanych w ramach projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 listopada 2011 r. znak: IBPP1/443-1346/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działalność gospodarcza osoby fizycznej prowadzona pod nazwą X została zarejestrowana w czerwcu 2005 r. pod numerem ewid. Prezydenta Miasta.... Od momentu rejestracji wiodącą formą działalności przedsiębiorcy była działalność szkoleniowa, aktualne PKD 85.59.B "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". Pozostałe działalności: 61.10.Z - działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej; 61.20.Z - działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej; 61.90.Z - działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji; 62.09.Z - działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki; 63.12.Z - działalność portali internetowych, inne. Do końca 2010 r. podatnik korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na wiodący rodzaj działalności, tj. PKD 85.59.B (w latach 2009-2010 rozliczane strukturą sprzedaży), natomiast od 1 stycznia 2011 r. podatnik korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. dzięki nabytym umiejętnościom szkoleń sprzedażowych w branży IT/Telekomunikacja podatnik, prócz bieżącej działalności operacyjnej, prowadzi Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pn. "..." na mocy podpisanej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy (WUP) w... nr.... Celem... cykli szkoleniowych przeprowadzonych w ramach Projektu jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji oraz umiejętności... osób wykonujących deficytowy zawód sprzedawcy specjalistycznej branży IT/Tel. Analiza problemowa Projektu zweryfikowana przez WUP na etapie oceny formalnej i merytorycznej wniosku o dofinansowanie ujawniła lukę dydaktyczną w szkoleniach dla grupy zawodowej handlowca w danej branży. Wynikiem pozytywnej oceny Projektu było otrzymanie przez podatnika dofinansowania na szkolenia dla handlowców działających w specyficznych branżach. Realizacja niniejszego projektu ma pomóc osobom zatrudnionym w zawodzie sprzedawcy oraz rozpoczynającym ten zawód. Rekrutacja uczestników prowadzona jest z wolnego rynku ale przy ścisłych założeniach projektowych. Szkolenia są mocno wyspecjalizowane i skierowane jedynie dla osób zajmujących się sprzedażą i negocjacjami z klientem w branży IT/Telekomunikacyjnej. Specyfika rynku telekomunikacyjnego, w tym oczekiwania klientów i pracodawców, powoduje określone problemy w zawodzie handlowca danego sektora, co zostało uwzględnione w dopasowanym programie szkoleniowym. Produktem wytworzonym na potrzeby projektu był autorski, branżowy program (uwzględniający scenki i przykłady podnoszące kompetencje osób w zawodzie handlowca z ww. branż), prezentacja i specjalistyczny podręcznik. Trenerem jest osoba z doświadczeniem w branży od lat 7. Specjalizacja projektu badana jest na bieżąco i monitorowana przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia - WUP... na podstawie weryfikacji założonych wskaźników projektu. Każdy uczestnik niespełniający założeń projektu byłby traktowany przez WUP... jako niekwalifikowalny. Przyznane dofinansowanie zgodnie z umową stanowi 84,512% całkowitych wydatków Projektu, (w tym 85% ze środków europejskich oraz 15% dotacja celowa z budżetu krajowego). Zgodnie z dokumentem "Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" od sumy wydatków objętych pomocą publiczną sklasyfikowanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. z późn. zm. "w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" za uczestnictwo w szkoleniu za każdego uczestnika pobierana jest opłata nie mniej niż 20% wydatków objętych pomocą, tj. w Projekcie kwota 178,00 zł.

Poza projektem... podatnik prowadzi inne szkolenia ogólne z tematyki umiejętności miękkich m.in. z: zarządzania czasem, zarządzanie projektami, asertywność, telesprzedaż, zarządzanie zespołem sprzedażowym, techniki sprzedaży, rekrutacja zespołu sprzedażowego - skierowane do wszystkich branż i bez specjalizacji stanowisk.

Dodatkowo od listopada br. Wnioskodawca zamierza uruchomić biuro sprzedaży usług telekomunikacyjnych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z 6 kwietnia 2011 r.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 13 ust. 1 pkt 20 zwalnia się od podatku od towarów i usług "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane."

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. wyjaśnił, że w ramach unijnego Projektu o nazwie "..." (będącego przedmiotem zapytania we wniosku) w 2011 r. prowadzony jest cykl... jednorodnych szkoleń z tematu "Techniki Sprzedaży i Negocjacji" skierowanych dla Handlowców branży IT/Telekomunikacja woj...., dlatego odpowiedzi na zadane pytania dotyczą jedynie danego Projektu i wskazał, iż:

1.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca jest wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy w... pod numerem ewidencyjnym:.

2.

Usługi kształcenia w ramach Projektu "..." są świadczone w formie oraz w oparciu o zasady uregulowań unijnych, w tym:

a.

wniosek o dofinansowanie Projektu... nr... suma kontrolna

(1)część 3.1. Wniosku określa ramowe zasady uczestnictwa w projekcie, poprzez cel Projektu "Podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności... handlowców (w tym... mężczyzn i... kobiet) zatrudnionych w mikro i małych przedsiębiorstwach branży telekomunikacyjnej/IT rejonu..., do zmieniających się oczekiwań klientów dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik sprzedaży i bardziej efektywnego programu szkoleń (w 2011 r.)" - str. 2 Wniosku,

(2)część 3.2. Wniosku określa zasady rekrutacji i selekcji uczestników, mikro i małe przedsiębiorstwa oraz osoby samozatrudnione, branża Telekomunikacyjna/IT, województwo..., rodzaj zatrudnienia: umowa o pracę lub samozatrudnieni - str. 3,4 Wniosku,

(3)część 3.3. Wniosku - działania, określa zasady organizowania grup szkoleniowych ich wielkość oraz częstotliwość - str. 4, 5 Wniosku,

(4)część 3.4. Wniosku określa minimalną wielkość i ilość rezultatów oraz produktów wytworzonych w ramach Projektu - str. 5, 6 Wniosku,

(5)część 3.5. Wniosku określa minimalne wymagania co do posiadanych kompetencji przez Trenera prowadzącego dane szkolenia i pozostałej kadry Projektu,

(6)część Wniosku szczegółowy budżet i harmonogram określa zasady rozliczania kosztów i działań w czasie przy założonej wysokości kosztów jednostkowych;

b.

umowa o dofinansowanie Projektu z Wojewódzkim Urzędem Pacy w... nr... wraz aneksem..., paragraf 3 - "Beneficjent zobowiązuje się do realizacji Projektu na podstawie Wniosku" - jak wyżej;

c.

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Narodowa Strategia Spójności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa maj 2007, str. 38 punkt 5.3. "Podstawowe zasady" - Projekt prowadzony zgodnie z zasadami: dodatkowości, komplementarności i spójności z innymi politykami wspólnotowymi, koncentracji, programowania, równości szans, trwały i zrównoważony rozwój;

d.

"Program Operacyjny Kapitał Ludzki" Warszawa 7 września 2007, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, rozdział 6.1. Zarządzanie i Wdrażanie, str. 208, podrozdział 6.1.3 Instytucje Pośredniczące II stopnia zasady: monitorowanie realizacji poszczególnych projektów, weryfikacja wykorzystania środków przez beneficjentów (w tym kontrola na miejscu).

e.

wyżej wymienione szkolenia nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

f.

świadczone usługi szkoleniowe są skierowane i świadczone na rzecz określonej grupy zawodu tj. Handlowców w branży IT/Telekomunikacja i mają na celu:

g.

dopełnienie luki dydaktycznej z zakresu podstawowych umiejętności interpersonalnych,

h.

podniesienie jakości sprzedaży,

i.

zapewnienie szansy na rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży.

3.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

4.

Zleceniodawcą wykonania zadania, czyli Projektu "..." jako całości, jest dla Wnioskodawcy Wojewódzki Urząd Pracy w.... Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe na zasadach określonych w ww. umowie z Urzędem Pracy w...nr..., na podstawie której jest na bieżąco monitorowany i rozliczany.Dodatkowo w wyniku realizacji usług szkoleniowych Projektu Wnioskodawca zawiera umowy szkoleniowe z Beneficjentami Ostatecznymi Pomocy czyli określonymi w projekcie grupami docelowymi - mikro/małe przedsiębiorstwa z branży IT/Tel działające na terenie woj., które to zlecają wykonanie usług szkoleniowych dla ich pracowników lub właścicieli.

5.

Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie Projektu "..." na podstawie wniosku o dofinansowanie jest Wnioskodawca (... - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą).Natomiast Beneficjenci Ostateczni Pomocy składają ze swojej strony przed każdym szkoleniem do Wnioskodawcy dodatkowy wniosek o udzielenie pomocy publicznej na pokrycie 80% kosztów szkoleń - Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (poz. 312).

6.

Wnioskodawca koszty Projektu ma refundowane w postaci kwartalnej zaliczki z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w... w wysokości 80% każdego szkolenia na podstawie przedłożonego we wniosku harmonogramu szkoleń i założonego budżetu. Pozostałe 20% kosztów Projektu pokrywa firma delegująca pracownika na szkolenie. Co daje łączne pokrycie kosztów Projektu.

7.

Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę na rzecz uczestników szkolenia, którzy nie są pracownikami Zleceniodawcy. Stanowią oni grupę docelową Projektu, która określona jest jako: właściciele lub pracownicy (Handlowcy) mikro-lub małych przedsiębiorstw branży IT/Telekomunikacyjnej woj.....

8.

Rachunek stanowi dowód wniesienia wkładu własnego 20% przez Beneficjenta Ostatecznego, które to pokrywają odpowiednią część wydatków projektu, pomniejszając tym samym wysokość udzielonego wsparcia.

9.

Wpłaty Beneficjentów Ostatecznych Projektu w wysokości 20% stanowią dopełnienie dotacji do całkowitych kosztów realizacji Projektu. Projekt jest realizowany w oparciu o zasady Pomocy Publicznej, zgodnie z którą intensywność pomocy dla mikro i małych przedsiębiorstw nie może być większa niż 80%, stąd wpłaty od firm po 20% kosztów szkolenia. Wpłaty były przewidziane na etapie planowania Projektu.

10.

Usługi szkoleniowe w ramach Projektu "..." są finansowane w 80% ze środków publicznych w ramach Pomocy Publicznej.

11.

Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie Projektu był Wnioskodawca, a otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów świadczonych usług szkoleniowych w 80%, a pozostałe 20% kosztów Projektu pokrywa wpłata Uczestnika.

12.

Wpłata 20% kosztów (tj. 178,00 zł) od Beneficjentów Ostatecznych Projektu jest wkładem własnym danego przedsiębiorstwa delegującego pracownika na szkolenie, traktowane jako Pomoc Publiczna - na tę kwotę wystawiany jest rachunek.

13.

Dla uczestników Projektu (Handlowców z branży IT/Telekomunikacja) jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym przez nich zawodem i branżą, które ma na celu podniesienie i poszerzenie kompetencji sprzedażowych zgodnie z założonymi celami Projektu, monitorowanymi na bieżąco wskaźnikami ewaluacyjnymi.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż przedmiotem wniosku jest cykl... jednorodnych szkoleń prowadzonych w 2011 r. z tematyki "Techniki Sprzedaży i Negocjacji", dla Handlowców branży IT/Telekomunikacja, które są realizowane w ramach unijnego Projektu na jednolitych zasadach. Cały Projekt nosi nazwę "...". Dlatego w części I. niniejszego pisma wnioskodawca zastosował opis jedynie w odniesieniu do jednego typu... szkoleń w ramach Projektu "...", gdyż wnioskuje o uzyskanie zwolnienia jedynie na ten jeden rodzaj szkolenia. Pozostałe tematy szkoleniowe zamieszczone w poz. 68 wniosku ORD-IN z 18 sierpnia 2011 r., zostały wymienione jedynie celem pokazania całokształtu działalności Wnioskodawcy - czyli wyczerpujący opis działalności Wnioskodawcy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że pozostałe szkolenia (poza Projektem "...") będą wliczane do limitu zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego na pozostałe tematy szkoleń Wnioskodawca nie wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej i nie wnosi uzupełnienia w wysokości 280,00 zł jak w piśmie. Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji jedynie do szkolenia dla Handlowców branży IT/Telekomunikacyjnej w ramach Projektu "...".

Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotem wniosku jest interpretacja odnośnie zwolnienia z podatku od towarów i usług szkoleń w ramach Projektu "..." finansowanego ze środków unijnych jak w opisie i przedstawionym stanowisku w ORD-IN z dnia 18 sierpnia 2011 r.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że przez pojęcie rozliczeniem działalności strukturą sprzedaży rozumie sytuację, w której jeśli zostaną spełnione łącznie dwa warunki, tj.

1.

Wnioskodawca otrzyma zwolnienie od podatku od towarów i usług od szkoleń realizowanych w ramach Projektu "...",

2.

Pozostałe tematy szkoleń przekroczą limit do VAT określony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług

- wówczas Wnioskodawca będzie prowadził jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz zwolnioną z danego podatku, więc będzie zobowiązany do ustalenia na podstawie art. 90 ust. 8 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do procentowej proporcji kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do szkoleń realizowanych przez podatnika w ramach Projektu "..." dofinansowanego z EFS PO KL na mocy umowy z WUP... nr....

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przedmiotowe określone rozporządzeniem Ministra Finansów § 13 ust. 1 pkt 20 ma zastosowanie do szkoleń związanych z realizacją Projektu współfinansowanego ze środków EFS PO KL "...". Założeniem Projektu jest bowiem kształcenie określonej grupy zawodowej (sprzedawcy w branży IT/telekomunikacja) i jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zwolnienie natomiast nie będzie miało zastosowania w pozostałej działalności szkoleniowej podatnika - szkolenia ogólne, skierowane do wszystkich zawodów. Konsekwencją czego jest ujmowanie w ewidencji Vat jedynie szkoleń ogólnych oraz pozostałej sprzedaży i w momencie przekroczenia limitu do Vat rozliczanie podatku VAT strukturą sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

W świetle art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

W opisie sprawy Wnioskodawca przedstawił, iż świadczy usługę szkoleniową składającą się z 17 cykli szkoleniowych realizowaną w ramach Projektu "...". Szkolenia te są skierowane i świadczone na rzecz określonej grupy zawodów, tj. handlowców z branży IT/Telekomunikacja z województwa, mające na celu dopełnienie luki dydaktycznej z zakresu podstawowych umiejętności interpersonalnych, podniesienie jakości sprzedaży oraz zapewnienie szansy na rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży i są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż przedmiotowe szkolenia są świadczone na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą, tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy w.... Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie przedmiotowego Projektu jest Wnioskodawca, który otrzymuje refundację z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w wysokości 80% kosztów każdego szkolenia.

Natomiast beneficjenci ostateczni, tj. mikro i małe przedsiębiorstwa z branży IT/Telekomunikacja zlecają Wnioskodawcy wykonanie usług szkoleniowych dla swoich pracowników lub właścicieli i składają do Wnioskodawcy wniosek o udzielenie pomocy publicznej na pokrycie 80% kosztów tego szkolenia, a pozostałe 20% pokrywają z własnych środków.

Ponadto na pytanie tut. organu nr 11 zawarte w części II wezwania z dnia 8 listopada 2011 r. znak: IBPP1/443-1346/11/LG, cyt. "Jeśli podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie (realizującym projekt) był Wnioskodawca to należy podać, czy dotacja otrzymana na przedmiotowe szkolenia jest dopłatą do ceny świadczonych usług szkoleniowych czy też jest to dotacja na pokrycie kosztów ogólnych działalności związanych z realizacją usług szkoleniowych...", w uzupełnieniu z dnia 18 listopada 2011 r. Wnioskodawca stwierdził, iż cyt.: "Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie Projektu był Wnioskodawca, a otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów świadczonych usług szkoleniowych w 80%, a pozostałe 20% kosztów Projektu pokrywa wpłata Uczestnika".

Wpłata 20% kosztów (tj. 178,00 zł) od Beneficjentów Ostatecznych Projektu jest wkładem własnym danego przedsiębiorstwa delegującego pracownika na szkolenie, traktowane jako Pomoc Publiczna - na tę kwotę wystawiany jest rachunek.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu "..." nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

W kwestii wkładu własnego w wnoszonego w postaci pieniężnej stwierdzić należy, iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia.

Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego dla wnoszonego przez beneficjenta pomocy wkładu własnego w formie gotówkowej, uznanego za obrót z tytułu odpłatnej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W analizowanej sprawie nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w 100% lub w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony. Jak już zostało stwierdzone powyżej otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Tak więc nie można uznać iż kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz uregulowane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zostanie spełnione.

Reasumując, przedmiotowe usługi ze względu na brak wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisach. Zastosowanie znajdzie zatem - w odniesieniu do wpłat gotówkowych beneficjentów ostatecznych szkolenia - podstawowa stawka podatku VAT tj. 23%.

Ponadto w opisie sprawy Wnioskodawca przedstawił, iż od 1 stycznia 2011 r. korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że przez pojęcie rozliczeniem działalności strukturą sprzedaży rozumie sytuację, w której jeśli zostaną spełnione łącznie dwa warunki, tj. szkolenia realizowane w ramach przedmiotowego projektu skorzystają ze zwolnienia od podatku od towarów, a pozostałe tematy szkoleń (nie będące przedmiotem niniejszej interpretacji) przekroczą limit do VAT określony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wówczas Wnioskodawca będzie prowadził jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz zwolnioną z danego podatku, więc będzie zobowiązany do ustalenia na podstawie art. 90 ust. 8 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do procentowej proporcji kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 8 i 9 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

W świetle powyższego rozstrzygnięcia dokonanego w niniejszej interpretacji, że:

* dotacja z europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu pn. "..." nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, tylko nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz

* wpłaty gotówkowe Beneficjentów Ostatecznych Projektu nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, tylko podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 23% stawki podatku VAT,

stwierdzić należy, iż jeżeli dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy będą miały związek wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przypadku Wnioskodawcy nie będzie mieć zastosowania art. 90 ust. 8 i ust. 9 ustawy o VAT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę innych szkoleń oraz pozostałej prowadzonej działalności, gdyż Wnioskodawca wskazał, iż kwestie te nie są przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Fakt opodatkowania tych czynności, wskazany przez Wnioskodawcę w opisie sprawy, przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl