IBPP1/443-1345/08/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1345/08/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu pn. "Modernizacja bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 18 września 2008 r.) oraz pismem z dnia 19 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu pn. "Modernizacja bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat zamierza złożyć wniosek projektowy do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 5.1.1 Wsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej na modernizację bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie. Projekt pn. "Modernizacja bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie", którego realizacja rozpocznie się 1 stycznia 2009 r., a zakończy 31 grudnia 2009 r., będzie finansowany w 84,5% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków - 15,5% będzie wkładem własnym JST. Przedmiotowy projekt zakłada przeprowadzenie prac remontowo-budowlanych obiektu oraz 6 pracowni: pracowni mechanicznej, pracowni zajęć praktycznych dla zawodów budowlanych i innych, pracowni technologii gastronomicznej i obsługi konsumenta wraz z treningową salą bankietową, pracowni obróbki spawalniczej, pracowni obróbki ręcznej, pracowni montażu, demontażu i napraw oraz pomieszczeń administracyjnych i ciągów komunikacyjnych, które znajdują się na terenie Zespołu Szkół Mechanicznych w - jednostki organizacyjnej Starostwa Powiatowego, a także zakup wyposażenia i sprzętu dydaktycznego, na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów własnych (84,5% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15,5% środki własne JST.).

Najważniejsze elementy projektu oraz główne zasady jego realizacji:

1.

Procedury przetargowe na wykonanie prac remontowo-budowlanych obiektu i pracowni, na zakup wyposażenia i sprzętu dydaktycznego (1 stycznia 2009 r. - 31 marca 2009 r.).

2.

Prace remontowo-budowlane obiektu (remont pokrycia dachowego, wymiana okien, ocieplenie budynku, remont sieci elektrycznej, ciepłowniczej i wodno-kanalizacyjnej, montaż monitoringu wizyjnego oraz sieci alarmowej) oraz prace modernizacyjne 6 pracowni (1 kwietnia 2009 r. - 30 września 2009 r.).

3.

Zakup oraz posadowienie wyposażenia i sprzętu dydaktycznego (1 października 2009 r. - 31 grudnia 2009 r.).

Nad prawidłową realizacją projektu czuwać będą pracownicy Starostwa Powiatowego. Nadzór nad całością projektu sprawować będzie Starosta oraz Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych.

Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany w zarząd Dyrektorowi Zespołu Szkół Mechanicznych, co oznacza, że powstałe w wyniku realizacji projektu mienie zostanie nieodpłatnie przekazane w użytkowanie Dyrektorowi Zespołu Szkół Mechanicznych. Powstałe mienie nie będzie związane z działalnością opodatkowaną.

Starostwo Powiatowe wykonuje zadania Powiatu na mocy ustawy o samorządzie powiatowym. Zarówno Powiat, jak i Starostwo Powiatowe posiadają tylko jeden nr NIP nadany na Starostwo Powiatowe, które jest czynnym podatnikiem podatku VAT, i które w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7 wykazuje czynności opodatkowane przypisane Powiatowi. Starostwo nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą w całości bezpłatne dla beneficjentów ostatecznych - uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu.

Ze zmodernizowanej bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie będą bezpłatnie korzystali mieszkańcy Powiatu i okolic.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do dnia 31 grudnia 2014 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Starostwo Powiatowe wykonuje zadania Powiatu na mocy ustawy o samorządzie powiatowym. Starostwo, które jest czynnym podatnikiem podatku VAT, i które w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7 wykazuje czynności opodatkowane przypisane Powiatowi, nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Wnioskodawca w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., zrealizuje finansowany w 84,5% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w pozostałej części tj. w 15,5% ze środków własnych, projekt "Modernizacja bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie". Przedmiotowy projekt zakłada przeprowadzenie prac remontowo-budowlanych obiektu oraz 6 pracowni, które znajdują się na terenie Zespołu Szkół Mechanicznych (jednostki organizacyjnej Starostwa Powiatowego), a także zakup wyposażenia i sprzętu dydaktycznego. Wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą w całości bezpłatne dla beneficjentów ostatecznych - uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu. Ze zmodernizowanej bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie będą bezpłatnie korzystali mieszkańcy Powiatu i okolic.

Ponadto z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że po zakończeniu realizacji projektu, powstałe mienie zostanie nieodpłatnie przekazane w użytkowanie Dyrektorowi Zespołu Szkół Mechanicznych i nie będzie ono związane z działalnością opodatkowaną.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie mienia w użytkowanie Dyrektorowi Zespołu Szkół Mechanicznych) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych), brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania w użytkowanie jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Natomiast przekazanie w użytkowanie mienia wytworzonego w ramach projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie mienia w użytkowanie odbędzie się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

W konsekwencji nie będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu "Modernizacja bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego w Powiecie".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny obowiązujący w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl