IBPP1/443-1343/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1343/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części w podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją projektu nr XXX/06 pt. "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części w podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją projektu nr XXX/06 pt. "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy".

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-1343/08/KG z dnia 8 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca w roku 2006 realizował projekt nr XXX/06 pt. "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy" finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt był realizowany w ramach priorytetu 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" i polegał na przeprowadzeniu bezpłatnych szkoleń dla mieszkańców P.

Przeprowadzenie ww. projektu wymagało dokonywania wydatków takich jak: materiały biurowe, wyposażenie biura, wynajem sali wykładowej itp. Poniesione wydatki były udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę oraz innymi dokumentami takimi jak rachunki czy listy płac.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wydatki były refundowane ze środków Unii Europejskiej.

Umowa na realizację projektu podpisana była z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca poinformował, że w chwili obecnej w odniesieniu do tego projektu toczy się postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej w zakresie kontroli celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej. Jednak to postępowanie nie jest bezpośrednio związane z zagadnieniem możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu nr XXX/06 pt. "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w odniesieniu do realizowanego projektu nie jest możliwe odliczenie podatku VAT, ani w całości, ani w części, ponieważ towary i usługi nabywane przy realizacji projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również - na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2006 r. Wnioskodawca zrealizował projekt pt. "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy". Projekt sfinansowany został ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt ten polegał na przeprowadzeniu bezpłatnych szkoleń dla mieszkańców P.

Nieodpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie można uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Czynności wykonywane w ramach projektu są bowiem czynnościami związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wobec tego nieodpłatne świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż przeprowadzenie projektu pt. "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy" wymagało dokonywania wydatków na zakup: materiałów biurowych, wyposażenia biura, wynajmu sali wykładowej itp. Poniesione wydatki były udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę oraz innymi dokumentami takimi jak rachunki czy listy płac. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz fakt, iż w sprawie nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy VAT (nieodpłatne świadczenie usług poprzez bezpłatne szkolenia dla mieszkańców Podkarpacia odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością), stwierdzić należy, iż zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu "Podnoszenie kwalifikacji zawodowych drogą do wzrostu konkurencyjności i wartości na rynku pracy".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż w odniesieniu do realizowanego projektu nie jest możliwe odliczenie podatku VAT, ani w całości, ani w części, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z przedstawioną przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym okolicznością, iż w odniesieniu do tego projektu toczy się postępowanie kontrolne, które nie jest bezpośrednio związane z zagadnieniem możliwości odliczenia podatku VAT, tut. organ przypomina, iż zgodnie z art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl