IBPP1/443-1336/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1336/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót budowlanych związanych z realizacją projektu pn.:"Budowa Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego - etap I" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót budowlanych związanych z realizacją projektu pn.:"Budowa Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego - etap I."

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 listopada 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1336/08/AL z dnia 29 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na przebudowie i adaptacji budynków po byłym Państwowym Gospodarstwie Rolnym pn.: "Budowa Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego - etap I."

W ramach projektu powstanie m.in. hala treningowa, hala widowiskowa do uprawiania sportów jeździeckich, stajnie dla koni, sala konferencyjna, magazyny pasz, internat.

Gmina stara się o dofinansowanie zadania ze środków RPO WO 2007-2013. Przewidziany koszt realizacji inwestycji wynosi netto 13.796.005,10 zł. Podatek VAT wynosi 3.035.121,12 zł.

Ponadto Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina składa deklarację VAT-7.

Przebudowa i adaptacja budynków po byłym PGR realizowana będzie w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - art. 7 ust. 1 - zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych."

Wydatki ponoszone w związku z przebudową i adaptacją budynków po byłym PGR udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Urząd Gminy posiadający numer NIP: zzz, który działa w imieniu Gminy. Faktury będą dokumentowały wykonanie robót budowlanych.

Ponadto przebudowane i zaadaptowane budynki stanowić będą środek trwały Gminy i będą przez Gminę zarządzane (nie będą przekazane innemu podmiotowi). Obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanych.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej przez Gminę inwestycji pn.: "Budowa Ośrodka Sportowo - Rekreacyjnego - etap I" istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina będzie się starała o zwrot podatku naliczonego już na etapie realizacji inwestycji.

Budowany obiekt będzie generował przychód po zakończeniu inwestycji i uzyskania pozwolenia na użytkowanie, wydanym przez właściwy organ.

Po realizacji projekt będzie miał charakter komercyjny. Gmina generować będzie przychód ze sprzedaży opodatkowanej i wynajmu, tym samym odprowadzać będzie podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina planuje realizować zadanie inwestycyjne polegające na przebudowie i adaptacji budynków po byłym Państwowym Gospodarstwie Rolnym pn.: "Budowa Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego - etap I."

W ramach projektu powstanie m.in. hala treningowa, hala widowiskowa do uprawiania sportów jeździeckich, stajnie dla koni, sala konferencyjna, magazyny pasz, internat.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina składa deklarację VAT-7.

Przebudowa i adaptacja budynków po byłym PGR realizowana będzie w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) dotyczących zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wydatki ponoszone w związku z przebudową i adaptacją budynków po byłym PGR udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Urząd Gminy posiadający numer NIP zzz, który działa w imieniu Gminy. Faktury będą dokumentowały wykonanie robót budowlanych.

Ponadto przebudowane i zaadaptowane budynki stanowić będą środek trwały Gminy i będą przez Gminę zarządzane (nie będą przekazane innemu podmiotowi). Obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanych.

Zatem w świetle powyższych przepisów, ponieważ przebudowane i zaadaptowane budynki po byłym PGR będą stanowić środek trwały Gminy i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy (zarówno Gminie jak i działającemu w jej imieniu Urzędowi Gminy) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych związanych z przebudową i adaptacją budynków po byłym Państwowym Gospodarstwie Rolnym realizowaną w ramach projektu pn.: "Budowa Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego - etap I."

Tym samym, jeżeli u Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym i jednocześnie elementem tego podatku naliczonego będzie kwota podatku naliczonego przysługująca do odliczenia w związku z realizacją ww. projektu, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT (przy spełnieniu oczywiście również innych warunków niezbędnych do uzyskania zwrotu, o którym mowa powyżej, wynikających z ustawy o VAT).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 54-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl