IBPP1/443-1327/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1327/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Międzygminnego ds. Ekologii przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej usługę wykonania kserokopii dokumentacji projektowej celem przekazania jej Urzędowi Zamówień Publicznych w Warszawie w związku z realizacją projektu pn. "Oczyszczanie ścieków" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej usługę wykonania kserokopii dokumentacji projektowej celem przekazania jej Urzędowi Zamówień Publicznych w Warszawie w związku z realizacją projektu pn. "Oczyszczanie ścieków".

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 sierpnia 2008 r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Międzygminny ds. Ekologii działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Związek tworzą gminy wymienione w Statucie, celem wspólnego wykonywania zadań publicznych w postaci gazyfikacji, utylizacji, budowy sieci kanalizacyjnej i innych przedsięwzięć proekologicznych na terenie gmin wchodzących w skład Związku.

Gminy obecnie tworzące Związek to: G., J., K., L., Ł., M., R., R., U., W. oraz miasto. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w Związku związane z wykonywaniem zadań przekazanych Związkowi, przeszły na Związek z dniem ogłoszenia Statutu.

Związek przejęte zadania związane z realizacją Projektu "Oczyszczanie ścieków" wykonuje (zgodnie z art. 65 ustawy o samorządzie gminnym) w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania realizowane są w oparciu o Statut Związku Międzygminnego, którego utworzenie było konieczne w myśl art. 67 ustawy o samorządzie gminnym.

Głównymi źródłami finansowania zgodnie z treścią Statutu Związku Międzygminnego ds. Ekologii są składki członkowskie uczestników tj. gmin, które służą realizacji zadań statutowych oraz środki pozyskane w inny sposób. Dochody Wnioskodawcy jako dochody przeznaczone na cele statutowe są dochodami wolnymi zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Wnioskodawca jako Zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia na "Budowę sieci kanalizacyjnej w gminie". Postępowanie o udzielenie zamówienia na "Budowę sieci kanalizacyjnej w Gminie" odbywało się w związku z realizacją projektu "Oczyszczanie ścieków".

Związek Międzygminny w toku realizowanej inwestycji zobowiązany jest do przekazania wybranych dokumentacji projektowych Urzędowi Zamówień Publicznych celem dokonania kontroli uprzedniej. Obowiązek ten wynika z art. 167 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z ustawą kontroli uprzedniej podlegają obowiązkowo postępowania o największej wartości - powyżej 10.000.000 EUR dla dostaw i usług oraz 20.000.000 EUR dla robót budowlanych. W przypadku wyżej wymienionych postępowań, zamawiający ma obowiązek przekazania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych kopii dokumentacji postępowania niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, a jeżeli wniesiono protest na wybór - po jego ostatecznym rozstrzygnięciu, a przed zawarciem umowy. Kontrola uprzednia może mieć również charakter fakultatywny co oznacza, iż Prezes Urzędu może wszcząć taką kontrolę w stosunku do każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, niezależnie od jego wartości. Związek Międzygminny by przekazać do Urzędu Zamówień Publicznych dokumentację projektową dokonuje jej kserokopii. Wykonanie kserokopii zlecane jest firmie, która specjalizuje się w tym zakresie. Za usługę wykonania "kserokopii dokumentacji projektowej" Związek Międzygminny otrzymuje fakturę VAT.

Przedmiotowa faktura VAT wystawiona została ze wskazaniem jako nabywcy Związku Międzygminnego ds. Ekologii.

Nabyta usługa kserokopii dokumentacji projektowych stanowi wydatek poniesiony w związku z realizowanym Projektem "Oczyszczanie ścieków". Wykonywana kserokopia dotyczyła przykładowo: dokumentacji projektowej na "Budowę sieci kanalizacyjnej w Gminie", która będzie realizowana w ramach projektu.

Wykonanie kserokopii konieczne jest dla prawidłowego przebiegu całego procesu związanego z zamówieniem publicznym. Ponieważ jest to zakup związany ściśle z realizowanym projektem "Oczyszczanie ścieków" czynność udokumentowana fakturą VAT służyć będzie do dokonywania w przyszłości czynności opodatkowanych.

Dodatkowo Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z podjętą Uchwałą Zgromadzenia Związku z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie określenia zasad postępowania z majątkiem Związku Międzygminnego ds. Ekologii wytworzonym w toku realizacji Projektu pn. "Oczyszczanie ścieków" majątek obejmujący infrastrukturę kanalizacyjną i wodociągową w części współfinansowanej przez Związek, który stanowił będzie jego własność (wpisanie do ewidencji środków trwałych - amortyzacja) oddany zostanie w dzierżawę przedsiębiorstwom wodociągowo-kanalizacyjnym. Umowy dzierżawy, jako czynności cywilnoprawne pomiędzy odrębnymi podmiotami, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składając w Urzędzie Skarbowym druk VAT-R z dnia 28 lutego 2006 r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada potwierdzenie zarejestrowania VAT-5 z dnia 7 marca 2006 r. Pierwsza deklaracja VAT-7 została złożona za marzec 2006 r. Związek wybrał miesięczną formę składania deklaracji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze VAT za usługę "kserokopii dokumentacji projektowej".

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze za usługę "wykonania kserokopii dokumentacji projektowej" zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Tak więc zgodnie z podstawową zasadą zawartą w powołanym wyżej przepisie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie występuje związek poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl art. 64 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Natomiast zgodnie ust. 3 powołanego wyżej przepisu prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Stosownie do art. 65 ust. 1 ww. ustawy związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowej sprawie wynika, iż Związek Międzygminny ds. Ekologii działa na podstawie cytowanego wyżej art. 64 ustawy o samorządzie gminnym. Związek tworzą gminy wymienione w Statucie, celem wspólnego wykonywania zadań publicznych w postaci gazyfikacji, utylizacji, budowy sieci kanalizacyjnej i innych przedsięwzięć proekologicznych na terenie gmin wchodzących w skład Związku. Na mocy podjętej w dniu 7 czerwca 2006 r. przez Gminę uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji Projektu "Oczyszczanie ścieków" oraz zgodnie z Zał. Nr 1 do Porozumienia w sprawie udziału w realizacji ww. Projektu zawartym w dniu 30 czerwca 2006 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Międzygminnym budowa sieci kanalizacyjnej realizowana będzie na terenie Gminy.

Wnioskodawca, na mocy art. 167 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych, w toku inwestycji realizowanej w związku z projektem "Oczyszczanie ścieków" zobowiązany jest do przekazania wybranych dokumentacji projektowych Urzędowi Zamówień Publicznych celem dokonania kontroli uprzedniej. Kontrola uprzednia może mieć również charakter fakultatywny co oznacza, iż Prezes Urzędu może wszcząć taką kontrolę w stosunku do każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, niezależnie od jego wartości. Związek Międzygminny by przekazać do Urzędu Zamówień Publicznych dokumentację projektową dokonuje jej kserokopii, co zlecane jest firmie, która specjalizuje się w tym zakresie. Za usługę wykonania "kserokopii dokumentacji projektowej" Wnioskodawca otrzymuje fakturę VAT.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż nabyta usługa kserokopii dokumentacji projektowych stanowi wydatek poniesiony w związku z realizowanym Projektem "Oczyszczanie ścieków". Wykonywana kserokopia dotyczyła przykładowo: dokumentacji projektowej na "Budowę sieci kanalizacyjnej w Gminie ", która będzie realizowana w ramach projektu.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustalenie czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej wykonanie usługi "kserokopii dokumentacji projektowej" uzależnione jest w pierwszej kolejności od stwierdzenia, czy poniesiony przez Wnioskodawcę wydatek udokumentowany ww. fakturą będzie wykorzystywany (wykazuje bezpośredni i bezsporny związek) do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że z uwagi na fakt, iż jest to zakup związany ściśle z realizowanym projektem "Oczyszczanie ścieków", czynność udokumentowana fakturą VAT służyć będzie do dokonywania w przyszłości czynności opodatkowanych. Z treści wniosku wynika, iż wytworzony w toku realizacji Projektu pn. "Oczyszczanie ścieków" majątek obejmujący infrastrukturę kanalizacyjną i wodociągową w części współfinansowanej przez Związek, który stanowił będzie jego własność, na podstawie umów cywilnoprawnych oddany zostanie w dzierżawę przedsiębiorstwom wodociągowo-kanalizacyjnym. Umowy dzierżawy podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż jeśli nabywana usługa udokumentowana przedmiotową fakturą VAT służyć będzie w całości wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (uzyskiwaniu obrotu z tytułu dzierżawy infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej opodatkowanego 22% stawką podatku VAT), zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dotyczącej usługi wykonania "kserokopii dokumentacji projektowej", związanej z realizacją projektu "Oczyszczanie ścieków" z uwagi na fakt, iż poniesiony wydatek służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych, o ile oczywiście nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl