IBPP1/443-132/11/LSz - Zwolnienie z podatku VAT usługi edukacyjnej z zakresu szacowania nieruchomości, której celem jest kształcenie zawodowe i podniesienie kwalifikacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-132/11/LSz Zwolnienie z podatku VAT usługi edukacyjnej z zakresu szacowania nieruchomości, której celem jest kształcenie zawodowe i podniesienie kwalifikacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi edukacyjnej z zakresu szacowania nieruchomości, której celem jest kształcenie zawodowe i podniesienie kwalifikacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi edukacyjnej z zakresu szacowania nieruchomości, której celem jest kształcenie zawodowe i podniesienie kwalifikacji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-132/11/LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Naukowe prowadzi usługę edukacyjną z zakresu szacowania nieruchomości. Sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami, regulamin organizacji tych praktyk, ich program oraz sposób dokumentowania odbycia praktyki zawodowej, w tym wzór dziennika praktyki określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. z dnia 27 lutego 2008 r.).

Stowarzyszenie wykonując ww. usługę realizuje następujący program nauczania zgodny z wymogami określonymi w przywołanym powyżej rozporządzeniu:

1.

Usługa posiada nazwę: usługa edukacyjna z zakresu szacowania nieruchomości - praktyka zawodowa.

2.

Czas trwania usługi: 12 miesięcy.

3.

Sposób organizacji: wykłady i ćwiczenia w grupach.

4.

Wymagania wstępne dla uczestników: ukończenie wyższych studiów wraz z ukończeniem studiów podyplomowych z zakresu szacowania nieruchomości.

5.

Cele kształcenia: odbycie praktyki zawodowej niezbędnej do uzyskania uprawnień rzeczoznawcy z zakresu szacowania nieruchomości.

6.

Plan nauczania: warsztaty prowadzone są ściśle według planu nauczania zatwierdzonego przez Federację Rzeczoznawców.

7.

Dokumentacja zajęć: wszyscy praktykanci otrzymują dzienniczek praktyk, który po zatwierdzeniu przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców, dokumentuje zaliczenie stosownych operatów i jest podstawą do ukończenia praktyki zawodowej i przystąpienia do egzaminu państwowego celem uzyskania uprawnień rzeczoznawcy majątkowego.

8.

Treści kształcenia: harmonogram wykładów i konsultacji prowadzonych w ramach praktyki zawodowej w zakresie wyceny nieruchomości Stowarzyszenie Naukowe pod kierunkiem prof. dr hab. inż. J.Cz. zakres tematyczny:

a.

Wykłady nt.:"Źródła pozyskiwania Informacji o rynku nieruchomości","Analiza rynku nieruchomości gruntowych","Analiza Powszechnych Zasad Wyceny Nieruchomości";

b.

Wykłady nt.:"Zasady prawna zwrotu nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste";

c.

Wykłady nt.:"Analiza podejście porównawcza według standardu III. 7", " Wybór atrybutów i ich skalowanie","Analiza rynku nieruchomości lokalowych","Wyznaczanie współczynników wagowych atrybutów";

d.

Wykłady nt.:"Aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste gruntu";

e.

Wykłady dotyczące metodyki wyceny w podejściu porównawczym:"Metoda porównywania parami", "Metoda korygowania ceny średniej","Metoda analizy statystycznej rynku"."Analiza rynku nieruchomości w aspekcie wyznaczenia wag atrybutów", "Analiza trendu zmiany cen w czasie - metoda interwałowa, metoda liniowej regresji, metoda multiplikatywna";

f.

Wykłady dotyczące metodyki wyceny w podejściu dochodowym: "Metoda inwestycyjna. Metoda zysków. Technika kapitalizacji prostej i technika dyskontowania strumieni pieniężnych. Analiza rynku nieruchomości w aspekcie stopy kapitalizacji i stopy dyskonta";

g.

Wykłady nt.:"Sposoby wyceny lokali użytkowych","Zasady szacowania maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością";

h.

Wykłady nt.:"Analiza rynku nieruchomości rolnych - wycena metoda, wskaźników szacunkowych gruntu","Opłaty adiacenckie", "Renta planistyczna";

i.

Wykłady nt.:"Sposoby i metody wyceny lokali mieszkalnych","Sposoby i metody wyceny nieruchomości zabudowanych domami mieszklanymi',"Sposoby i metody wyceny nieruchomości zurbanizowanych";

j.

Wykłady nt.:"Sposoby wyboru atrybutów nieruchomości gruntowych","Renta planistyczna";

k.

Wykłady nt.:"Analiza standardu V.4","Wycena nieruchomości rolnych","Analiza standardu V.6","Określanie wartości nieruchomości leśnych oraz zadrzewionych i zakrzewionych","Wycena ograniczonych praw rzeczowych","Wycena nieruchomości metodą pozostałościową","Wycena nieruchomości metodą kosztów likwidacji";

l.

Wykłady nt.:"Wycena lokali mieszkalnych i nieruchomości zabudowanych według podejścia porównawczego"'"Sposoby przygotowania operatów szacunkowych w podejściu porównawczym","Wycena nieruchomości zabudowanych domami mieszkalnymi";

m.

Wykłady nt.:"Wybór informacji rynkowych do podejścia dochodowego oraz analiza baz danych","Metoda inwestycyjna i metoda zysków w aspekcie wyceny nieruchomości","Zasady wyznaczania stopy kapitalizacji i stopy dyskonta","Zastosowania techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochodów do wyceny nieruchomości komercyjnych";

n.

Wykłady nt.:"Metody rynkowe wyznaczania stopy kapitalizacji i stopy dyskonta"'"Wycena dwóch lokali użytkowych metodą inwestycyjną według kapitalizacji prostej i dyskontowania strumieni dochodów", "Szacowanie współczynnika zużycia środowiskowego nieruchomości";

o.

Wykłady nt.:"Wycena nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym gruntu","Wycena nieruchomości gruntowej do określenia opłat adiacenckich";

p.

Wykłady i konsultacje nt.:

"Forma, treść i sposoby przygotowania następujących operatów szacunkowych:

* dwóch różnych lokali stanowiących odrębne nieruchomości, w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami i metodą korygowania ceny średniej, OPERAT NR 1 i NR 2,

* dwóch różnych nieruchomości zabudowanych, w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami i metodą korygowania ceny średniej, operat NR 3 i NR 4,

* dwóch różnych nieruchomości przynoszących lub mogących przynosić dochód, w podejściu dochodowym, przy zastosowaniu techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochodów, OPERAT NR 5 i NR 6,

* dwóch budynków lub budowli w podejściu kosztowym przy zastosowaniu dwóch różnych technik, OPERAT NR 7 i NR 8,

* nieruchomości gruntowej w celu aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, OPERAT NR 9,-dwóch nieruchomości gruntowych, z których jedna jest przeznaczona na cele rolne, a druga na cele leśne, OPERAT NR 10 i NR 11,

* dwóch nieruchomości gruntowych, w podejściu mieszanym, przy zastosowaniu metody kosztów likwidacji i metody pozostałościowej, OPERAT NR 12 i NR 13,

* nieruchomości gruntowej w celu naliczenia opłaty adiacenckiej, OPERAT NR 14,

* wybranego ograniczonego prawa rzeczowego, OPERAT NR 15."

9.

Wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych:

a.

Wycena nieruchomości - tłumaczenie na język polski The Appraisal of Real Estate (PFSRM Warszawa 2005 r.),

b.

Nieruchomość a rynek: Ewa Kucharska - Stasiak (PWN 2005 r.),

c.

Metody szacowania wartości rynkowej i katastralnej: Józef Czaja (Kraków 2001 r.),

d.

Szacowanie rynkowej wartości nieruchomości w aspekcie Międzynarodowych Standardów Wyceny: Józef Czaja i Piotr Parzych (Kraków 2007 r.),

e.

Zadania rachunkowe dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych: R. Cymerman i A. Nowak (Olsztyn 2010 r.).

10.

Sposób sprawdzania efektów kształcenia: zaliczenie opracowanych 15 Operatów Szacunkowych.

W uzupełnieniu z dnia 18 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT od: 29 września 1998 r. na podstawie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej przez Urząd Skarbowy na skutek przekroczenia ustanowionego progu podatkowego z tytułu wykonywania prac naukowo - badawczych, ekspertyz, organizowania konferencji naukowych, praktyk zawodowych itp.

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a wymienioną we wniosku usługę edukacyjną z zakresu szacowania nieruchomości nie świadczy w oparciu o te przepisy.

3.

Świadczona usługa stanowi inną usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, niż wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku VAT.

4.

Świadczona usługa edukacyjna prowadzona jest w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj.:

* ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603)

* rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 17 lutego w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 35, poz. 314), rozporządzenie to reguluje również zasady w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami.

Praktyka dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych nie może trwać krócej niż dwanaście miesięcy (należy wykonać co najmniej 15 operatów).

5.

Świadczona usługa edukacyjna nie jest finansowana w całości, ani w części przekraczającej 70% swojej wartości ze środków publicznych.

6.

Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

7.

Nauczanie jest w bezpośrednim związku z branżą i zawodem rzeczoznawcy majątkowego. Świadczoną usługą objęte są tylko osoby, które ukończyły wyższe studia magisterskie i roczne studia podyplomowe lub posiadają wykształcenie ekwiwalentne. Warsztaty prowadzone są ściśle według planu wynikającego z przedmiotowego rozporządzenia. Wszyscy praktykanci otrzymują zgodnie z rozporządzeniem dziennik praktyk, wydawany i zaliczany w regionalnym stowarzyszeniu rzeczoznawców majątkowych, który dokumentuje realizację praktyki i zaliczenie stosownych operatów oraz wypełniony jest podstawą do ukończenia praktyki zawodowej. Następnie na jego podstawie praktykanci rejestrują się i przystępują do egzaminu państwowego celem uzyskania uprawnień rzeczoznawcy majątkowego. Wynika to z art. 177 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 35, poz. 314). Prowadzone nauczanie ma na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana wyżej usługa edukacyjna z zakresu szacowania nieruchomości, której celem jest kształcenie zawodowe i podniesienie kwalifikacji, jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa ta jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ realizacja programu wykładów i konsultacji oraz przygotowanie 15 Operatów szacunkowych jest niezbędne do starania się o uzyskanie uprawnień państwowych w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie przepisów obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), tj. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Świadczona usługa edukacyjna z zakresu szacowania nieruchomości stanowi inną usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, niż wymieniona w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługa ta nie jest finansowana w całości, ani w części przekraczającej 70% swojej wartości ze środków publicznych. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Nauczanie to pozostaje w bezpośrednim związku z branżą i zawodem rzeczoznawcy majątkowego. Świadczoną usługą objęte są tylko osoby, które ukończyły wyższe studia magisterskie i roczne studia podyplomowe lub posiadają wykształcenie ekwiwalentne. Warsztaty prowadzone są ściśle według planu wynikającego z przedmiotowego rozporządzenia. Wszyscy praktykanci otrzymują zgodnie z rozporządzeniem dziennik praktyk, wydawany i zaliczany w regionalnym stowarzyszeniu rzeczoznawców majątkowych, który dokumentuje realizację praktyki i zaliczenie stosownych operatów oraz wypełniony jest podstawą do ukończenia praktyki zawodowej. Następnie na jego podstawie praktykanci rejestrują się i przystępują do egzaminu państwowego celem uzyskania uprawnień rzeczoznawcy majątkowego. Wynika to z art. 177 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 35, poz. 314).

Stowarzyszenie wykonując ww. usługę realizuje następujący program nauczania zgodny z wymogami określonymi w przywołanym powyżej rozporządzeniu:

1.

Usługa posiada nazwę: usługa edukacyjna z zakresu szacowania nieruchomości - praktyka zawodowa.

2.

Czas trwania usługi: 12 miesięcy.

3.

Sposób organizacji: wykłady i ćwiczenia w grupach.

4.

Wymagania wstępne dla uczestników: ukończenie wyższych studiów wraz z ukończeniem studiów podyplomowych z zakresu szacowania nieruchomości.

5.

Cele kształcenia: odbycie praktyki zawodowej niezbędnej do uzyskania uprawnień rzeczoznawcy z zakresu szacowania nieruchomości.

6.

Plan nauczania: warsztaty prowadzone są ściśle według planu nauczania zatwierdzonego przez Federację Rzeczoznawców.

7.

Dokumentacja zajęć: wszyscy praktykanci otrzymują dzienniczek praktyk, który po zatwierdzeniu przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców, dokumentuje zaliczenie stosownych operatów i jest podstawą do ukończenia praktyki zawodowej i przystąpienia do egzaminu państwowego celem uzyskania uprawnień rzeczoznawcy majątkowego.

8.

Treści kształcenia: harmonogram wykładów i konsultacji prowadzonych w ramach praktyki zawodowej w zakresie wyceny nieruchomości Stowarzyszenie Naukowe pod kierunkiem prof. dr hab. inż. J. Cz. zakres tematyczny:

a.

Wykłady nt.:"Źródła pozyskiwania Informacji o rynku nieruchomości","Analiza rynku nieruchomości gruntowych","Analiza Powszechnych Zasad Wyceny Nieruchomości";

b.

Wykłady nt.:"Zasady prawna zwrotu nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste";

c.

Wykłady nt.:"Analiza podejście porównawcza według standardu III. 7", " Wybór atrybutów i ich skalowanie","Analiza rynku nieruchomości lokalowych","Wyznaczanie współczynników wagowych atrybutów";

d.

Wykłady nt.:"Aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste gruntu";

e.

Wykłady dotyczące metodyki wyceny w podejściu porównawczym:"Metoda porównywania parami", "Metoda korygowania ceny średniej","Metoda analizy statystycznej rynku"."Analiza rynku nieruchomości w aspekcie wyznaczenia wag atrybutów", "Analiza trendu zmiany cen w czasie - metoda interwałowa, metoda liniowej regresji, metoda multiplikatywna";

f.

Wykłady dotyczące metodyki wyceny w podejściu dochodowym: "Metoda inwestycyjna. Metoda zysków. Technika kapitalizacji prostej i technika dyskontowania strumieni pieniężnych. Analiza rynku nieruchomości w aspekcie stopy kapitalizacji i stopy dyskonta";

g.

Wykłady nt.:"Sposoby wyceny lokali użytkowych","Zasady szacowania maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością";

h.

Wykłady nt.:"Analiza rynku nieruchomości rolnych - wycena metoda, wskaźników szacunkowych gruntu","Opłaty adiacenckie", "Renta planistyczna";

i.

Wykłady nt.:"Sposoby i metody wyceny lokali mieszkalnych","Sposoby i metody wyceny nieruchomości zabudowanych domami mieszklanymi',"Sposoby i metody wyceny nieruchomości zurbanizowanych";

j.

Wykłady nt.:"Sposoby wyboru atrybutów nieruchomości gruntowych","Renta planistyczna";

k.

Wykłady nt.:"Analiza standardu V.4","Wycena nieruchomości rolnych","Analiza standardu V.6","Określanie wartości nieruchomości leśnych oraz zadrzewionych i zakrzewionych","Wycena ograniczonych praw rzeczowych","Wycena nieruchomości metodą pozostałościową","Wycena nieruchomości metoda kosztów likwidacji";

l.

Wykłady nt.:"Wycena lokali mieszkalnych i nieruchomości zabudowanych według podejścia porównawczego"'"Sposoby przygotowania operatów szacunkowych w podejściu porównawczym","Wycena nieruchomości zabudowanych domami mieszkalnymi";

m.

Wykłady nt.:"Wybór informacji rynkowych do podejścia dochodowego oraz analiza baz danych","Metoda inwestycyjna i metoda zysków w aspekcie wyceny nieruchomości","zasady wyznaczania stopy kapitalizacji i stopy dyskonta","Zastosowania techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochodów do wyceny nieruchomości komercyjnych";

n.

Wykłady nt.:"Metody rynkowe wyznaczania stopy kapitalizacji i stopy dyskonta"'"Wycena dwóch lokali użytkowych metodą inwestycyjną według kapitalizacji prostej i dyskontowania strumieni dochodów", "Szacowanie współczynnika zużycia środowiskowego nieruchomości";

o.

Wykłady nt.:"Wycena nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym gruntu","Wycena nieruchomości gruntowej do określenia opłat adiacenckich";

p.

Wykłady i konsultacje nt.:"Forma, treść i sposoby przygotowania następujących operatów szacunkowych:

* dwóch różnych lokali stanowiących odrębne nieruchomości, w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami i metodą korygowania ceny średniej, OPERAT NR 1 i NR 2,

* dwóch różnych nieruchomości zabudowanych, w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami i metodą korygowania ceny średniej, operat NR 3 i NR 4,

* dwóch różnych nieruchomości przynoszących lub mogących przynosić dochód, w podejściu dochodowym, przy zastosowaniu techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochodów, OPERAT NR 5 i NR 6,

* dwóch budynków lub budowli w podejściu kosztowym przy zastosowaniu dwóch różnych technik, OPERAT NR 7 i NR 8,

* nieruchomości gruntowej w celu aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, OPERAT NR 9,

* dwóch nieruchomości gruntowych, z których jedna jest przeznaczona na cele rolne, a druga na cele leśne, OPERAT NR 10 i NR 11,

* dwóch nieruchomości gruntowych, w podejściu mieszanym, przy zastosowaniu metody kosztów likwidacji i metody pozostałościowej, OPERAT NR 12 i NR 13,

* nieruchomości gruntowej w celu naliczenia opłaty adiacenckiej, OPERAT NR 14,

* wybranego ograniczonego prawa rzeczowego, OPERAT NR 15."Sposobem sprawdzania efektów kształcenia jest zaliczenie opracowanych 15 Operatów Szacunkowych.

Zgodnie z art. 174 ust. 1, 2, 3b, 7 pkt 1 i 2, art. 175 ust. 2, art. 177 ust. 1, 2, 2a i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) rzeczoznawstwo majątkowe jest działalnością zawodową wykonywaną przez rzeczoznawców na zasadach określonych w niniejszej ustawie. Rzeczoznawcą majątkowym jest osoba fizyczna posiadająca uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, nadane w trybie przepisów rozdziału 4 niniejszego działu. Z dniem wpisu do centralnego rejestru rzeczoznawców majątkowych osoba, o której mowa w ust. 2, nabywa prawo wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego "rzeczoznawca majątkowy". Tytuł zawodowy "rzeczoznawca majątkowy" podlega ochronie prawnej. Rzeczoznawca majątkowy wykonuje zawód prowadząc we własnym imieniu działalność gospodarczą jednoosobowo lub w ramach spółki osobowej w zakresie szacowania nieruchomości, lub w ramach stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej u podmiotu prowadzącego działalność w zakresie szacowania nieruchomości. Rzeczoznawca majątkowy jest zobowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych. Uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości nadaje się osobie fizycznej, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe, posiada wyższe wykształcenie magisterskie, ukończyła studia podyplomowe w zakresie wyceny nieruchomości, odbyła praktykę zawodową w zakresie wyceny nieruchomości, przeszła z wynikiem pozytywnym postępowanie kwalifikacyjne, w tym złożyła egzamin dający uprawnienia w zakresie szacowania nieruchomości. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy osoby, która ukończyła studia wyższe, których program uwzględnia co najmniej minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości. Stwierdzenie, że program studiów wyższych uwzględnia minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości następuje na podstawie zaświadczenia uczelni. Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może otrzymać uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości po spełnieniu warunków wymienionych w ust. 1 oraz po wykazaniu się biegłą znajomością języka polskiego.

W myśl art. 191 ust. 1 oraz art. 197 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej nadaje uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, osobom które spełniły wymogi określone w art. 177. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, mając na względzie zapewnienie obiektywnego, rzetelnego i sprawnego sprawdzenia przygotowania kandydatów na rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości oraz zapewnienie obiektywnej oceny skarg na działalność osób, którym nadano uprawnienia i licencje zawodowe, a także uwzględniając rzeczywiste koszty postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej określi, w drodze rozporządzenia:

* sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami, regulamin organizacji tych praktyk, ich program oraz sposób dokumentowania odbycia praktyki zawodowej, w tym wzór dziennika praktyk i koszt jego wydania;

* sposób i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, sposób ustalania i rodzaje kosztów tego postępowania, organizację Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz regulamin jej działania;

* wzory świadectw uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości oraz licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami;

* sposób prowadzenia centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;

* sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów świadectw i licencji zawodowych w przypadku ich utraty;

* sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości, sposób dokumentowania oraz kryteria oceny spełnienia tego obowiązku, formy i zasady zgłaszania i potwierdzania przez organizatorów doskonalenia aktualności programów, o których mowa w art. 196 ust. 2, formy i zasady prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów oraz wzory dokumentów stosowanych w tym postępowaniu;

* sposób i tryb przeprowadzania postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej, sposoby ustalania i rodzaje kosztów tego postępowania, organizację Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz regulamin jej działania, wysokość wynagrodzenia członków Komisji Odpowiedzialności Zawodowej i obrońców z urzędu oraz sposób jego ustalania.

Zgodnie z § 1, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. Nr 31, poz. 189 z późn. zm.) rozporządzenie określa:

* sposób i warunki odbywania praktyk zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami, regulamin organizacji tych praktyk, ich program oraz sposób dokumentowania odbycia praktyki zawodowej, w tym wzór dziennika praktyki oraz koszt jego wydania;

* sposób i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, sposób ustalania i rodzaje kosztów tego postępowania, organizację Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz regulamin jej działania;

* wzory świadectw nadania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów tych świadectw i licencji w przypadku ich utraty;

* sposób prowadzenia centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.Kandydaci odbywają praktyki zawodowe w celu przygotowania do prowadzenia działalności zawodowej w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami. Praktyka zawodowa dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych nie może trwać krócej niż dwanaście miesięcy.

W ramach praktyki zawodowej, o której mowa w ust. 1, kandydat na rzeczoznawcę majątkowego:

1.

uczestniczy w wykonywaniu czynności związanych z szacowaniem nieruchomości określonych w art. 174 ust. 3 i czynności wymienionych w art. 174 ust. 3a ustawy;

2.

samodzielnie sporządza piętnaście projektów operatów szacunkowych, w których określa wartość nieruchomości przy zastosowaniu różnych podejść, metod i technik wyceny, po uprzednim dokonaniu oględzin wycenianych nieruchomości;

3.

zapoznaje się ze sposobem korzystania z rejestrów i ewidencji prowadzonych przez sądy, gminy oraz starostów, a także z innych dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędów i instytucji, zawierających niezbędne dane wykorzystywane przy szacowaniu nieruchomości, o których mowa w art. 155 ust. 1 ustawy.

W projektach operatów szacunkowych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, kandydat na rzeczoznawcę majątkowego określa wartość:

1.

dwóch różnych nieruchomości lokalowych, w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami i metodą korygowania ceny średniej;

2.

dwóch różnych nieruchomości zabudowanych, w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami i metodą korygowania ceny średniej;

3.

dwóch różnych nieruchomości przynoszących lub mogących przynosić dochód, w podejściu dochodowym, przy zastosowaniu techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochodów;

4.

dwóch budynków lub budowli, w podejściu kosztowym, przy zastosowaniu dwóch różnych technik;

5.

nieruchomości gruntowej w celu aktualizacji opłaty z tytułu użytkowania wieczystego;

6.

dwóch nieruchomości gruntowych, z których jedna jest przeznaczona na cele rolne, a druga na cele leśne;

7.

dwóch nieruchomości, w podejściu mieszanym, przy zastosowaniu metody kosztów likwidacji i metody pozostałościowej;

8.

nieruchomości gruntowej w celu naliczenia opłaty adiacenckiej;

9.

ograniczonego prawa rzeczowego.

W ramach praktyki zawodowej prowadzący praktykę zawodową:

1.

zapewnia właściwą organizację i prawidłowy przebieg praktyki zawodowej;

2.

ustala harmonogram praktyki zawodowej, zapewniający kandydatowi na rzeczoznawcę majątkowego zrealizowanie programu praktyki, o którym mowa w ust. 2 i 3;

3.

zapewnia kandydatowi na rzeczoznawcę majątkowego możliwość wykonywania czynności wchodzących w zakres programu praktyki zawodowej, w tym umożliwia kandydatowi zapoznanie się ze sposobem korzystania z rejestrów i ewidencji wymienionych w ust. 2 pkt 3 oraz dokonanie oględzin, o których mowa w ust. 2 pkt 2.

Rozdział 2 Działu II ww. rozporządzenia określa regulamin organizacji praktyki zawodowej, sposób i warunki jej odbywania oraz sposób dokumentowania jej odbycia, z kolei Rozdział 2 Działu IV ww. rozporządzenia określa sposób i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych, w Dziale V natomiast uregulowano sposób i tryb dokumentowania nadania uprawnień i licencji zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami oraz sposób postępowania w razie utraty tych dokumentów.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługa edukacyjna z zakresu szacowania nieruchomości przeprowadzona przez Wnioskodawcę spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenie to ma na celu uzyskanie uprawnień państwowych zakresie rzeczoznawstwa majątkowego.

Zasady i formy przeprowadzania ww. szkolenia zostały ściśle uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. Nr 31, poz. 189 z późn. zm.) Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż prowadzona usługa edukacyjna z zakresu szacowania nieruchomości od dnia 1 stycznia 2011 r. korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe pomimo powołania przez Wnioskodawcę w piśmie uzupełniającym z dnia 18 kwietnia 2011 r. nieprawidłowego stanu prawnego dotyczącego ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości oraz nieobowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl