IBPP1/443-1315/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1315/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 9 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 18 listopada 2008 r., znak: IBPP1/443-1315/08/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z ubieganiem się przez Gminę w X o dofinansowanie w ramach procedur nadkontraktacji I i III priorytecie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Gmina X zwróciła się o interpretację dotyczącą braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P". Gmina w X realizując inwestycję pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P" nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w ww. inwestycji (podatek VAT jako koszt kwalifikowany). Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie zarządzać obiektem - gminnym boiskiem sportowym, na którym organizowane będą gminne imprezy kulturalne i sportowe. Celem niniejszego zadania jest m.in. promowanie kultury fizycznej wśród młodzieży wiejskiej (stworzone zostaną całoroczne możliwości prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego). Budowa boiska sportowego w miejscowości P nie ma na celu prowadzenia działalności gospodarczej i osiągania zysków, a jedynie integrację społeczności lokalnej poprzez rozwój infrastruktury o charakterze rekreacyjno - sportowym w Gminie X.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił wniosek, wskazując że Gmina X, Urząd Miasta i Gminy X jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, comiesięczną deklarację VAT-7 składa Urząd Miasta i Gminy, a Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina X.

Podczas organizacji imprez kulturalnych i sportowych na boisku sportowym w miejscowości P wstęp będzie wolny (bezpłatny) i obiekt będzie całkowicie otwarty. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji (tj. boisko sportowe w miejscowości P) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą na nim organizowane imprezy gminne i sportowe - na które wstęp będzie bezpłatny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P" - podatek VAT jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 10).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Wnioskodawca ma zamiar zrealizować zadanie pn. "Budowa boiska sportowego w miejscowości P". Realizacja ww. projektu zapewni integrację społeczności lokalnej poprzez rozwój infrastruktury o charakterze rekreacyjno - sportowym w Gminie X.

W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że inwestycja nie ma na celu prowadzenia działalności gospodarczej i osiągania zysków, a jedynie integrację społeczności lokalnej poprzez rozwój infrastruktury o charakterze rekreacyjno - sportowym w Gminie X. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji (tj. boisko portowe w miejscowości P) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą na nim organizowane imprezy gminne i sportowe - na które wstęp będzie bezpłatny). Podczas organizacji imprez kulturalnych i sportowych na boisku sportowym w miejscowości P wstęp będzie wolny (bezpłatny) i obiekt będzie całkowicie otwarty.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl