IBPP1/443-1313/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1313/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 17 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 marca 2013 r. znak: IBPP1/443-1313/12/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzi działalność szkoleniowo-doradczą i jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy między innymi usługi szkoleniowe dla kontrahentów, którzy otrzymują na ten cel dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS (European Social Fund - ESF), który jest jednym z Funduszy strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej i dofinansowanie to stanowi co najmniej 70%. Za świadczone usługi szkoleniowe Wnioskodawca otrzymuje zapłatę na podstawie wystawionej faktury VAT. Zleceniodawcami Wnioskodawcy są bezpośrednio firmy produkcyjne, które otrzymały dofinansowanie w POKL lub firmy szkoleniowe, które działają na terenie całego kraju, poszukują odbiorów usług szkoleniowych przedstawionych w danym projekcie i równocześnie zleceniobiorców mogących wykonać poszczególne szkolenia. Jeżeli w projekcie występują szkolenia, które może wykonać Wnioskodawca, to zgodnie z zasadą konkurencyjności, rozsyłane są zapytania ofertowe, pozwalające wybrać najkorzystniejszą ofertę. Zleceniodawcy Wnioskodawcy realizują projekty na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet projektu, zgodnie z którym między innymi dokonują zakupu materiałów i usług.

Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca wystawiał faktury VAT o stawce podstawowej 23%, wychodząc z założenia, iż nie dysponuje odpowiednim materiałem dowodowym pozwalającym na stosowanie stawki zwolnionej. Wnioskodawca nie jest usługodawcą określonym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w podpunktach a) i b) art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenie nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca świadczy usługi w ramach których uczestnikami szkoleń są pracownicy firm produkcyjnych a przekazywana wiedza uwzględnia specyfikę wykonywanego przez nich zawodu i branżę, w której pracują.

Tematyka szkoleń to techniki doskonalenia i organizacji pracy w branży produkcyjnej, a szczególnie:

1.

x organizacja miejsca pracy na hali produkcyjnej;

2.

x skracanie czasu przezbrojeń maszyn produkcyjnych;

3.

x skracanie czasu trwania cyklu produkcyjnego, eliminacja strat na linii produkcyjnej, zwiększanie efektywności pracy pracowników produkcyjnych;

4. Normowanie czasu pracy;

5.

x - konstruktywne rozwiązywanie problemów;

6.

x optymalne wykorzystanie parku maszynowego;

7.

x system ciągniony - zapewnienie ciągłości zaopatrzenia stanowisk pracy w materiały;

8.

x system optymalnego zarządzania produkcją.

Wszystkie opisane szkolenia przyczyniają się do podniesienia statusu zawodowego ich uczestników. Szkolenia realizowane są w ramach projektów POKL, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL stanowią więc usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za swoje usługi bezpośrednio od firm dysponujących środkami publicznymi na ich realizację i środki te stanowią co najmniej 70% źródeł finansowania.

Przedmiotem wniosku są 2 stany faktyczne:

1. Realizacja projektu "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo i doradztwo dla przedsiębiorstw, gdzie Zleceniodawcą i podmiotem dysponującym środkami finansowymi z EFS jest firma PL E. S.A. Całość projektu jest finansowana ze środków EFS (jako pomoc de minimis).

2. Realizacja projektu pod nazwą "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo i doradztwo dla przedsiębiorstw, gdzie Zleceniodawcą i podmiotem dysponującym środkami finansowymi z EFS jest firma PL E. S.A., projekt w 70% dofinansowany z EFS, natomiast faktury za szkolenia wystawiane przez Wnioskodawcę są w całości pokrywane przez dysponenta tych środków, firmę PL Europa, z dofinansowania EFS.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca podał:

1. Usługi świadczone bezpośrednio na rzecz kontrahentów realizujących projekty finansowane ze środków funduszy europejskich:

1. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku zgodnego z planem realizowanego przez kontrahenta projektu.

2. Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta zapłatę za wykonane usługi szkoleniowej w całości z kwoty stanowiącej dofinansowanie realizacji projektu.

2. W odniesieniu do szkoleń realizowanych na rzecz innych firm szkoleniowych:

1. Współpraca Wnioskodawcy z firmami szkoleniowymi, które działając na terenie całego kraju, poszukują odbiorców usług szkoleniowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo i doradztwo dla przedsiębiorstw, polega na realizacji jako zleceniobiorca (podwykonawca firmy dysponującej środkami z EFS) części lub całości szkoleń zaplanowanych w ramach projektu.

2. Podmiotem realizującym projekt w powyższym przypadku jest Zleceniodawca Wnioskodawcy.

3. Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe jako zleceniobiorca (podwykonawca) i wystawia faktury bezpośrednio firmie realizującej projekt szkoleniowy, dysponującej środkami z EFS.

4. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku zgodnego z planem realizowanego przez kontrahenta projektu.

5. Kontrahent płaci Wnioskodawcy w całości z kwoty stanowiącej dofinansowanie do realizacji projektu.

6. W przypadku, gdy podmiot pozyskujący środki na realizację projektu POKL pozyskuje firma szkoleniowa (specjalizująca się również w pozyskiwaniu środków publicznych) to umowa podpisywana jest bezpośrednio przez Wnioskodawcę z tą firmą pozyskującą środki publiczne, i faktury również wystawiane są bezpośrednio tej firmie, która środki publiczne na realizację projektu pozyskała. W takim przypadku: zleceniodawca Wnioskodawcy otrzymuje środki publiczne, którymi następnie płaci za wykonanie usługi Wnioskodawcy, z tym, że zapłata środkami publicznymi w całości z kwoty stanowiącej dofinansowanie realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może stosować stawkę VAT zwolniony za wykonywane usługi szkoleniowe, na które kontrahenci Wnioskodawcy uzyskują dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS (European Social Fund - ESF) i dofinansowanie to stanowi co najmniej 70% źródeł finansowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on stosować stawkę VAT zwolniony przy wystawianiu faktur za szkolenia realizowane w ramach projektu POKL, opisane we wniosku. Ponieważ w przeszłości interpretacje indywidualne wydawane w opisanej kwestii nie były jednoznaczne, a także Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej nie przedstawił jednolitego i jasnego stanowiska w tej kwestii, to jednak wskazał iż: "zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane; pojęcie "finansowanie ze środków publicznych" obejmuje zarówno sytuacje, gdy ww. usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami." W odniesieniu do art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy Minister wskazał, że zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w art. 44, kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie definiowane jest następująco: "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych". Wspomniana definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego ma zastosowanie w prawie podatkowym i stanowi podstawę do interpretacji przepisów podatkowych w tym zakresie. Na podstawie ww. definicji, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL można stwierdzić, że wszystkie szkolenia w ramach Programu powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają w jego opinii, przesłanki wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT lub (w zależności czy finansowane są w całości czy w co najmniej 70% ze środków publicznych) § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, mówiącego o zwolnieniu tych usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego przez zleceniodawcę projektu "...".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że "...nie jest usługodawcą określonym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)... nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty". Tym samym Wnioskodawca nie spełnia wymogów dla zwolnienia od podatku określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak zatem wynika z powołanych wyżej regulacji, dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających ze wskazanych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniowo-doradczą i jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy między innymi usługi szkoleniowe w ramach projektu "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Wnioskodawca świadczy usługi w ramach których uczestnikami szkoleń są pracownicy firm produkcyjnych a przekazywana wiedza uwzględnia specyfikę wykonywanego przez nich zawodu i branżę, w której pracują.

Tematyka szkoleń to techniki doskonalenia i organizacji pracy w branży produkcyjnej, a szczególnie:

1.

x organizacja miejsca pracy na hali produkcyjnej;

2.

x skracanie czasu przezbrojeń maszyn produkcyjnych;

3.

x skracanie czasu trwania cyklu produkcyjnego, eliminacja strat na linii produkcyjnej, zwiększanie efektywności pracy pracowników produkcyjnych;

4. Normowanie czasu pracy;

5.

x - konstruktywne rozwiązywanie problemów;

6.

x optymalne wykorzystanie parku maszynowego;

7.

x system ciągniony - zapewnienie ciągłości zaopatrzenia stanowisk pracy w materiały;

8.

x system optymalnego zarządzania produkcją.

Wszystkie opisane szkolenia przyczyniają się do podniesienia statusu zawodowego ich uczestników.

Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Wnioskodawca wyjaśnił bowiem, iż ostatecznymi beneficjentami szkoleń w ramach projektu są osoby będące pracownikami przedsiębiorstwa, jednocześnie przedmiotowe szkolenia przyczyniają się do podniesienia statusu zawodowego ich uczestników a przekazywana wiedza uwzględnia specyfikę wykonywanego przez nich zawodu i branżę, w której pracują.

Wobec powyższego uznać należy, że opisane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b) ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Pozostaje zatem do rozstrzygnięcia kwestia finansowania świadczonych usług ze środków publicznych oraz możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy (100%) lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia (co najmniej 70%).

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z treści wniosku wynika, że całość projektu "..." jest finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Spójności (jako pomoc de minimis). Zleceniodawcą i podmiotem dysponującym środkami finansowymi z EFS jest firma PL E. S.A. Zleceniodawca Wnioskodawcy realizuje projekt na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet projektu, zgodnie z którym między innymi dokonuje zakupu materiałów i usług. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku zgodnego z planem realizowanego przez kontrahenta projektu. Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta zapłatę za wykonanie usługi szkoleniowej w całości z kwoty stanowiącej dofinansowanie realizacji projektu.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są realizowane na rzecz Zleceniodawcy (PL E. S.A.), który jest podmiotem realizującym przedmiotowy projekt. Dysponentem środków publicznych jest PL E. S.A. Środki te stanowią wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczone przez niego usług.

Odnosząc zatem przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż opisane we wniosku usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości ze środków publicznych, gdyż szkolenia te są finansowane przez Zleceniodawcę, który pozyskał dofinansowanie w 100% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Przy czym Wnioskodawca stwierdza, że zapłata za wykonanie usługi szkoleniowej następuje w całości z kwoty stanowiącej dofinansowanie realizacji projektu. Jednocześnie faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że świadczone przez niego usługi są zwolnione od podatku należało uznać za prawidłowe, z tym zastrzeżeniem, że jeśli Wnioskodawca otrzymuje zapłatę całości środkami publicznymi to podstawą do zastosowania zwolnienia jest wyłącznie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a nie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego. Zgodnie bowiem z § 1 pkt 5 wymienionego rozporządzenia, rozporządzenie to określa zwolnienia od podatku inne niż określone w art. 43-81 ustawy oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień. Tym samym przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia nie dotyczy usług finansowanych w całości ze środków publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy również dodać, że niniejsza interpretacja nie dotyczy ewentualnych innych szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę, gdyż w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 marca 2013 r. Wnioskodawca określił jakich stanów faktycznych wniosek dotyczy i w tym zakresie wydano dwie interpretacje indywidualne.

W zakresie drugiego stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl