IBPP1/443-1311/08/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1311/08/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot w związku z realizacją zadania pod nazwą: "Przebudowa i adaptacja pomieszczeń WODIIP w celu podniesienia standardu bazy doskonalenia nauczycieli oraz utworzenia centrum nowych technologii dla wzrostu jakości usług edukacyjnych" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą: "Przebudowa i adaptacja pomieszczeń W. w celu podniesienia standardu bazy doskonalenia nauczycieli oraz utworzenia centrum nowych technologii dla wzrostu jakości usług edukacyjnych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Województwo planuje złożenie wniosku o dofinansowanie zadania pn. "Rozwój bazy Wojewódzkich Jednostek Doskonalenia Nauczycieli, służącej podnoszeniu poziomu i jakości kształcenia w województwie", realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach poddziałania 5.1.1 - "Wsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej".

W przypadku otrzymania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Województwo zrealizuje projekt polegający na rozbudowie dwóch jednostek doskonalenia nauczycieli: (WODIIP) oraz (WOM).

W ramach projektu Wnioskodawca (WODIIP) realizował będzie zadanie pod nazwą: "Przebudowa i adaptacja pomieszczeń WODIIP w celu podniesienia standardu bazy doskonalenia nauczycieli oraz utworzenia centrum nowych technologii dla wzrostu jakości usług edukacyjnych", które przewiduje rozbudowę części magazynowej oraz modernizację obecnych pomieszczeń w oparciu o istniejącą bazę lokalową ośrodka.

W wyniku modernizacji części magazynowej powstaną specjalistyczne pracownie dydaktyczne przeznaczone do zastosowań związanych z wykorzystaniem środków i narzędzi technologii informacyjnej.

W przebudowanej części magazynowej projekt przewiduje powstanie pomieszczeń:

* dużej sali wykładowo-dydaktycznej, w której odbywać będą się konferencje, spotkania i seminaria z udziałem kilkudziesięciu osób. Sala wyposażona będzie w system symultaniczny i nowoczesne rozwiązania ICT. W swoim założeniu ma służyć w szczególności wszystkim podmiotom, dla których organem prowadzącym jest województwo,

* tzw. e-biura, w których dostępne będą nowoczesne elektroniczne środki i urządzenia techniki biurowej, a specyficzna pracownia ma umożliwić wdrażanie projektu e-szkoła oraz służyć jako miejsce szkoleniowe nowocześnie zorganizowanego pomieszczenia do zarządzania organizacją. Pomieszczenie to będzie wykorzystywane do celów szkoleniowych z przeznaczeniem dla szkół, jst, jak i urzędów pracy,

* pracowni zarządzania informacją, wyposażonej w cyfrowe studio radiowo-telewizyjne z możliwością realizacji i montażu nagrań w technice cyfrowej. Pomieszczenie, poza rolą edukacyjną, ma służyć lokalnym społecznościom, w tym edukacyjnym m.in. w przygotowaniu i prezentowaniu własnych osiągnięć, możliwości i propozycji współpracy,

* pracowni giełdy internetowej z możliwością obserwacji rzeczywistej pracy giełdy oraz symulacji różnych jej zachowań. Pracownia w swym założeniu, poza działalnością dydaktyczną, ma pomóc w utworzeniu rynku giełdowego w województwie,

* tzw. inkubatora ICT - pomieszczeń, w których pracować mogą rozwijające się i nowopowstałe zespoły ludzkie ukierunkowane na ICT. Pomieszczenie, poza działalnością dydaktyczną, ma za cel przybliżenie możliwości współpracy firm i instytucji z branży ICT ze szkołami, uczniami i zdolnymi absolwentami edukacji,

* pomieszczenia przeznaczone na sekretariat, biura obsługi oraz pokoje gościnne dla wykładowców i uczestników szkoleń prowadzonych w centrum, w tym pomieszczenia dla nowego zespołu ds. doradztwa zawodowego (nazwa robocza).

Cały obiekt powstanie w technologii pozwalającej na monitorowanie i nadzorowanie pomieszczeń przez centrum zarządzania, posiadać będzie nowoczesne, bezprzewodowe łącza internetowe i telefoniczne w technologii VOIP.

WODIIP jest wojewódzką placówką doskonalenia nauczycieli w zakresie informatyki i techniki. Celem statutowym ośrodka jest organizowanie i prowadzenie indywidualnych i zespołowych form doskonalenia i dokształcania podnoszących poziom przygotowania zawodowego nauczycieli informatyki i techniki, upowszechnianie kultury i wiedzy technicznej i informatycznej wśród nauczycieli i młodzieży w szkołach wszystkich typów. Cele realizuje przez różne formy działalności: kursy doskonalące dla nauczycieli, konferencje metodyczne i szkoleniowe, spotkania i seminaria dla nauczycieli informatyki, techniki i innych przedmiotów, seminaria dla kadry zarządzającej oświatą, dla przedstawicieli jst, organizuje wojewódzkie konkursy i wystawy dla uczniów, realizuje kształcenie ustawiczne, prowadzi kursy w ramach projektów MEN "Pracownia internetowa w każdej szkole" oraz kursy w ramach projektów dofinansowanych z UE.

Beneficjentem projektu pn. "Rozwój bazy Wojewódzkich Jednostek Doskonalenia Nauczycieli, służącej podnoszeniu poziomu i jakości kształcenia w województwie" będzie Województwo, jednakże wszystkie faktury za realizację zadań związanych z rozbudową i modernizacją ośrodka będą wystawiane na WODIIP.

Rozbudowane powierzchnie służyć będą realizacji zadań statutowych Ośrodka poprzez świadczenie usług edukacyjnych. Usługi te nie będą generowały zysku mimo iż przewiduje się wynajem niektórych pomieszczeń np. na organizacje kursów przez firmy zewnętrzne. WODIIP, jako jednostka budżetowa, zobowiązany jest do odprowadzania wszelkich dochodów do budżetu Województwa.

W roku 2007 dochody z wynajmu pomieszczeń stanowiły bardzo znikomą część budżetu Ośrodka tj. zaledwie 3,33% i można założyć, że dochody z ewentualnego wynajmu nie pokryją kosztów utrzymania nowopowstałych pomieszczeń.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca prowadzi tylko działalność w zakresie usług edukacyjnych, które zgodnie z ustawą o VAT są zwolnione z podatku (załącznik nr 4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku, poz. 7, symbol PKWiU ex 80).

Rozbudowane i wyremontowane w wyniku realizacji projektu powierzchnie służyć będą przede wszystkim realizacji zadań statutowych Wnioskodawcy poprzez świadczenie usług edukacyjnych. Usługi te nie będą generowały zysku, mimo iż przewiduje się wynajem niektórych wyremontowanych pomieszczeń, np. na organizację kursów przez firmy zewnętrzne. WODIIP, jako jednostka budżetowa, zobowiązany jest do odprowadzania wszelkich dochodów do budżetu Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy WODIIP, jako jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego, realizującej zadanie "Przebudowa i adaptacja pomieszczeń WODIIP w celu podniesienia standardu bazy doskonalenia nauczycieli oraz utworzenia centrum nowych technologii dla wzrostu jakości usług edukacyjnych" w ramach projektu pn. "Rozwój bazy wojewódzkich jednostek doskonalenia nauczycieli, służącej podnoszeniu poziomu i jakości kształcenia w województwie", przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku tego projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ WODIIP jako wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, nie posiadająca osobowości prawnej, faktycznie realizująca ww. projekt - ponosząca koszty - będzie wykorzystywać infrastrukturę sfinansowaną w ramach projektu do realizacji celów statutowych jednostki, a usługi przez nią świadczone nie będą generowały zysku. WODIIP prowadzi działalność w zakresie usług edukacyjnych, które są zwolnione z VAT. W związku z powyższym ww. jednostka nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego w ramach projektu kosztu podatku VAT, zatem podatek VAT będzie mógł stanowić koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, przepis ww. art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

2.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, wg ust. 2 tego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Wobec powyższego, podatnik może realizować prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w stosunku do wszystkich zakupów, które są powiązane z czynnościami opodatkowanymi, przy czym zastosowanie proporcji ma na celu określenie wartości podatku naliczonego służącego wyłącznie tym czynnościom.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ww. ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ww. ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT i świadczący usługi w zakresie edukacji - PKWiU ex 80, realizował będzie zadanie pod nazwą: "Przebudowa i adaptacja pomieszczeń WODIIP w celu podniesienia standardu bazy doskonalenia nauczycieli oraz utworzenia centrum nowych technologii dla wzrostu jakości usług edukacyjnych", które przewiduje rozbudowę części magazynowej oraz modernizację obecnych pomieszczeń w oparciu o istniejącą bazę lokalową ośrodka.

Wszystkie faktury za realizację zadań związanych z rozbudową i modernizacją Ośrodka będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Rozbudowane i wyremontowane w wyniku realizacji projektu powierzchnie służyć będą przede wszystkim realizacji zadań statutowych Wnioskodawcy poprzez świadczenie usług edukacyjnych. Usługi te nie będą generowały zysku, mimo iż przewiduje się wynajem niektórych wyremontowanych pomieszczeń, np. na organizację kursów przez firmy zewnętrzne.

W roku 2007 dochody z wynajmu pomieszczeń stanowiły bardzo znikomą część budżetu Ośrodka tj. zaledwie 3,33% i Wnioskodawca zakłada, że dochody z ewentualnego wynajmu nie pokryją kosztów utrzymania nowopowstałych pomieszczeń.

Z treści wniosku wynika więc, że rozbudowane i wyremontowane w wyniku realizacji projektu pomieszczenia Ośrodka wykorzystywane będą zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i czynności zwolnionych.

Zaznaczyć należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, która oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego winno być oceniane w momencie jego powstania. Wnioskodawca już w chwili ponoszenia wydatków jest w stanie określić czy i w jakim stopniu wydatek ten będzie związany z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pod nazwą: "Przebudowa i adaptacja pomieszczeń WODIIP w celu podniesienia standardu bazy doskonalenia nauczycieli oraz utworzenia centrum nowych technologii dla wzrostu jakości usług edukacyjnych", jednakże tylko w takiej części, w jakiej rozbudowane i wyremontowane pomieszczenia będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych (najem), z uwzględnieniem wyłączeń określonych w art. 88 ww. ustawy o VAT, natomiast w pozostałej części tj. związanej z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (działalność edukacyjna) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało takie prawo.

Tym samym, jeżeli u Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym i jednocześnie elementem tego podatku naliczonego będzie kwota podatku naliczonego przysługująca do odliczenia w związku z realizacją ww. projektu, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT (przy spełnieniu oczywiście również innych warunków niezbędnych do uzyskania zwrotu, o którym mowa powyżej, wynikających z ustawy o VAT).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl