IBPP1/443-131/07/PK
Pismo z dnia 29 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-131/07/PK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z inwestycjami dotyczącymi rozbudowy sieci kanalizacyjnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 sierpnia do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z inwestycjami dotyczącymi rozbudowy sieci kanalizacyjnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IBPP1/443-131/07/PK z dnia 14 listopada 2007 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach zadań nałożonych na gminy mieści się zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności takich jak odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Realizując te zadania Gmina C., jako podatnik podatku od towarów i usług we własnym zakresie, na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych, zajmuje się eksploatacją sieci kanalizacyjnej oraz odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków za co pobiera od mieszkańców gminy opłaty. Gmina świadczy ww. usługi samodzielnie.
Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co znajduje odzwierciedlenie w wystawianych przez Gminę fakturach VAT na rzecz poszczególnych odbiorców oraz w składanych deklaracjach VAT-7, w których widnieje kwota podatku należnego.
Dochody uzyskane z tytułu świadczonych usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków stanowią dochód własny Gminy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.)
Gmina prowadziła inwestycje związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej ponosząc z tego tytułu znaczne wydatki. Wydatki powyższe dokumentują faktury VAT wystawione przez innych podatników na rzecz Gminy. Powyższe inwestycje były realizowane m.in. w ramach projektu "Wykonanie II etapu kanalizacji sanitarnej w C.".
Jednocześnie oprócz zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego powyżej Gmina będzie w dalszym ciągu prowadziła inwestycje związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej, które również będą współfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (zdarzenie przyszłe). Pozostałe elementy przedstawionego stanu faktycznego będą analogiczne.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym (zaistniałym i przyszłym) Gmina jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług była i będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją rozbudowy sieci kanalizacyjnej.
Zdaniem wnioskodawcy Gmina była i będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług. Gmina z tytułu pobierania opłat za eksploatację i oczyszczanie ścieków jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z postanowieniem art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż wyłączenie w ust. 6 tego przepisu nie znajduje w rozpatrywanym przypadku zastosowania. W związku z powyższym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako, że zostały one wykonane odpłatnie przez zarejestrowanego podatnika.
W związku z powyższym Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z prowadzoną inwestycją rozbudowy sieci kanalizacyjnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż są to wydatki dotyczące sprzedaży opodatkowanej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy których nabyciu podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Z kolei treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl natomiast § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które to obejmują, m.in., sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, realizuje i będzie realizował w dalszym ciągu inwestycję polegającą na rozbudowie sieci kanalizacyjnej, ponosząc z tego tytułu wydatki, udokumentowane fakturami VAT.
Jednocześnie Gmina wskazała, że w ramach realizacji zadań własnych, na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych, zajmuje się eksploatacją sieci kanalizacyjnej oraz odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, za co pobiera od mieszkańców Gminy opłaty. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co znajduje odzwierciedlenie w wystawianych przez Gminę fakturach VAT.
Ponadto zaznaczono, że dochody uzyskane z tytułu świadczonych usług stanowią dochód własny Gminy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego stanu prawnego stwierdzić należy, że Gmina świadcząc odpłatnie na rzecz mieszkańców, na podstawie umów cywilnoprawnych, usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. W przedstawionej sytuacji nie ma zastosowanie, zwolnienie o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, bowiem usługi są świadczone na podstawie zawiązanych przez Gminę umów cywilnoprawnych.
A zatem poniesione przez Gminę wydatki związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Z treści cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do transakcji opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawa wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.
Dodatkowym warunkiem, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniającym podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego jest możliwość zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Gmina, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie wykonywania ww. zadań jest zwolniona z podatku dochodowego, gdyż jak zaznaczył Wnioskodawca dochody uzyskiwane z tego źródła są dochodami własnymi gminy.
Reasumując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy uznać, iż Wnioskodawcy, z tytułu realizacji ww. projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem jest ono (to prawo) realizowane przez Gminę działającą w tym zakresie jako podatnik VAT, a poniesione wydatki są związane z działalnością opodatkowaną.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.