IBPP1/443-13/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-13/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) i pismem z dnia 12 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu instalacji kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) i pismem z dnia 12 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu instalacji kasy rejestrujące.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca, prowadzi działalność sezonową w Ośrodku Sportowo-Rekreacyjnym "P". Ośrodek czynny jest w sezonie letnim (od czerwca do września). Wnioskodawca wskazał, że Ośrodek został zamknięty 30 września 2008 r. i będzie ponownie czynny od czerwca 2009 r.

W ww. Ośrodku Wnioskodawca prowadzi sezonową sprzedaż wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych (piwo do 4,5%) oraz prowadzi małą gastronomię - tj. sprzedaż: słodycze w opakowaniach jednostkowych, chipsy, lody produkcji przemysłowej, wyroby garmażeryjne produkcji przemysłowej tj. zapiekanki, hamburgery itp. podgrzewane w kuchence mikrofalowej. W 2007 r. obrót ze sprzedanego towaru był poniżej 11.000 zł, a w 2008 r. obrót wyniósł około 11.500 zł.

Wnioskodawca powyższą sprzedaż dokonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ponadto we wniosku Wnioskodawca przywołał przepis § 4 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. 113, poz. 720).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy Wnioskodawca ma zarejestrować kasę, czy ma dokonać rejestracji niezwłocznie, czy może zarejestrować kasę przed następnym sezonem.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie prowadzi innej sprzedaży, która wymagałaby rejestracji poprzez kasę fiskalną i prawidłowe będzie jak zarejestruje kasę przed przyszłym sezonem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż z treści wniosku wynika, że wątpliwości Wnioskodawcy powstały na gruncie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2008 r.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym.

Zatem niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy wskazanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r., jednakże z uwzględnieniem zmian wprowadzonych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są klasyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 pkt 1, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że zwolnienie to, zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2008 r.

Powyższe zagadnienia dotyczące zwolnień z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowani, z zastrzeżeniem ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że zwolnienie to, zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r., traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto w myśl § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Stosownie do postanowień § 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących rozporządzenie wchodzi z dniem 1 lipca 2008 r., z wyjątkiem § 4 ust. 1 pkt 9, który wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2008 r.

Należy zauważyć, iż powyższe uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 4 ust. 1 pkt 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Cytowane wyżej przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Należy odróżnić obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych powyżej 0,5% z dniem 1 listopada 2008 r. od wejścia w życie w dniu 1 listopada 2008 r. ww. przepisu, zgodnie z którym przy sprzedaży wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Oznacza to, że podatnik, który do dnia 30 października 2008 r. zakończy sprzedaż wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych powyżej 0,5% nie będzie musiał od dnia 1 listopada 2008 r. instalować kasy rejestrującej, ponieważ obrót z tego tytułu nie wystąpi. Utrata zwolnienia nie wystąpiła, jeśli od dnia 1 listopada 2008 r., kiedy to przepis wszedł w życie, bowiem u podatnika, który do dnia 30 października 2008 r. zakończył tę sprzedaż, nie występują okoliczności unormowane tym przepisem.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w Ośrodku Sportowo-Rekreacyjnym prowadzi działalność sezonową. Ośrodek czynny jest w sezonie letnim (od czerwca do września). Wnioskodawca wskazał, że w tym roku Ośrodek został zamknięty 30 września 2008 r. i będzie ponownie czynny od czerwca 2009 r. Wnioskodawca w Ośrodku tym prowadzi sezonową sprzedaż wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych (piwo do 4,5%) oraz prowadzi małą gastronomię - tj. sprzedaż: słodycze w opakowaniach jednostkowych, chipsy, lody produkcji przemysłowej, wyroby garmażeryjne produkcji przemysłowej tj. zapiekanki, hamburgery itp., które są podgrzewane w kuchence mikrofalowej. W 2007 r. obrót ze sprzedanego towaru był poniżej 11.000 zł, a w 2008 r. obrót wyniósł około 11.500 zł. Wnioskodawca powyższą sprzedaż dokonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Spółka nie prowadzi innej sprzedaży, która wymagałaby rejestracji poprzez kasę fiskalną.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie Spółka zakończyła sprzedaż wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych powyżej 0,5% w dniu 30 września 2008 r., to na dzień wejścia w życie przepisu § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (tj. na dzień 1 listopada 2008 r.) Wnioskodawca nie wykonywał czynności, o których mowa w ww. przepisie i tym samym nie ma obowiązku dla tych czynności instalować kasy rejestrującej.

Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany do instalacji kasy rejestrującej przed wykonaniem pierwszej czynności, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, po wejściu w życie tego przepisu (tj. od dnia 1 listopada 2008 r.), czyli w przedmiotowej sprawie przed dokonaniem pierwszej sprzedaży ww. wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych powyżej 0,5%, zgodnie ze wskazanym przez Wnioskodawcę we wniosku terminem tj. od czerwca 2009 r.

W stosunku do pozostałej części działalności Wnioskodawcy, polegającej na prowadzeniu tzw. małej gastronomii obejmującej sprzedaż słodyczy w opakowaniach jednostkowych, chipsów, lodów produkcji przemysłowej, wyrobów garmażeryjnych produkcji przemysłowej (zapiekanki, hamburgery itp., które są podgrzewane w kuchence mikrofalowej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 3, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, może korzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., lub w oparciu o jakikolwiek inny przepis wykluczający prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl