IBPP1/443-1288/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1288/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu do tut. organu 4 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2008 r. oraz pismem z dnia 12 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji pn. "Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy Zespole Szkół" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji pn. "Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy Zespole Szkół". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2008 r. oraz pismem z dnia 12 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować inwestycję pn. "Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy Zespole Szkól" w ramach M. Regionalnego Programu Operacyjnego. Warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych jest uzyskanie interpretacji dotyczącej możliwości odzyskania podatku dla ww. inwestycji. Gmina posiada projekt architektoniczno-budowlany oraz prawomocne pozwolenie na budowę ("Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem, budowa nowych i przebudowa istniejących przyłączy oraz punkt czerpania wody do celów ppoż. przy Zespole Szkół" - Decyzja Nr XXX/2008 z dnia 19 maja 2008 r.). Przedmiotem projektu jest budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem dwukondygnacyjnym, łącznikiem do budynku szkoły, nowe instalacje wewnętrzne i zewnętrzne oraz przekładki istniejących sieci zewnętrznych. W zakresie funkcji istniejącego budynku szkoły nie zaprojektowano żadnych zmian z wyjątkiem wykonania połączenia korytarza z łącznikiem w miejsce fragmentu sali lekcyjnej. Dla spełnienia potrzeb lokalowych w zakresie wychowania fizycznego oraz rekreacji zaprojektowano salę gimnastyczną o wymiarach 12 m x 24m, zaplecze w postaci dwóch segmentów szatni z węzłami sanitarnymi. Łącznik stanowi strefę komunikacji między szkołą i salą gimnastyczną oraz wejściową na poziomie parteru. Powierzchnia zabudowy zaprojektowanego budynku sali gimnastycznej wynosi 525 m 2, powierzchnia łącznika 62 m 2.

Powierzchnia użytkowa - parter (sala gimnastyczna, korytarz, wiatrołap, magazyn sprzętu sportowego, szatnia, przedsionek, wc, umywalnie, pokój nauczycielski, wc dla niepełnosprawnych, hol) wynosi 523,1 m 2. Powierzchnia użytkowa - 1 piętro (hol, korytarz-widownia, klatka schodowa, sale zajęć, wc dla niepełnosprawnych, pomieszczenie pomocnicze) wynosi 210,6 m 2.

Rozbudowany budynek będzie obiektem szkolnym przeznaczonym do celów sportowych i pomocniczych obsługujących szkołę podstawową i gimnazjum.

Gmina nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie posiada numeru identyfikacji podatkowej.

Urząd Gminy jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2000 r. i składa deklaracje VAT-7 i rozlicza czynności opodatkowane przypisane Gminie.

Faktury związane z realizacją ww. zadania będą wystawiane na Gminę zgodnie z wytycznymi M. Regionalnego Programu Operacyjnego, w ramach którego Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowanie ww. inwestycji.

Gmina będzie ponosić wydatki związane z realizacją zadań własnych, dla realizacji których została powołana.

Sala gimnastyczna po wybudowaniu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji pn. "Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy Zespole Szkół".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie uzyskiwała dochodu z wybudowanej sali gimnastycznej. Sala ta będzie służyła nieodpłatnie młodzieży szkolnej i dorosłym mieszkańcom gminy. Urząd Gminy poniesie wydatki na budowę sali gimnastycznej przy Zespole Szkół, przez co realizuje zadania gminy nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych), nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie, a tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zwartą w zakupach towarów i usług związanych z powyższą inwestycją. Ponadto stwierdzić należy, że na mocy art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku i nie mają obowiązku rozliczania się z tego podatku. Zatem nie ustalają one przychodów ani kosztów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie mogą zaliczać nie odliczonego podatku VAT od kosztów uzyskania przychodów. Skutkuje to tym, że Urząd Gminy nie może skompensować nie odliczonego podatku VAT w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.

Przepisy w zakresie podatku dochodowego podano jako dodatkowe informacje. Złożony wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT dla przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), organami gminy są: rada gminy, wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Należy zauważyć, że gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (gminy i urzędu gminy) jest wyłącznie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. W związku z powyższym zarówno gmina, jak i urząd gminy, w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP) oraz powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług. Jednocześnie jeśli urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy, to jest w tym zakresie zwolniony z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanym wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zgodnie z ustawą zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza realizować inwestycję pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy Zespole Szkół" dofinansowane ze środków M. Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt ten stanowi zadanie własne gminy i związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - sala gimnastyczna po wybudowaniu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy Zespole Szkół".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl