IBPP1/443-1281/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1281/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) oraz z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczania udzielanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczania udzielanych premii pieniężnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 lutego 2010 r. oraz pismem z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (opis stanu faktycznego przyjęto z uzupełnienia wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r.):

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka posiada podpisane ze swoimi odbiorcami umowy regulujące współpracę handlową. Umowy te regulują, kwestie związane z zakupem towarów handlowych oraz działaniami mającymi na celu zintensyfikowanie sprzedaży towarów poprzez różnego rodzaju akcje marketingowe i promocyjne. Umowa o świadczenie usług marketingowego wspierania sprzedaży obejmuje prowadzenie akcji reklamowych w środkach masowego przekazu, umieszczaniu towarów handlowych spółki w ulotkach, gazetkach informujących, organizowanie akcji promocyjnych towarów przy okazji otwierania nowych sklepów, prowadzenie akcji promocyjnych-reklamowych skierowanej do poszczególnych grup klientów, świadczenie usług informacyjno-doradczych skierowanych do klientów, natomiast umowa o świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży obejmuje ekspozycję wzorów, próbek towarów nabytych od Wnioskodawcy na terenie sklepów, świadczenie usług informacyjno-doradczych, zapewnienie optymalnego dostępu klientów do towarów nabytych od Wnioskodawcy poprzez przedstawienie towarów w sposób odpowiadający potrzebom klientów, udostępnienie na żądanie Wnioskodawcy kwartalnych statystyk sprzedaży jej towarów.

Spółka wypłaca odrębnie premie pieniężne z tytułu marketingowego wspierania sprzedaży oraz usług intensyfikacji sprzedaży. Ww. umowy przewidują wypłacanie premii za osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupów. Wysokość ustalonej premii pieniężnej zależy od uzyskanego obrotu przez kontrahentów.

Premia pieniężna wyliczana jest jako zróżnicowany procent wartości obrotu, np. jeżeli kontrahent zrealizuje obrót w przedziale od 1-3 mln PLN otrzymuje premię w wysokości 1% od wartości netto całego obrotu. Zgodnie z umowami premie rozliczane są w cyklach kwartalnych.

Okresem rozliczeniowym jest kwartał roku obrotowego obowiązywania umów.

Wysokość premii za dany kwartał oblicza się na podstawie obrotu osiągniętego od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału, przy czym wysokość premii za dany kwartał zmniejsza się o wysokość premii zafakturowanej za poprzednie kwartały roku kalendarzowego.

Kontrahenci uzyskując od Wnioskodawcy określoną wysokość premii za ww. okresy rozliczeniowe wystawiają faktury VAT w następujący sposób np. na kwotę uzyskanej premii 5.000 PLN wystawiają faktury VAT 5.000 PLN plus 22% VAT. Kontrahent wystawia fakturę VAT dla Wnioskodawcy na należne premie pieniężne z tytułu uzyskanego obrotu przez kontrahenta. Spółka podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących przekazanie premii pieniężnych kontrahentom odlicza w pełnej wysokości zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, ponieważ wykazuje czynności związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak należy traktować tego rodzaju rozliczenia z kontrahentami dla celów VAT:

1.

Czy są to czynności podlegające VAT.

2.

Czy premie pieniężne niedotyczące konkretnej dostawy a odnoszące się do wszystkich dostaw w określonym czasie należy udokumentować fakturą VAT czy notą księgową.

3.

Czy otrzymując fakturę VAT oznacza to, że Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT od wystawionych faktur.

4.

Co w sytuacji gdy Wnioskodawca odliczy podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko Wnioskodawcy przyjęto z uzupełnienia wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r.) czynności związane z premiami Wnioskodawca traktuje jako czynności podlegające VAT. Premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonania przez nabywcę określonej wartości towarów i w określonym czasie, nie są związane z konkretną dostawą ale odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, roku podatkowym, uznaje je, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów z rozumieniu art. 7 w tym:

1.

przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenia usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis wskazuje, iż pojęcie usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Pojęcie usługi według ustawy VAT i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych tzn. w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorca a w zamian za wykonanie usługi wypłacone zostaje wynagrodzenie.

Otrzymanie premii pieniężnej udokumentowane zostaje zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Podatek naliczony wynikający z otrzymanych od kontrahentów faktur VAT Wnioskodawca odlicza w pełnej wysokości zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, ponieważ wykazuje czynności związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca zaznaczył, że 8 maja 2008 r. została wydana dla niego indywidualna interpretacja Nr IBPP1/443-252/08/MS potwierdzająca powyższe założenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy określeniem "usług" objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przestawionego w uzupełnieniu wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada on podpisane ze swoimi odbiorcami umowy regulujące współpracę handlową. Umowy te regulują kwestie związane z zakupem towarów handlowych oraz działaniami mającymi na celu zintensyfikowanie sprzedaży towarów poprzez różnego rodzaju akcje marketingowe i promocyjne. Umowa o świadczenie usług marketingowego wspierania sprzedaży obejmuje prowadzenie akcji reklamowych w środkach masowego przekazu, umieszczaniu towarów handlowych spółki w ulotkach, gazetkach informujących, organizowanie akcji promocyjnych towarów przy okazji otwierania nowych sklepów, prowadzenie akcji promocyjnych-reklamowych skierowanej do poszczególnych grup klientów, świadczenie usług informacyjno-doradczych skierowanych do klientów, natomiast umowa o świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży obejmuje ekspozycję wzorów, próbek towarów nabytych od Wnioskodawcy na terenie sklepów, świadczenie usług informacyjno-doradczych, zapewnienie optymalnego dostępu klientów do towarów nabytych od Wnioskodawcy poprzez przedstawienie towarów w sposób odpowiadający potrzebom klientów, udostępnienie na żądanie Wnioskodawcy kwartalnych statystyk sprzedaży jej towarów.

Spółka wypłaca odrębnie premie pieniężne z tytułu marketingowego wspierania sprzedaży oraz usług intensyfikacji sprzedaży. Ww. umowy przewidują wypłacanie premii za osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupów. Wysokość ustalonej premii pieniężnej zależy od uzyskanego obrotu przez kontrahentów.

Premia pieniężna wyliczana jest jako zróżnicowany procent wartości obrotu, np. jeżeli kontrahent zrealizuje obrót w przedziale od 1-3 mln PLN otrzymuje premię w wysokości 1% od wartości netto całego obrotu. Zgodnie z umowami premie rozliczane są w cyklach kwartalnych.

Okresem rozliczeniowym jest kwartał roku obrotowego obowiązywania umów.

Wysokość premii za dany kwartał oblicza się na podstawie obrotu osiągniętego od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału, przy czym wysokość premii za dany kwartał zmniejsza się o wysokość premii zafakturowanej za poprzednie kwartały roku kalendarzowego.

Kontrahenci uzyskując od Wnioskodawcy określoną wysokość premii za ww. okresy rozliczeniowe wystawiają faktury VAT w następujący sposób np. na kwotę uzyskanej premii 5.000 PLN wystawiają faktury VAT 5.000 PLN plus 22% VAT. Kontrahent wystawia fakturę VAT dla Wnioskodawcy na należne premie pieniężne z tytułu uzyskanego obrotu przez kontrahenta. Spółka podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących przekazanie premii pieniężnych kontrahentom odlicza w pełnej wysokości zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, ponieważ wykazuje czynności związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Z powyższego wynika, iż premie pieniężne są udzielane nabywcom (odbiorcom) w zamian za osiągnięcie przez nich określonego poziomu obrotów w danym okresie (kwartał), oraz wykonanie dodatkowych świadczeń w zakresie promocji towarów z tytułu marketingowego wspierania sprzedaży (prowadzenie akcji reklamowych w środkach masowego przekazu, umieszczaniu towarów handlowych spółki w ulotkach, gazetkach informujących, organizowanie akcji promocyjnych towarów przy okazji otwierania nowych sklepów, prowadzenie akcji promocyjnych-reklamowych skierowanej do poszczególnych grup klientów, świadczenie usług informacyjno-doradczych skierowanych do klientów) oraz usług intensyfikacji sprzedaży (ekspozycja wzorów, próbek towarów nabytych od Wnioskodawcy na terenie sklepów, świadczenie usług informacyjno-doradczych, zapewnienie optymalnego dostępu klientów do towarów nabytych od Wnioskodawcy poprzez przedstawienie towarów w sposób odpowiadający potrzebom klientów, udostępnienie na żądanie Wnioskodawcy kwartalnych statystyk sprzedaży jej towarów).

Jednocześnie z opisu sytuacji jednoznacznie wynika, że prowadzone przez kontrahentów (odbiorców) działania promocyjne i marketingowe na rzecz Wnioskodawcy wynikają z zawartych umów i mają wpływ na wysokość otrzymanej od Wnioskodawcy premii pieniężnej.

Zatem otrzymanie przez nabywców premie stanowią rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii wyliczanej jako zróżnicowany procent wartości obrotu, od wartości netto całego obrotu zakupionych towarów przez nabywców jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, za którą nabywcy wystawiają faktury VAT obciążające Wnioskodawcę.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, w myśl którego towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem w przypadku, gdy podmiot je otrzymujący jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania wynikają z przepisów rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT i powinno zostać udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacana jest premia pieniężna wyliczana jako zróżnicowany procent wartości obrotu, od wartości netto całego obrotu zakupionych towarów przez nabywców w okresie rozliczeniowym, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie wynagrodzenie jest wypłacane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci ww. premii pieniężnej. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez nabywców (odbiorców) na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, wyłączenia wskazane w powołanych wyżej przepisach art. 88 ust. 3a pkt 2 oraz art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT nie mają zastosowania. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytań nr 1-3 jest prawidłowe, a odpowiedź na pytanie Wnioskodawcy nr 4 jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja wydana została przy założeniu, że wypłacona premia jest wynagrodzeniem za świadczone przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy usługi mające na celu intensyfikację sprzedaży towarów Wnioskodawcy poprzez różnego rodzaju akcje marketingowe i promocyjne.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących premie pieniężne.

Odnośnie wskazanej przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku wydanej dla niego interpretacji z dnia 8 maja 2008 r. Nr IBPP1/443-252/08/MS stwierdzić należy, iż interpretacje indywidualne wydawane są w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny. Zauważyć natomiast należy, iż stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (na podstawie którego wydano interpretację z dnia 8 maja 2008 r.) nie jest tożsamy ze stanem faktycznym przedstawionym w przedmiotowej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl