IBPP1/443-1280/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1280/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług usług sklasyfikowanych według PKWiU 45.23.12 i PKWiU 01.41.12 świadczonych na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek z dnia 7 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług usług sklasyfikowanych według PKWiU 45.23.12 i PKWiU 01.41.12 świadczonych na rzecz Gminy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lutego 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1280/09/AL z dnia 15 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Budżetowy wykonuje usługi w zakresie: dostarczania wody, gospodarki ściekowej, gospodarki odpadami oraz pozostałe usługi zgodnie ze statutem na rzecz własnej Gminy na podstawie porozumienia w Wójtem Gminy. Są to usługi takie jak: remonty drobne dróg, chodników, koszenie skarp i placów gminnych i inne. Od 2010 r. Zakład nie będzie wystawiał faktur za świadczone usługi na Urząd Gminy tylko na Gminę.

W uzupełnieniu 19 lutego 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, jednostką organizacyjną Gminy, utworzonym w celu wykonywania zadań własnych Gminy dla zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie usług komunalnych. Zakład jest utworzony na podstawie Uchwały Rady Gminy. Działa w oparciu o Statut Zakładu, zatwierdzony uchwałą Rady Gminy i inne obowiązujące przepisy. Zakład nie ma osobowości prawnej.

Przedmiotem działania Zakładu jest zgodnie ze statutem:

1.

utrzymanie i eksploatacja obiektów i sieci wodociągowej oraz zapewnienie stałej dostawy wody PKWiU - 41.00.20,

2.

utrzymanie i eksploatacja oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji oraz stały odbiór ścieków - PKWiU - 90.00.11,

3.

utrzymanie i eksploatacja wysypiska odpadów komunalnych oraz organizacja odbioru i wywozu śmieci - PKWiU 90.00.2 i PKWiU 90.00.3,

4.

budowa, remonty i utrzymanie dróg, ulic, placów i chodników - PKWiU - 45.23.12,

5.

utrzymanie i konserwacja terenów zielonych i cmentarzy: PKWiU - 01.41.12.

Wnioskodawca wskazał, iż oczekuje interpretacji przepisu § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Wnioskodawca wskazał również, iż do usług PKWiU: 41.00.20, 90.00.11, 90.00.2, 90.00.3 stosuje stawkę 7% VAT.

Natomiast ma wątpliwość co do usług PKWiU: 45.23.12 i 01.41.12 świadczonych dla własnej Gminy, czy stosować przepis ww. rozporządzenia, czy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami Zakład za świadczone usługi na Gminę (z wyjątkiem tych wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy) będzie stosował zwolnienie z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy powinien stosować dla Gminy zwolnienie z VAT, ponieważ to nie ma znaczenia, że faktura będzie wystawiona na Urząd Gminy czy Gminę. Zakład jest powołany w celu wykonywania zadań własnych Gminy a Urząd Gminy jest też reprezentantem Gminy i mają ten sam NIP.

W piśmie z dnia 19 lutego 2010 r. (stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r.) Wnioskodawca sformułował stanowisko, iż jego zdaniem powinien stosować do tych usług art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, ponieważ Zakład jest urzędem obsługującym organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań własnych Gminy nałożonych odrębnymi przepisami prawa wynikającymi z ustawy o finansach publicznych. Usługi te są wymienione w statucie Zakładu który jest zatwierdzony uchwałą Rady Gminy. Za te usługi powinno się wystawiać nie FV tylko noty obciążeniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%.

Stosownie do § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu wynika, iż:

* zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),

* zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, samorządowym zakładem budżetowym i jednostką organizacyjną Gminy utworzoną w celu wykonywania zadań własnych Gminy dla zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie usług komunalnych. Zakład jest utworzony na podstawie Uchwały Rady Gminy. Działa w oparciu o Statut Zakładu zatwierdzony uchwałą Rady Gminy i inne obowiązujące przepisy. Zakład nie ma osobowości prawnej.

Przedmiotem działania Zakładu jest zgodnie ze statutem:

1.

utrzymanie i eksploatacja obiektów i sieci wodociągowej oraz zapewnienie stałej dostawy wody PKWiU - 41.00.20,

2.

utrzymanie i eksploatacja oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji, oraz stały odbiór ścieków - PKWiU - 90.00.11,

3.

utrzymanie i eksploatacja wysypiska odpadów komunalnych oraz organizacja odbioru i wywozu śmieci - PKWiU 90.00.2 i PKWiU 90.00.3,

4.

budowa, remonty i utrzymanie dróg, ulic, placów i chodników - PKWiU - 45.23.12,

5.

utrzymanie i konserwacja terenów zielonych i cmentarzy: PKWiU - 01.41.12.

Od 2010 r. Zakład nie będzie wystawiał faktur za świadczone usługi na Urząd Gminy tylko na Gminę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania przepisu § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. lub art. 15 ust. 6 ustawy o VAT dla usług PKWiU 45.23.12. i 01.41.12 świadczonych dla własnej Gminy.

Pojęcie podmiotów sfery budżetowej jest bardzo szerokie i obejmuje swym zasięgiem podmioty działające w różnych dziedzinach i formach. Podmioty te mogą działać w formach określonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Ze zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają natomiast tylko usługi świadczone pomiędzy wymienionymi w tym przepisie grupami podmiotów.

Na podstawie art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

* organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

* jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

* jednostki budżetowe;

* samorządowe zakłady budżetowe;

* inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 14 ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

1.

gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,

2.

dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

targowisk i hal targowych,

6.

zieleni gminnej i zadrzewień,

7.

kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

8.

utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,

9.

cmentarzy

- mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

Urząd gminy jest więc aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę - będącego samorządowym zakładem budżetowym - wymienionych we wniosku usług: budowy, remontów i utrzymania dróg, ulic, placów i chodników - PKWiU - 45.23.12 oraz utrzymania i konserwacji terenów zielonych i cmentarzy: PKWiU - 01.41.12 na rzecz Gminy, usługi te nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego przepisem § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy ww. usługi nie mieści się w zamkniętym katalogu podmiotów korzystających ze zwolnienia wynikającego z przepisu § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia. Gmina nie jest bowiem jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, zatem do usług świadczonych przez Wnioskodawcę (samorządowy zakład budżetowy), na rzecz Gminy (Urzędu Gminy) nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina, posiadając osobowość prawną, w myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług winien dokumentować wyświadczenie przedmiotowych usług (PKWiU - 45.23.12 i PKWiU - 01.41.12) na rzecz Gminy fakturą VAT.

Jednocześnie nadmienić należy, iż nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

A zatem za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku świadczenia ww. usług na rzecz Gminy Wnioskodawca powinien zastosować zwolnienie od VAT, gdyż jego zdaniem nie ma znaczenia, że faktura będzie wystawiana na Urząd Gminy czy Gminę, bowiem jak wskazano powyżej Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT za świadczone na rzecz Gminy usługi na Gminę, jako podatnika podatku od towarów i usług, a usługi świadczone na rzecz Gminy nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Za nieprawidłowe uznać należy również stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku ze świadczeniem przez niego ww. usług należy stosować art. 15 ust. 6 ustawy o VAT ponieważ Zakład jest urzędem obsługującym organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań własnych Gminy nałożonych odrębnymi przepisami prawa wynikającymi z ustawy o finansach publicznych.

Wnioskodawcy nie można bowiem uznać za urząd obsługujący organ władzy publicznej gdyż jak wynika z powołanego wyżej art. 9 ustawy o finansach publicznych, jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe zakłady budżetowe są odrębnymi od organów władzy publicznej podmiotami sektora finansów publicznych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest zatem podatnikiem podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który świadczy usługi na rzecz innego podatnika podatku od towarów i usług (Gminy).

W świetle powyższego świadczone przez Wnioskodawcę usługi, objęte zapytaniem, nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ani Wnioskodawcy nie można uznać za urząd obsługujący organ władzy publicznej, (którego w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie można byłoby uznać za podatnika) - w związku z czym świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy usługi PKWiU 45.23.12 i 01.41.12 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT przewidzianej dla tych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości stosowania przez Wnioskodawcę 7% stawki podatku VAT dla usług zaklasyfikowanych do PKWiU 41.00.20, 90.00.11, 90.00.2, 90.00.3, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania, nie opisał wyczerpująco stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl