IBPP1/443-1277/11/AZb - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dotyczącej organizacji zjazdu związków zawodowych, zawierającej wkalkulowany w cenę usługi koszt pobytu i wyżywienia pracownika, reprezentującego związek zawodowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1277/11/AZb Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dotyczącej organizacji zjazdu związków zawodowych, zawierającej wkalkulowany w cenę usługi koszt pobytu i wyżywienia pracownika, reprezentującego związek zawodowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury za organizację narady, zjazdu itp. związków zawodowych, zawierającą wkalkulowany w cenę usługi koszt pobytu i wyżywienia pracownika, reprezentującego na niej związki zawodowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury za organizację narady, zjazdu itp. związków zawodowych, zawierającą wkalkulowany w cenę usługi koszt pobytu i wyżywienia pracownika, reprezentującego na niej związki zawodowe.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostki Lasów Państwowych, którą jest Wnioskodawca, co wynika z art. 32 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.), są jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej, uzyskujące przychody z gospodarki leśnej i działalności rolniczej, wyłączonej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy oraz uzyskujące przychody opodatkowane tym podatkiem.

Na podstawie faktury VAT, wystawionej na pracodawcę przez podmiot, w którym na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe i w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział. Do ceny za organizację narady - spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie związku zawodowego.

Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez pracodawcę - jednostkę Lasów Państwowych, na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy § 35 ust. 1:

a.

w oparciu o pkt 4 (dot. innych okoliczności wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem), zgodnie z którym pokrywane są koszty delegacji członków związków zawodowych (pobyt, wyżywienie);

b.

w oparciu o pkt 3, zgodnie z którym jednostki Lasów Państwowych udostępniają nieodpłatnie sale konferencyjne na spotkania związkowe. W opisanym wypadku zamiennie następuje pokrycie kosztów wynajęcia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe.

Wystawca faktury VAT do należności za organizację narady dolicza podatek VAT wg norm przypisanych. Na fakturze nie są odrębnie wyspecyfikowane koszty pobytu i wyżywienia. Do faktury za organizację narady, spotkania itp. nie są załączane kalkulacje lub specyfikacje umożliwiające ustalenie kosztów pobytu i wyżywienia.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej i uzyskiwania z tego tytułu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, począwszy od roku 2004.

Wnioskodawca uważa, że zakup udokumentowany fakturą VAT wystawioną na niego tytułem narady - spotkania związkowego, w której uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego udział w ww. spotkaniu, służy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, bowiem podczas spotkania związkowego podejmowane są uchwały związków zawodowych, zawierające postulaty spełnienia przez pracodawcę określonych w nich, m.in. warunków pracy, zasad wynagradzania i udzielania świadczeń pracownikom, w tym utrzymywania kancelarii w leśnictwach, ryczałtów za rozjazdy oraz m.in. zasad i trybu sprzedaży mieszkań będących w zasobach Lasów Państwowych. Na spotkaniach - naradach związkowych wybierany jest skład zarządu tych organizacji, który reprezentując pracowników wywiera na pracodawcę wpływ mający na celu realizację przez niego postulatów i uchwał związków zawodowych. Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno uchwały związków zawodowych, jak i decyzje podejmowane przez związki zawodowe podczas narad i spotkań organizowanych przez związki zawodowe mają wpływ na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą. Ponadto z dyspozycji zawartej w art. 33 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) wynika, że Wnioskodawca obowiązany jest udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Zakup przez Wnioskodawcę usługi organizacji narady - spotkania związkowego należy traktować jako zapewnienie związkom zawodowym pomieszczenia niezbędnego do wykonywania działalności związkowej. Uprawnienia związków zawodowych i obowiązki pracodawcy wobec związków zawodowych określa ustawa o związkach zawodowych. Zgodnie z art. 1 powołanej ustawy związki zawodowe powołane są do reprezentowania i obrony ludzi pracy, ich interesów zawodowych i socjalnych. Zatem nieodpłatne udostępnienie sali konferencyjnej lub opłacenie organizacji spotkania - narady związkowej, w tym wynajęcia sali konferencyjnej, służy również prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Obowiązek ten wynika bowiem z przepisów prawa.

Wnioskodawca, zgodnie z ustawą z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.), prowadzi gospodarkę leśną i uzyskuje przychody z tej gospodarki. Gospodaruje mieniem Skarbu Państwa na warunkach określonych w Rozdziale 6a powołanej ustawy, w tym sprzedaje nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie nieprzydatne Lasom Państwowym. Zgodnie z art. 40a ust. 8 powołanej ustawy, wykazy mieszkań i lokali przeznaczonych do sprzedaży muszą być opiniowane przez związki zawodowe, co również potwierdza wpływ uchwał podjętych na spotkaniach - naradach związków zawodowych na działalność Wnioskodawcy. Zatem, jak wynika z powyższego nabycie usługi organizacji narady - spotkania związkowego przedkłada się na przedmiot działalności Wnioskodawcy, bowiem bez pozytywnej opinii związków zawodowych nie jest w zasadzie możliwa sprzedaż wyżej wymienionych nieruchomości i lokali.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie usługi narady - spotkania związkowego, w której uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, związane jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również zwolnionych z podatku od towarów i usług. Sprzedaż przez Wnioskodawcę produktów gospodarki leśnej podlega podatkowi od towarów i usług, natomiast część sprzedawanych przez Wnioskodawcę budynków i lokali oraz innych towarów korzysta ze zwolnienia od tego podatku na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów m.in. na podstawie art. 43.

Wnioskodawca nie zawierał umowy z podmiotem świadczącym usługę organizacji narady - spotkania związkowego o jej organizację. Wyżej wymieniony podmiot organizował spotkanie na zlecenie związków zawodowych. Ze sposobu wystawienia przedmiotowej faktury można wnosić, iż podmiot wystawiający fakturę zobowiązany był do świadczenia kompleksowej usługi narady (spotkania związkowego), w tym do zapewnienia sali narad, noclegów i wyżywienia. Podkreślić należy, iż obowiązek zapewnienia przez pracodawcę związkom zawodowym pomieszczeń niezbędnych do wykonywania działalności związkowej wynika z dyspozycji zawartej w art. 33 ustawy o związkach zawodowych. Zatem, skoro ustawodawca zobowiązuje pracodawcę do spełnienia wyżej wymienionych świadczeń na rzecz związków zawodowych, to zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, w której warunek ten został zagwarantowany postanowieniami Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy § 35 ust. 1 pkt 3, uwzględniający normę zawartą w art. 33 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych, to dla spełnienia go, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest wymagane zawarcie odrębnej umowy o to świadczenie. O organizacji narady Wnioskodawca został oczywiście uprzedzone przez Związek Zawodowy.

Żaden z obowiązujących przepisów prawa, poza przywołanymi we wniosku postanowieniami Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, nie zobowiązuje Wnioskodawcy do pokrywania kosztów delegacji (podróży, wyżywienia i pobytu) członków związków zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy o podatek VAT, naliczony na fakturze za organizację narady, zjazdu itp. związków zawodowych, zawierającą również wkalkulowany w cenę usługi koszt pobytu i wyżywienia pracownika, reprezentującego na niej związki zawodowe, może być pomniejszony należny podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie faktury VAT, wystawionej na pracodawcę przez podmiot, w którym na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe, w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego udział w spotkaniu. Do ceny za organizację narady - spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie członków związku zawodowego. Do usługi za organizację narady - spotkania związkowego sprzedający naliczył podatek od towarów i usług. Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez pracodawcę - jednostkę Lasów Państwowych, którą jest Wnioskodawca, na podstawie PUZP § 35 ust. 1.

Wnioskodawca uważa, że ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przez niego usługi organizacji narady - spotkania związkowego na zasadach, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko swoje Wnioskodawca wywodzi stąd, iż związki zawodowe zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.):

* art. 6 - związki zawodowe współuczestniczą w tworzeniu korzystnych warunków pracy;

* art. 23 - związki zawodowe uczestniczą w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa pracy.

Ponadto, m.in. zgodnie z art. 40a ust. 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) związki zawodowe opiniują wykazy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży. Przychody ze sprzedaży mieszkań podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym nabycie usługi organizacji narady - spotkania związkowego wiąże się z wykonywaniem przez jednostkę Wnioskodawcy czynności opodatkowanych, a w niektórych wypadkach także z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych. Związki zawodowe uczestniczą w życiu gospodarczym jednostki Wnioskodawcy i mają wpływ na wysokość sprzedaży towarów i usług, co uzasadnia zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie przez niego prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przez Wnioskodawcę usług organizacji narady - spotkania związkowego na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 86 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył więc podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż na podstawie faktury VAT, wystawionej na pracodawcę przez podmiot, w którym na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe i w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział. Do ceny za organizację narady - spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie związku zawodowego.

Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez pracodawcę - jednostkę Lasów Państwowych, na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy § 35 ust. 1:

a.

w oparciu o pkt 4 (dot. innych okoliczności wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem), zgodnie z którym pokrywane są koszty delegacji członków związków zawodowych (pobyt, wyżywienie);

b.

w oparciu o pkt 3, zgodnie z którym jednostki Lasów Państwowych udostępniają nieodpłatnie sale konferencyjne na spotkania związkowe. W opisanym wypadku zamiennie następuje pokrycie kosztów wynajęcia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe.

Wystawca faktury VAT do należności za organizację narady dolicza podatek VAT wg norm przypisanych. Na fakturze nie są odrębnie wyspecyfikowane koszty pobytu i wyżywienia. Do faktury za organizację narady, spotkania itp. nie są załączane kalkulacje lub specyfikacje umożliwiające ustalenie kosztów pobytu i wyżywienia.

Wnioskodawca nie zawierał umowy z podmiotem świadczącym usługę organizacji narady - spotkania związkowego o jej organizację. Wyżej wymieniony podmiot organizował spotkanie na zlecenie związków zawodowych. Ze sposobu wystawienia przedmiotowej faktury można wnosić, iż podmiot wystawiający fakturę zobowiązany był do świadczenia kompleksowej usługi narady (spotkania związkowego), w tym do zapewnienia sali narad, noclegów i wyżywienia. Podkreślić należy, iż obowiązek zapewnienia przez pracodawcę związkom zawodowym pomieszczeń niezbędnych do wykonywania działalności związkowej wynika z dyspozycji zawartej w art. 33 ustawy o związkach zawodowych. Zatem, skoro ustawodawca zobowiązuje pracodawcę do spełnienia wyżej wymienionych świadczeń na rzecz związków zawodowych, to zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, w której warunek ten został zagwarantowany postanowieniami Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy § 35 ust. 1 pkt 3, uwzględniający normę zawartą w art. 33 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych, to dla spełnienia go, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest wymagane zawarcie odrębnej umowy o to świadczenie. O organizacji narady Wnioskodawca został oczywiście uprzedzony przez Związek Zawodowy.

W ocenie Wnioskodawcy, zakup udokumentowany fakturą VAT wystawioną na niego tytułem narady - spotkania związkowego, w której uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego udział w ww. spotkaniu, służy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, bowiem podczas spotkania związkowego podejmowane są uchwały związków zawodowych, zawierające postulaty spełnienia przez pracodawcę określonych w nich, m.in. warunków pracy, zasad wynagradzania i udzielania świadczeń pracownikom, w tym utrzymywania kancelarii w leśnictwach, ryczałtów za rozjazdy oraz m.in. zasad i trybu sprzedaży mieszkań będących w zasobach Lasów Państwowych. Na spotkaniach - naradach związkowych wybierany jest skład zarządu tych organizacji, który reprezentując pracowników wywiera na pracodawcę wpływ mający na celu realizację przez niego postulatów i uchwał związków zawodowych. Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno uchwały związków zawodowych, jak i decyzje podejmowane przez związki zawodowe podczas narad i spotkań organizowanych przez związki zawodowe mają wpływ na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą. Ponadto z dyspozycji zawartej w art. 33 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) wynika, że Wnioskodawca obowiązany jest udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Zakup przez Wnioskodawcę usługi organizacji narady - spotkania związkowego należy traktować jako zapewnienie związkom zawodowym pomieszczenia niezbędnego do wykonywania działalności związkowej. Uprawnienia związków zawodowych i obowiązki pracodawcy wobec związków zawodowych określa ustawa o związkach zawodowych. Zgodnie z art. 1 powołanej ustawy związki zawodowe powołane są do reprezentowania i obrony ludzi pracy, ich interesów zawodowych i socjalnych. Zatem nieodpłatne udostępnienie sali konferencyjnej lub opłacenie organizacji spotkania - narady związkowej, w tym wynajęcia sali konferencyjnej, służy również prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Obowiązek ten wynika bowiem z przepisów prawa.

Wnioskodawca, zgodnie z ustawą z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.), prowadzi gospodarkę leśną i uzyskuje przychody z tej gospodarki. Gospodaruje mieniem Skarbu Państwa na warunkach określonych w Rozdziale 6a powołanej ustawy, w tym sprzedaje nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie nieprzydatne Lasom Państwowym. Zgodnie z art. 40a ust. 8 powołanej ustawy, wykazy mieszkań i lokali przeznaczonych do sprzedaży muszą być opiniowane przez związki zawodowe, co również potwierdza wpływ uchwał podjętych na spotkaniach - naradach związków zawodowych na działalność Wnioskodawcy. Zatem, jak wynika z powyższego nabycie usługi organizacji narady - spotkania związkowego przedkłada się na przedmiot działalności Wnioskodawcy, bowiem bez pozytywnej opinii związków zawodowych nie jest w zasadzie możliwa sprzedaż wyżej wymienionych nieruchomości i lokali.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy na treść art. 33 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), stanowiący, że pracodawca, na warunkach określonych w umowie, jest obowiązany udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy.

Jeżeli warunki udostępniania organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych określają postanowienia układu zbiorowego pracy, prawo wystąpienia z roszczeniem, o którym mowa w ust. 2, przysługuje pracodawcy lub każdej z organizacji związkowych, której postanowienia te dotyczą.

Z kolei zgodnie z art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.

Natomiast zgodnie z art. 40a ust. 8 ww. ustawy, wykazy lokali oraz gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie przeznaczonych do sprzedaży sporządzają dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Wykazy są przedmiotem opinii związków zawodowych (...).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest zobowiązany na mocy ww. przepisów prawa do ponoszenia określonych wydatków na rzecz związków zawodowych. Wnioskodawca na podstawie postanowień Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, uwzględniających normę zawartą w art. 33 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych, pokrywa koszty spotkania związkowego w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział. Do ceny za organizację narady - spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie związku zawodowego.

W przedmiotowej sprawie poniesione przez Wnioskodawcę wydatki udokumentowane fakturą VAT wystawioną tytułem organizacji narady - spotkania związkowego należy uznać za związane z ogólną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej faktu uwzględnienia w cenie usługi organizacji narady - spotkania związkowego kosztów pobytu i wyżywienia (jednak bez wyspecyfikowania wysokości tych kosztów) wskazać należy, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji narady - spotkania związkowego, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne czy noclegowe.

Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że jeżeli nabyta usługa obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej usługę organizacji narady - spotkania związkowego, w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział, w zakresie w jakim poniesione wydatki mają związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie niniejszej interpretacji tut. organ pragnie nadmienić, iż w przypadku gdy nabyta usługa organizacji narady - spotkania związkowego jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, należy mieć na uwadze przepisy art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zatem stwierdzić, iż wydana interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl