IBPP1/443-1272/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1272/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dokumentujących nabycie quadów przeznaczonych do wynajmu oraz nabycie paliwa do tych pojazdów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych dokumentujących nabycie quadów przeznaczonych do wynajmu oraz nabycie paliwa do tych pojazdów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 4 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pojazdów typu quad i od tego dnia jest czynnym podatnikiem VAT. Quady Wnioskodawca nabył na podstawie faktur VAT:

* 04.08.2009 - 2 sztuki,

* 06.08.2009 - 3 sztuki,

* 01.10.2009 - 2 sztuki.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca wprowadził te pojazdy do ewidencji środków trwałych i podlegają one amortyzacji.

Quady, o których mowa, posiadają kategorię homologacyjną "L7e" i są pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej 258 kg. Quady te są wynajmowane klientom wraz z paliwem tankowanym przez Wnioskodawcę i na koszt Wnioskodawcy, na czas kilku godzin lub dni, za co jest pobierana stosowna opłata zgodnie z cennikiem świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług. Opłaty te stanowią przychód z działalności gospodarczej.

Quady są wykorzystywane wyłącznie do wynajmu, przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Jednakże wynajem poszczególnego quada nie trwa 6 miesięcy, Wnioskodawca nie ma podpisanych umów długoterminowych z klientami, które przekraczałyby 6 miesięcy. Specyfika działalności Wnioskodawcy polega na krótkoterminowym wynajmie quadów. Klienci najczęściej wynajmują quady na godziny, a nawet na określoną liczbę okrążeń toru stworzonego na potrzeby tej działalności. W deklaracji VAT-7 za sierpień i październik 2009 r. Wnioskodawca wykazał podatek naliczony od zakupu środków trwałych w pełnej wysokości zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy VAT.

Zgodnie z tym, że przysługiwało Wnioskodawcy prawo do pełnego odliczenia VAT od zakupu quadów wykorzystywanych do najmu, Wnioskodawca odliczał też w deklaracjach VAT-7 podatek VAT od zakupu paliw do tychże quadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca postąpił prawidłowo odliczając podatek VAT od zakupu pojazdów quad w pełnej wysokości oraz od nabywanych paliw do tych pojazdów.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu quadów, jaki jest wykazany na fakturach zakupu oraz od paliw do nich nabywanych. Pojazdy samochodowe, które Wnioskodawca nabył są ujęte w ewidencji środków trwałych, a okres ich wykorzystania wyłącznie na cele, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług jest dłuższy niż 6 miesięcy. Ustawa nie wymaga wprost, aby wynajem pojazdu dotyczył jednego odbiorcy przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zbliżonych zagadnieniach zajęły Organy Skarbowe w interpretacjach indywidualnych: ITPP2/443-294a/09/RS (Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy), ITPP2/443-294b/09/RS (Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy), IPPP1-443-635/09-4/MP (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), ILPP1/443-870/09-2/AI (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000 zł, z wyłączeniem pewnych kategorii pojazdów określonych przez ust. 4 tego artykułu.

Jednocześnie, stosownie do zapisów art. 86 ust. 4 cyt. ustawy, przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy pojazdów samochodowych spełniających określone warunki techniczne wskazane w pkt 1 - do 6 oraz przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy (art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT).

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 4 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pojazdów typu quad i od tego dnia jest czynnym podatnikiem VAT. Quady Wnioskodawca nabył na podstawie faktur VAT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca wprowadził te pojazdy do ewidencji środków trwałych i podlegają one amortyzacji. Quady, o których mowa, posiadają kategorię homologacyjną "L7e" i są pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej 258 kg. Quady te są wynajmowane klientom wraz z paliwem tankowanym przez Wnioskodawcę i na koszt Wnioskodawcy, na czas kilku godzin lub dni, za co jest pobierana stosowna opłata zgodnie z cennikiem świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług. Opłaty te stanowią przychód z działalności gospodarczej. Quady są wykorzystywane wyłącznie do wynajmu, przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Jednakże wynajem poszczególnego quada nie trwa 6 miesięcy, Wnioskodawca nie ma podpisanych umów długoterminowych z klientami, które przekraczałyby 6 miesięcy. Specyfika działalności Wnioskodawcy polega na krótkoterminowym wynajmie quadów. Klienci najczęściej wynajmują quady na godziny, a nawet na określoną liczbę okrążeń toru stworzonego na potrzeby tej działalności.

Z załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 137, poz. 968 z późn. zm.) wynika, że pojazd - quad o kategorii homologacyjnej (L7e) kwalifikowany jest jako "pojazd samochodowy inny", podrodzaj - "czterokołowiec".

Zakwalifikowanie quada do pojazdów samochodowych, wynika także z Konwencji o ruchu drogowym, podpisanej w Genewie w dniu 19 września 1949 r., która została przez nasze Państwo ratyfikowana i opublikowana w 1959 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 321 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 konwencji, pojazd samochodowy oznacza każdy pojazd poruszający się po drogach o własnym napędzie przy pomocy urządzenia mechanicznego, przeznaczony zazwyczaj do transportu osób lub towarów, a nie będący pojazdem poruszającym się po szynach lub połączonym z przewodami elektrycznymi.

Analiza przepisu art. 86 ust. 4 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 86 ust. 3 odnoszące się do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest przeznaczenie pojazdów na wynajem na okres nie krótszy niż sześć miesięcy (ust. 4 pkt 7 lit. b) powołanego artykułu).

Zauważyć w tym miejscu należy, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT stanowi o braku możliwości odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów i pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. Zatem zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których przepisy art. 86 ust. 3 ww. ustawy nie dotyczą.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w świetle powołanych regulacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych quadów oraz z faktur dokumentujących nabycie paliwa zakupionego do napędu tych pojazdów, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl