IBPP1/443-1271/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1271/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 października 2011 r. znak: IBPP1/443-1271/11/LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (opis stanu faktycznego przyjęto z uzupełnienia wniosku z dnia 4 listopada 2011 r.):

Wnioskodawca - czynny podatnik VAT, prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego i detalicznego oraz dzierżawi obiekty handlowe. Budowa drogi publicznej na gruncie Gminy jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania tych obiektów.

Na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr I9 poz. 115 z późn. zm.) zawarto, porozumienie w dniu 21 sierpnia 2009 r. pomiędzy Prezydentem Miasta zarządcą dróg publicznych (jednocześnie reprezentującym w Porozumieniu Gminę Miasto, a Wnioskodawcą prowadzącym działalność gospodarczą, w której to gmina wyraża zgodę na dysponowanie terenem przeznaczonym pod Inwestycję i udostępnia cztery działki stanowiące własność Gminy Miasta.

Wnioskodawca jako strona umowy zobowiązana jest do:

* uzyskania decyzji środowiskowej w zakresie budowy odcinka drogi,

* opracowania dokumentacji projektowej dla wyznaczonego odcinka drogi,

* budowy odcinka drogi w określonym zakresie.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakupionych do realizacji Inwestycji.

Towary i usługi zakupione dla inwestycji drogowej, która zostanie przekazana Gminie, służą wyłącznie do budowy drogi publicznej.

Zaznaczyć należy, iż budowa tego odcinka drogi publicznej wzdłuż obiektu stanowiącego źródło przychodu z tyt. dzierżawy umożliwi dostawy towarów do znajdujących się tam punktów handlowych (...), jak i spowoduje bezpieczny dojazd i parkowanie klientom tych placówek. Budowa tej drogi służy nie tylko funkcjonowaniu wewnętrznemu firmy, ale również jej rozwojowi, zwiększa konkurencyjność na rynku. Tak więc budowa tej drogi ma związek z działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 listopada 2011 r.):

Czy przekazanie infrastruktury drogowej na gruncie Gminy (cztery działki) przez czynnego podatnika VAT powinno być traktowane jak nieodpłatne przekazanie usług i wolne od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 listopada 2011 r.), aby zabezpieczyć wybudowanemu obiektowi handlowemu, w którym wynajmowane są powierzchnie handlowe bezkolizyjny dostęp w dostawach towarów jak i zakupach klientom tych obiektów niezbędna jest budowa tej drogi. Ponieważ budowa drogi prowadzona jest na gruncie Gminy Wnioskodawca świadczy tylko usługę budowlaną.

Według Wnioskodawcy droga jest nierozerwalnie związana z prowadzoną działalnością. Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy VAT nie podlega opodatkowaniu VAT jej przekazanie Gminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Aby zatem nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a co za tym idzie za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego i detalicznego oraz w zakresie dzierżawy obiektów handlowych. Budowa drogi publicznej na gruncie Gminy jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania tych obiektów.

Na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych zawarto, porozumienie w dniu 21 sierpnia 2009 r. pomiędzy Prezydentem Miasta zarządcą dróg publicznych (jednocześnie reprezentującym w Porozumieniu Gminę Miasto, a Wnioskodawcą), w której to gmina wyraża zgodę na dysponowanie terenem przeznaczonym pod Inwestycję i udostępnia cztery działki stanowiące własność Gminy Miasta.

Wnioskodawca jako strona umowy zobowiązana jest do:

* uzyskania decyzji środowiskowej w zakresie budowy odcinka drogi,

* opracowania dokumentacji projektowej dla wyznaczonego odcinka drogi,

* budowy odcinka drogi w określonym zakresie.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakupionych do realizacji Inwestycji. Towary i usługi zakupione dla inwestycji drogowej, która zostanie przekazana Gminie, służą wyłącznie do budowy drogi publicznej.

Budowa odcinka drogi publicznej wzdłuż obiektu stanowiącego źródło przychodu z tyt. dzierżawy umożliwi dostawy towarów do znajdujących się tam punktów handlowych jak i spowoduje bezpieczny dojazd i parkowanie klientom tych placówek. Budowa tej drogi służy nie tylko funkcjonowaniu wewnętrznemu firmy, ale również jej rozwojowi, zwiększa konkurencyjność na rynku. Tak więc budowa tej drogi ma związek z działalnością gospodarczą.

Z powołanego przez Wnioskodawcę art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) wynika, że budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro inwestycja drogowa jest dokonywana na gruncie stanowiącym własność Gminy, nie można uznać, iż przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy powyższej inwestycji stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wypadku nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Gmina, z racji posiadanego prawa własności do ww. gruntów, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej inwestycji drogowej trwale z tym gruntem związanej.

W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności budowy odcinka drogi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług.

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011 r. nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, realizuje inwestycję drogową polegającą na budowie odcinka drogi na gruncie Gminy, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania obiektów handlowych wydzierżawionych przez Wnioskodawcę. Budowa ta umożliwi także dostawę towarów do znajdujących się tam punktów handlowych, jak i spowoduje bezpieczny dojazd i parkowanie klientom tych placówek. Zatem inwestycja realizowana przez Wnioskodawcę służy nie tylko funkcjonowaniu wewnętrznemu firmy, ale również jej rozwojowi, zwiększa konkurencyjność na rynku.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca wykonując inwestycję drogową dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które są uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie m.in. dzierżawy obiektów handlowych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem inwestycji drogowej na gruncie gminnym, Wnioskodawca będzie świadczył usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie na rzecz Gminy polegające na nieodpłatnym przekazaniu inwestycji drogowej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl