IBPP1/443-1270/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1270/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę w całości lub w części podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja Boiska Sportowego wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę w całości lub w części podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja Boiska Sportowego wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina będzie realizowała projekt pn. "Modernizacja Boiska Sportowego wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.4.2. usługi turystyczne i rekreacyjne sportowe świadczone przez sektor publiczny. We wniosku aplikacyjnym podatek VAT został wliczony jako koszt kwalifikowany.

W wyniku realizacji tego projektu zostanie:

* zmodernizowane boisko sportowe poprzez instalację automatycznego systemu nawadniania,

* wybudowana zostanie zadaszona trybuna z zapleczem socjalnym (szatnia i pomieszczenie towarzyszące),

* wybudowana zostanie zadaszona scena widowiskowa,

* rozbudowany zostanie istniejący budynek szatni sportowej na pomieszczenia administracyjno biurowe.

Celem realizacji projektu jest poprawa standardu i dostępności infrastruktury sportowej i rekreacyjnej. Powstała infrastruktura sportowa przez okres pięciu lat będzie własnością Gminy, Gmina będzie zarządzała powstałym majątkiem trwałym. Obiekt będzie całkowicie otwarty, nieodpłatnie dostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Realizowany projekt na żadnym etapie nie będzie służył czynnością opodatkowanym. Gmina nie będzie uzyskiwała wynagrodzenia generującego podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Gminę.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 7 ust. 9 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U., Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorząd terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu: "Modernizacja Boiska Sportowego wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż Gmina korzysta ze zwolnienia, tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza realizować projekt pod nazwą "Modernizacja Boiska Sportowego wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 1.4.2. usługi turystyczne i rekreacyjne sportowe świadczone przez sektor publiczny.

W wyniku realizacji tego projektu zostanie:

* zmodernizowane boisko sportowe poprzez instalację automatycznego systemu nawadniania,

* wybudowana zostanie zadaszona trybuna z zapleczem socjalnym (szatnia i pomieszczenie towarzyszące),

* wybudowana zostanie zadaszona scena widowiskowa,

* rozbudowany zostanie istniejący budynek szatni sportowej na pomieszczenia administracyjno biurowe.

Powstały obiekt będzie całkowicie otwarty, nieodpłatnie dostępny dla wszystkich swoich zainteresowanych. Realizowany projekt na żadnym etapie nie będzie służył czynnością opodatkowanym. Gmina nie będzie uzyskiwała wynagrodzenia generującego podatek należny.

Tym samym, w myśl powyższych przepisów, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Obiekt będzie całkowicie otwarty, nieodpłatnie dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Gmina nie będzie osiągała wynagrodzenia generującego podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja Boiska Sportowego wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl