IBPP1/443-1267/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1267/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 i 10 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przeprowadzania seminariów przygotowujących do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przeprowadzania seminariów przygotowujących do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 i 10 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2011 r. znak IBPP1/443-1261-1268/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego i działa na podstawie:

* wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru przedsiębiorstw,

* wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonego przez Gminę - kontynuacja,

* wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych WUP,

* akredytacji Wojewódzkiego Kuratora Oświaty,

* certyfikatu Ministerstwa Gospodarki uprawniającego do prowadzenia kursów z zakresu "wózki jezdniowe z napędem silnikowym",

* atestu wydanego przez Instytut Spawalnictwa uprawniającego do szkolenia i egzaminowania spawaczy,

* zezwolenia na prowadzenie szkoleń kandydatów na kierowców kat. A1, A i B C, C+E,

* zezwolenia Wojewody Ośrodka Szkolenia Kierowców wykonujących przewóz drogowy.

Wnioskodawca przeprowadza szkolenia przygotowujące - seminaria - do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie obsługi i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych (EG1, EG2, EG3, DG1, DG2, DG3) rozp. MGPiPS z 28 kwietnia 2003 r.

W uzupełnieniu wniosku dotyczącym przedmiotowych szkoleń podano ponadto, że:

1.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług ponieważ do 31 grudnia 2010 r. usługi szkoleniowe były zwolnione z VAT.

2.

Na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty, jednostka została wpisana do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta jako placówka niepubliczna. We wpisie określony został zakres prowadzonej działalności jako kursy umożliwiające uzyskanie oraz uzupełnianie wiedzy ogólnej i kwalifikacji zawodowych, zdobywanie umiejętności oraz kształtowanie i rozwijanie zainteresowań słuchaczy (kursy zawodowe, języków obcych, bhp, prawa jazdy).

3.

Firma przeprowadza seminaria przygotowujące do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych (EG1, EG2, EG3, DG, DG2, DG3) - rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 28 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.).

4.

Kształcenie zawodowe obejmuje kształcenie przedzawodowe, właściwe kształcenie do zawodu i wszelkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego. Można, więc określić kształcenie zawodowe jako ogół celowo organizowanych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do zawodu, w tym i orientację zawodową, a w szczególności, przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy (źródło T. Nowacki, Leksykon pedagogiki pracy, 2004).

5.

Szkolenia są zgodne z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.).

6.

Wyżej wymienione usługi szkoleniowe nie będą finansowane ze środków publicznych.

7.

Zleceniodawcami dla Wnioskodawcy są zakłady pracy, firmy, stowarzyszenia, oraz osoby indywidualne. Umowy zawarte ze zleceniodawcami będą przewidywać realizację usług - przeprowadzenie przygotowujące od uzyskania uprawnień z zakresu EG1, EG2, EG3, DG1, DG2, DG3 dla pracowników zleceniodawcy.

8.

Szkolenia z ww. kursów są prowadzone w formie zajęć teoretycznych.

9.

Bezpośrednim uczestnikiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych są pracownicy zleceniodawców (zakłady pracy, firmy, stowarzyszenia oraz osoby indywidualne).

10.

Biorący udział w szkoleniu, po zdaniu egzaminu końcowego, uzyskuje świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci lub dozorem nad nimi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 9 marca 2011 r.):

Czy usługi wykazane powyżej, na podstawie art. 43 pkt 26 lit. a) i 29 lit. a), b, c (ustawy o VAT), zostaną zwolnione z podatku VAT od 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w piśmie z dnia 9 marca 2011 r.), opisane wyżej zdarzenie przyszłe podlega zwolnieniu z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy sa to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT;

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

3.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;

4.

czy są to usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją;

5.

czy są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Szkolenia z zakresu przygotowywania do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego bowiem mają na celu umożliwienie podjęcia pracy i są niezbędne do wykonywania zawodu. Biorący udział w szkoleniu, po zdaniu egzaminu końcowego, uzyskuje świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci lub dozorem nad nimi. Obowiązek ukończenia takiego szkolenia spoczywa na osobie, która dąży do podjęcia pracy w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych oraz w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty, jednostka została wpisana do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta jako placówka niepubliczna. We wpisie określony został zakres prowadzonej działalności jako kursy umożliwiające uzyskanie oraz uzupełnianie wiedzy ogólnej i kwalifikacji zawodowych, zdobywanie umiejętności oraz kształtowanie i rozwijanie zainteresowań słuchaczy (kursy zawodowe, języków obcych, bhp, prawa jazdy).

Firma przeprowadza seminaria przygotowujące do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych (EG1, EG2, EG3, DG, DG2, DG3) - rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia przygotowujące do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego. Szkolenia te mają na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji do wykonywania zawodu w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych.

Konieczność posiadania odpowiedniego przeszkolenia wynika z przepisów powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. Oznacza to, że szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przede wszystkim należy jednak zwrócić uwagę, że Wnioskodawca wskazał we wniosku, że na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty, został wpisany do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta jako placówka niepubliczna. We wpisie określony został zakres prowadzonej działalności jako kursy umożliwiające uzyskanie oraz uzupełnianie wiedzy ogólnej i kwalifikacji zawodowych, zdobywanie umiejętności oraz kształtowanie i rozwijanie zainteresowań słuchaczy (kursy zawodowe, języków obcych, bhp, prawa jazdy).

Zgodnie z art. 82 § 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych. Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a powyższej ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, brak jest konieczności dalszego badania przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe przygotowujące do egzaminów sprawdzających kwalifikacje w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń energetycznych i elektroenergetycznych, świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałych zakresach objętych wnioskiem z dnia 27 grudnia 2010 r., zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl