IBPP1/443-1266/09

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1266/09

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 16 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 24 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania wypłacanych przez Wnioskodawcę odbiorcom premii pieniężnych (bonusów) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania wypłacanych przez Wnioskodawcę odbiorcom premii pieniężnych (bonusów).

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 24 listopada 2009 r.) oraz z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), stanowiącymi odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 10 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Na podstawie umowy podpisanej z klientem od osiągniętego obrotu i zapłaconego w uzgodnionym terminie płatności Wnioskodawca zobowiązał się wypłacić bonus. Wysokość bonusu uzależniona jest od wysokości obrotu. W związku ze spełnieniem warunków klient Wnioskodawcy wystawił mu fakturę VAT.

Bonusy odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Okresem rozliczeniowym jest okres 1 rok.

Podstawą do naliczeń bonusu jest wartość sprzedaży w uzgodnionym okresie rozliczeniowym.

Wartość bonusu ustalana jest progresywnie według stawki procentowej, przyporządkowanej odpowiedniemu progowi wysokości obrotu.

Głównym warunkiem przyznania bonusu poza przekroczeniem określonego progu sprzedaży jest uregulowanie należności w terminie.

Wnioskodawca oraz kontrahent jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest beneficjentem usług świadczonych przez nabywcę.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do udzielenia premii (bonusu) następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Kontrahenci ustalają wysokość obrotów, Wnioskodawca dokonuje weryfikacji, na tej podstawie wyliczana jest wysokość premii (bonusu).

Pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcami zawarte są umowy, z których wynika, że udzielenie premii pieniężnych uzależnione jest od następujących działań: przekroczenie określonego progu sprzedaży oraz uregulowanie zobowiązań w terminie.

Nie są określone dodatkowe działania mające na celu intensyfikację sprzedaży (zakupu). Wielkość sprzedaży zależy od złożonych i zrealizowanych zamówień przez klientów Wnioskodawcy.

W sytuacji gdy w danym okresie strona umowy nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług premia pieniężna (bonus) nie będzie wypłacona.

Wnioskodawca podał właściwe symbole PKWiU w przypadku sprzedaży: 25.21.30-10.10, 25.21.30-17.00, 25.21.30-21.00, 21.12.56-59.00, 25.22.11-00.00, 25.22.12-00.19.

Wnioskodawca wskazał, iż opisane we wniosku sytuacje zaistniały w 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku opisanego stanu faktycznego prawidłowe będzie dokumentowanie ww. transakcji notą księgową czy fakturą VAT.

2.

Czy przy niezmienionych umowach prawidłowe będzie w przyszłości dokumentowanie ww. transakcji notami księgowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielane premie pieniężne (bonusy) powinny być dokumentowane notami księgowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane były w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Powyższe uregulowania zostały utrzymane odpowiednio w przepisach § 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż na podstawie umowy podpisanej z klientem od osiągniętego obrotu i zapłaconego w uzgodnionym terminie płatności Wnioskodawca zobowiązał się wypłacić bonus. Wysokość bonusu uzależniona jest od wysokości obrotu. W związku ze spełnieniem warunków klient Wnioskodawcy wystawił mu fakturę VAT.

Bonusy odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Okresem rozliczeniowym jest okres 1 rok.

Podstawą do naliczeń bonusu jest wartość sprzedaży w uzgodnionym okresie rozliczeniowym.

Wartość bonusu ustalana jest progresywnie według stawki procentowej, przyporządkowanej odpowiedniemu progowi wysokości obrotu.

Głównym warunkiem przyznania bonusu poza przekroczeniem określonego progu sprzedaży jest uregulowanie należności w terminie.

Wnioskodawca nie jest beneficjentem usług świadczonych przez nabywcę.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do udzielenia premii (bonusu) następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Kontrahenci ustalają wysokość obrotów, Wnioskodawca dokonuje weryfikacji, na tej podstawie wyliczana jest wysokość premii (bonusu).

Pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcami zawarte są umowy, z których wynika, że udzielenie premii pieniężnych uzależnione jest od następujących działań: przekroczenie określonego progu sprzedaży oraz uregulowanie zobowiązań w terminie.

Nie są określone dodatkowe działania mające na celu intensyfikację sprzedaży (zakupu). Wielkość sprzedaży zależy od złożonych i zrealizowanych zamówień przez klientów Wnioskodawcy.

W sytuacji gdy w danym okresie strona umowy nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług premia pieniężna (bonus) nie będzie wypłacona.

Wnioskodawca podał właściwe symbole PKWiU w przypadku sprzedaży: 25.21.30-10.10, 25.21.30-17.00, 25.21.30-21.00, 21.12.56-59.00, 25.22.11-00.00, 25.22.12-00.19.

Wnioskodawca oraz kontrahent są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) wypłacane odbiorcom stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., oraz odpowiednio § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 16 ust. 2 lub odpowiednio § 13 ust. 2 ww. rozporządzeń.

Z treści wniosku wynika bowiem, że wartość bonusu ustalana jest progresywnie według stawki procentowej, przyporządkowanej odpowiedniemu progowi wysokości obrotu, a ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii (bonusu) następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym zaistniałym w 2008 r. udzielane premie pieniężne (bonusy) powinny być dokumentowane notami księgowymi, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, iż w przyszłości przy niezmienionej umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (odbiorcą), na mocy której Wnioskodawca wypłacać będzie premie pieniężne (bonusy), w której to sytuacji sposób ustalania wysokości obrotów uprawniających kontrahenta Wnioskodawcy do otrzymania premii (bonusu) pozostałby niezmienny, tj. następowałby na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres, wówczas w takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacane odbiorcom przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) stanowić będą w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Przedmiotowe premie pieniężne (bonusy) będą obniżać bowiem wartość konkretnych dostaw dokumentowanych poszczególnymi fakturami.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące dokumentowania w przyszłości wypłacanych premii pieniężnych (bonusów) notami księgowymi, należało uznać za nieprawidłowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz oceny prawnej zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może bowiem przewidzieć, jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl