IBPP1/443-126/07/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-126/07/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 29 sierpnia 2007 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie której m.in. świadczy usługi solarium (PKWiU 93.04.10). Na podstawie obowiązujących przepisów korzystał do tej pory ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

Przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U, Nr 116, poz. 804), a konkretnie na postawie § 2 pkt 2 od dnia 1 października 2007 r. zostały wyłączone ze zwolnienia przedmiotowego usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04.10). Od miesiąca września br. Wnioskodawca zamierza uruchomić drugi punkt solarium w innym mieście. Jednocześnie w dalszym ciągu zamierza korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia. Przepis ten zwalnia do 31 grudnia 2007 r. z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności (o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT) prowadzonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. W przypadku Wnioskodawcy kwota tego obrotu w poprzednim roku podatkowym tj. 2006 wyniosła ok. 9.950 zł i wcześniej nie wystąpił obowiązek ewidencjonowania, bowiem strona korzystała ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku stosowania kas rejestrujących, a ponadto kwoty obrotu, o którym mowa powyżej, wyniosły odpowiednio w 2004 r. 1.120 zł i 2005 r. ok. 12.350 zł i w 2007 r. 7930 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien korzystać ze zwolnienia na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2007 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3), pomimo wprowadzenia wyłączenia świadczonych usług ze zwolnienia przedmiotowego w § 2 pkt 2), z którego Wnioskodawca korzystał do tej pory.

Zdaniem Wnioskodawcy po dniu 30 września 2007 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3). Korzystanie do tej pory ze zwolnienia przedmiotowego, tj. z ewidencjonowania sprzedaży w zakresie czynności wymienianych w załączniku do rozporządzenia wg symbolu PKWiU 93.04.10 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), nie pozbawia Wnioskodawcy prawa skorzystania ze zwolnienia podmiotowego ze względu na obroty, określonego w § 3 ust. 1 pkt 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) do dnia 30 września 2007 r. zwolnione były z obowiązku ewidencjonowania czynności objęte do dnia 30 czerwca 2007 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375, Nr 60, poz. 431 i Nr 243, poz. 1768), niewymienione w załączniku do ww. rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007 r.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.) w poz. 36 załącznika "Wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania" pod symbolem PKWiU 93.04.10 zostały wymienione usługi związane z poprawą kondycji fizycznej. Natomiast w załączniku do "nowego" rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. z dnia 25 czerwca 2007 r., już takie usługi nie występują.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2007 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie, o którym mowa powyżej traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług objętych symbolem PKWiU 93.04.10 - usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (solaria). Świadczone usługi są jednocześnie sprzedażą, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Obroty z tytułu tej działalności kształtowały się w poszczególnych latach następująco: w 2004 r. - 1.120 zł, w 2005 r. - 12.350 zł, w 2006 r. - 9.950 zł a, w 2007 r. (do 31 października) 7.930 zł.

Mając na uwadze stan prawny obowiązujący w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że na skutek nowelizacji przepisów dotyczących kas rejestrujących Wnioskodawca utracił możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego od ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Pomimo jednak utraty zwolnienia przedmiotowego, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych gdyż wartość tej sprzedaży kształtuje się na poziomie nieprzekraczającym dopuszczalnego limitu. Zwolnienie podmiotowe nie jest jednak bezterminowe, gdyż traci swoją moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w trakcie 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł.

Na marginesie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca może korzystać z ww. zwolnienia również dlatego, że usługi związane z poprawą kondycji fizycznej objęte symbolem PKWiU 93.04.10, nie zostały ujęte w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, jako te, dla których zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl