IBPP1/443-125/10/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-125/10/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prawo do zwolnienia od podatku utracił w lipcu 2005 r. W 2009 r. Wnioskodawca uzyskał obrót (z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej) w wysokości 95.534 zł z czego 15.864 zł to obrót zwolniony z VAT-u wynikający ze świadczonych usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (PKWiU 66.22) a 79.670 zł to obrót opodatkowany stawką 22% VAT z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego. W 2010 r. Wnioskodawca chciałby ponownie na podstawie art. 113 ust. 11 skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1.

Równocześnie Wnioskodawca informuje, że o zamiarze tym nie poinformował do dnia 15 stycznia 2010 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Wprawdzie w dniu 29 stycznia 2010 r. Wnioskodawca próbował złożyć w Urzędzie Skarbowym aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, z wnioskiem o ponowne skorzystanie ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Pracownik Urzędu Skarbowego odmówił Wnioskodawcy przyjęcia wniosku stwierdzając, że jest już za późno i że dokument taki Wnioskodawca mógł złożyć do dnia 15 stycznia 2010 r. Osobiście Wnioskodawca z takim stanowiskiem się nie zgadza i dlatego złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż od tego czasu nie składał już żadnych aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i w dalszym ciągu jest podatnikiem VAT czynnym, wystawia faktury VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, że wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy w 2009 r. nie przekroczyła kwoty 100.000 zł oraz z tym, że od końca roku, w którym Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia (czyli w 2005 r.) upłynął czas dłuższy niż rok Wnioskodawca może skorzystać w 2010 r. z możliwości ponownego zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, mimo niezłożenia stosownego zawiadomienia (co wynika z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o PTU).

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do ponownego skorzystania w roku 2010 r. ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast wspomniany przepis art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy tych podatników, którzy prawo do zwolnienia utracili (na skutek przekroczenia 50.000 zł obrotu) w roku 2009 r. Brak takiego unormowania skutkowałby bowiem wyłączeniem ich na rok z możliwości powrotu do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3. Podatnicy rozpoczynający w 2009 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy wymienionej w art. 1, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r. (art. 2 ust. 3 cyt. wyżej ustawy).

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast zgodnie z ust. 11 tego samego artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Przepis art. 113 ust. 11 ustawy o VAT został zmieniony - z dniem 1 stycznia 2009 r. - przez art. 1 pkt 59 lit. c) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Do dnia 31 grudnia 2008 r. przepis ten stanowił, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż obecnie co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Odnośnie natomiast postanowień cyt. art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, iż przepis ten dotyczy wyłącznie takich podatników, którzy korzystali w 2009 r. ze zwolnienia z VAT, jako podmioty kontynuujące działalność i:

* przekraczając kwotę 50.000 zł utracili w 2009 r. prawo do tego zwolnienia, przy czym nie przekroczyli nowego, podwyższonego limitu określonego na 2010 r. (tekst jedn. 100.000 zł), lub

* zrezygnowali w 2009 r. ze zwolnienia, przy czym łączna wartość ich sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł ale nie przekroczyła 100.000 zł.

W stosunku do takich podatników na mocy cyt. przepisu przejściowego nie znajdzie zastosowania zasada wyrażona w art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, stosownie do której podatnik może powrócić do zwolnienia najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stał się czynnym podatnikiem VAT. U tych podatników utrata prawa do zwolnienia od podatku wskutek przekroczenia limitu obrotów w 2009 r. (50.000 zł) skutkowałaby wyłączeniem ich na rok z możliwości powrotu do tego zwolnienia na podstawie wskazanego art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prawo do zwolnienia od podatku utracił w lipcu 2005 r. W 2009 r. Wnioskodawca uzyskał obrót (z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej) w wysokości 95.534 zł z czego 15.864 zł to obrót zwolniony z VAT-u wynikający ze świadczonych usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (PKWiU 66.22) a 79.670 zł to obrót opodatkowany stawką 22% VAT z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego. W 2010 r. Wnioskodawca chciałby ponownie na podstawie art. 113 ust. 11 skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1.

Równocześnie Wnioskodawca informuje, że o zamiarze tym nie poinformował do dnia 15 stycznia 2010 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Mając na uwadze powyższe w sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajdą zastosowania regulacje art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca utracił prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przed 2009 r. (utrata tego prawa nastąpiła w lipcu 2005 r.). Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do ponownego skorzystania przez Wnioskodawcę w roku 2010 r. ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT należy wskazać, iż brzmienie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT zostało zmienione na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Do dnia 31 grudnia 2008 r. brzmienie tego artykułu było następujące: "Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1." Jednakże z dniem 1 stycznia 2009 r. okres 3-letniej karencji do ponownego wyboru zwolnienia został skrócony do roku. Ten roczny okres jest liczony obecnie od końca roku, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia.

Wobec braku przepisów przejściowych i zasady stosowania nowego prawa, przyjąć należy, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia przed dniem 1 stycznia 2009 r., może ponownie skorzystać ze zwolnienia po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia.

Skoro zatem Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia podmiotowego w lipcu 2005 r., to rok liczony od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia, upłynął z końcem roku 2006 i począwszy od roku 2009 (wcześniej obowiązywały jak podano wyżej 3 lata) mógł co do zasady ponownie wybrać zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 (oczywiście w sytuacji nieprzekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej w wysokości wskazanej w tym przepisie).

Ponieważ Wnioskodawca w 2009 r. uzyskał obrót 95.534 zł, z czego 15.864 zł to obrót zwolniony z VAT-u, wynikający ze świadczonych usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (PKWiU 66.22), a 79.670 zł to obrót opodatkowany stawką 22%, wynikający z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego, tym samym przekroczył kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT dla 2009 r. (50.000 zł). Gdyby zatem ustawodawca nie dokonał zmian w przepisach Wnioskodawca nie mógłby w 2010 r., z uwagi na przekroczenie obrotów 50.000 zł w roku 2009, skorzystać ponownie ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Ponieważ jednak kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT podwyższono do 100.000 zł, Wnioskodawca mógł, co do zasady, od początku roku 2010 skorzystać ponownie ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

O ponownym wyborze zwolnienia Wnioskodawca powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12. Przepis ten nakazuje bowiem zgłosić zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Zatem w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca chcąc ponownie wybrać zwolnienie winien złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do 7 stycznia 2010 r. Pomimo tego, że powyższe zgłoszenie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia winno być złożone do 7 stycznia 2010 r. zwolnienie, w przypadku dokonania przez podatnika takiego wyboru, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia tego roku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego.

Skoro jednak w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca nie złożył w ogóle wskazanej powyżej aktualizacji VAT-R i zachowywał się w 2010 r. nadal jak podatnik VAT czynny, tj. wystawiał faktury VAT i składał deklaracje VAT-7, to należy uznać, iż na rok 2010 nie dokonał ponownego wyboru zwolnienia, wskazanego w ust. 1 art. 113. Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu będzie możliwe dopiero od 1 stycznia 2011 r., o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki uprawniające go do skorzystania z takiego zwolnienia wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, iż ma on prawo do ponownego skorzystania w roku 2010 r. ze zwolnienia z podatku, w kontekście jego zachowywania się nadal jako podatnik VAT czynny, należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć, jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości, oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl