IBPP1/443-1248/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1248/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* czy premia pieniężna w przedstawionej sytuacji w świetle ustawy o VAT jest opodatkowana podatkiem VAT - jest prawidłowe,

* czy w przypadku gdy nie jest opodatkowana podatkiem VAT można dokonać korekty podatku VAT należnego - jest prawidłowe,

* czy w przypadku kiedy premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem VAT należy ją udokumentować notą uznaniową - jest nieprawidłowe,

* czy Wnioskodawca może odstąpić od korekty podatku należnego powołując się na interpretacje MF w tym czasie, a po uzyskaniu bieżącej interpretacji, postępować zgodnie z nią - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

* czy premia pieniężna w przedstawionej sytuacji w świetle ustawy o VAT jest opodatkowana podatkiem VAT,

* czy w przypadku gdy nie jest opodatkowana podatkiem VAT można dokonać korekty podatku VAT należnego,

* czy w przypadku kiedy premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem VAT należy ją udokumentować notą uznaniową,

* czy Wnioskodawca może odstąpić od korekty podatku należnego powołując się na interpretacje MF w tym czasie, a po uzyskaniu bieżącej interpretacji, postępować zgodnie z nią.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 19 lutego 2010 r. znak IBPP1/443-1248/09/MS, IBPBI/2/423-1523/09/AK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż części samochodowych. W ramach umów handlowych z dostawcami zagranicznymi, w zależności od wartości dokonanych zakupów Wnioskodawcy przysługuje tzw. bonus pieniężny. Bonus ten jest wyrażony procentowo od kwot obrotów rocznych lub też kwartalnych. Sam procent bonusu oraz wysokość obrotów od której liczy się bonus jest różny w zależności od konkretnej umowy z dostawcą.

Przykładowo od dostawcy M. bonus za 2009 r. będzie przysługiwał pod warunkiem osiągnięcia obrotów za ten rok:

* 3.000.000 euro - bonus 1% od obrotu,

* 4.000.000 euro - bonus 2% od obrotu,

* 4.500.000 euro - bonus 3% od obrotu.

Dostawcy zagraniczni wystawiają notę uznaniową. Nota ta nie jest fakturą korygującą która odnosi się do konkretnej dostawy towaru. Brany jest pod uwagę obrót w całości za 2009 r.

Dotychczas po otrzymaniu takiej noty uznaniowej, która nie odnosiła się do konkretnej dostawy, Wnioskodawca dokonywał samoobciążenia podatkiem VAT. Kwotę otrzymaną od dostawcy w ramach bonusu traktował jako kwotę brutto i od tej kwoty liczył VAT należny, który wykazywał w deklaracji VAT-7. Podatek należny wykazywany był w dacie noty uznaniowej wystawionej przez dostawcę.

Spółka do dnia dzisiejszego stosuje się do postanowienia z dnia 20 września 2007 r. nr PP/443-60/07/IJ-68964.

Wnioskodawca nie wykonuje z tyt. przedmiotowych premii pieniężnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów kontrahentów (eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów itp.) lub jakichkolwiek innych usług i czynności.

Pomiędzy Wnioskodawcą a niektórymi kontrahentami są zawarte umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania premii pieniężnej od osiągnięcia odpowiednich obrotów w określonym czasie, w zależności od kontrahenta w umowie określone są m.in.: okres za jaki obrót będzie brany pod uwagę (jest to przeważnie rok kalendarzowy lub kwartał), progi obrotów i określony% premii, czasami jest również określony asortyment lub grupy asortymentu, na którym/ch należy spełnić warunek obrotu.

Z niektórymi kontrahentami Wnioskodawca nie ma zawartej umowy, dostaje ofertę (informację) pisemną lub e-mailową, w której dostawca zagraniczny oferuje premię pieniężną za dokonanie w określonym czasie (rok, kwartał) obrotu, określa progi obrotu i% premii pieniężnej od osiągniętego obrotu.

W sytuacji gdy Wnioskodawca nie osiągnie w określonym czasie określonych obrotów, od których przysługuje premia pieniężna, nie spełnia warunków i nie otrzymuje premii.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustala kontrahent zagraniczny, w zależności od określonych warunków przyznania premii.

Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT dokumentujących otrzymane premie pieniężne, gdyż taka faktura nie zostanie przyjęta przez kontrahenta zagranicznego, kontrahent zagraniczny wystawia Wnioskodawcy notę uznaniową która dokumentuje przyznaną premię pieniężną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy premia pieniężna w sytuacji opisanej powyżej w świetle ustawy o VAT jest opodatkowana podatkiem VAT.

Czy w przypadku gdy nie jest opodatkowana podatkiem VAT można dokonać korekty podatku VAT należnego.

Czy w przypadku kiedy premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem VAT należy ją udokumentować notą uznaniową

Czy Wnioskodawca może odstąpić od korekty podatku należnego powołując się na interpretacje MF w tym czasie, a po uzyskaniu bieżącej interpretacji, postępować zgodnie z nią.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na stanowisko Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z 10 czerwca 2009 r. ITPP2/443-169a/09/EŁ) oraz Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 1 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-346/09-2/BM oraz z 16 lipca 2009 r. nr 1PPP3-443396/09-4/JF) Wnioskodawca uznaje, że premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca może dokonać korekty podatku VAT należnego od premii pieniężnych w poszczególnych miesiącach, w których naliczony został VAT należny od premii.

W przypadku, kiedy premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem VAT należy ją dokumentować tzw. notą uznaniową.

Wnioskodawca uznaje, że skoro obowiązywała interpretacja MF do której się zastosował, może odstąpić od korekty (zarówno podatku VAT należnego jak i naliczonego). Korekta kilku lat w zakresie podatku naliczonego oraz należnego jak również korekta przychodów i kosztów na skutek korekty podatku VAT, przysporzy Wnioskodawcy wiele problemów personalno-organizacyjnych jak również dodatkowych kosztów z tym związanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stwierdzenia czy premia pieniężna w sytuacji opisanej powyżej w świetle ustawy o VAT jest opodatkowana podatkiem VAT,

* prawidłowe - w zakresie stwierdzenia czy w przypadku gdy nie jest opodatkowana podatkiem VAT można dokonać korekty podatku VAT należnego,

* nieprawidłowe - w zakresie stwierdzenia czy w przypadku kiedy premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem VAT należy ją udokumentować notą uznaniową,

* nieprawidłowe - w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca może odstąpić od korekty podatku należnego powołując się na interpretacje MF w tym czasie, a po uzyskaniu bieżącej interpretacji, postępować zgodnie z nią.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z brzmieniem § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

W myśl natomiast art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.) przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane były w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - stosownie do § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl natomiast § 22 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy (...).

Powyższe uregulowania zostały utrzymane odpowiednio w przepisach § 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl natomiast § 23 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy (...).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż części samochodowych. W ramach umów handlowych z dostawcami zagranicznymi, w zależności od wartości dokonanych zakupów Wnioskodawcy przysługuje tzw. bonus pieniężny. Bonus ten jest wyrażony procentowo od kwot obrotów rocznych lub też kwartalnych. Sam procent bonusu oraz wysokość obrotów od której liczy się bonus jest różny w zależności od konkretnej umowy z dostawcą.

Przykładowo od dostawcy M. bonus za 2009 r. będzie przysługiwał pod warunkiem osiągnięcia obrotów za ten rok:

* 3.000.000 euro - bonus 1% od obrotu,

* 4.000.000 euro - bonus 2% od obrotu,

* 4.500.000 euro - bonus 3% od obrotu.

Dostawcy zagraniczni wystawiają notę uznaniową. Nota ta nie jest fakturą korygującą która odnosi się do konkretnej dostawy towaru. Brany jest pod uwagę obrót w całości za 2009 r.

Dotychczas po otrzymaniu takiej noty uznaniowej, która nie odnosiła się do konkretnej dostawy, Wnioskodawca dokonywał samoobciążenia podatkiem VAT. Kwotę otrzymaną od dostawcy w ramach bonusu traktował jako kwotę brutto i od tej kwoty liczył VAT należny, który wykazywał w deklaracji VAT-7. Podatek należny wykazywany był w dacie noty uznaniowej wystawionej przez dostawcę.

Wnioskodawca nie wykonuje z tyt. przedmiotowych premii pieniężnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów kontrahentów (eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów itp.) lub jakichkolwiek innych usług i czynności.

Pomiędzy Wnioskodawcą a niektórymi kontrahentami są zawarte umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania premii pieniężnej od osiągnięcia odpowiednich obrotów w określonym czasie, w zależności od kontrahenta w umowie określone są m.in.: okres za jaki obrót będzie brany pod uwagę (jest to przeważnie rok kalendarzowy lub kwartał), progi obrotów i określony% premii, czasami jest również określony asortyment lub grupy asortymentu, na którym/ch należy spełnić warunek obrotu.

Z niektórymi kontrahentami Wnioskodawca nie ma zawartej umowy, dostaje ofertę (informację) pisemną lub e-mailową, w której dostawca zagraniczny oferuje premię pieniężną za dokonanie w określonym czasie (rok, kwartał) obrotu, określa progi obrotu i% premii pieniężnej od osiągniętego obrotu.

W sytuacji gdy Wnioskodawca nie osiągnie w określonym czasie określonych obrotów, od których przysługuje premia pieniężna, nie spełnia warunków i nie otrzymuje premii.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustala kontrahent zagraniczny, w zależności od określonych warunków przyznania premii.

Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT dokumentujących otrzymane premie pieniężne, gdyż taka faktura nie zostanie przyjęta przez kontrahenta zagranicznego, kontrahent zagraniczny wystawia Wnioskodawcy notę uznaniową która dokumentuje przyznaną premię pieniężną.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynym czynnikiem warunkującym wypłatę premii pieniężnej przez kontrahenta zagranicznego dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty kontrahenta. Otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz zagranicznego dostawcy, Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahenta. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (dostawcą towarów) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie pieniężne wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tekst jedn. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja (nagroda) w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej stwierdzenia czy otrzymane przez niego od dostawców zagranicznych premie pieniężne (bonusy) niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie otrzymania premii pieniężnej Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania tej czynności dla celów tego podatku frakturami VAT.

Odnośnie natomiast dokumentowania przez Wnioskodawcę otrzymywanych premii pieniężnych notami uznaniowymi należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota uznaniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Z wyżej przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika również, iż otrzymywane od kontrahenta zagranicznego premie dokumentowane są notą uznaniową wystawioną przez kontrahenta zagranicznego, która to nota nie jest, jak podaje Wnioskodawca, fakturą korygującą odnoszącą się do konkretnej dostawy towarów. Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT, gdyż taka faktura nie zostałaby przyjęta przez kontrahenta zagranicznego.

W tej kwestii należy przywołać art. 219 Dyrektywy Rady 2006/112/WE, który stanowi, że każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę.

Jednocześnie tut. organ podatkowy nie jest władny do oceny jakie przepisy prawa podatkowego obowiązują kontrahentów zagranicznych Wnioskodawcy w poszczególnych krajach, w których podmioty te rozpoznają obowiązki podatkowe.

Tym samym tut. organ nie może potwierdzić ani zaprzeczyć prawidłowości udokumentowania wypłaty premii pieniężnej w opisanym przypadku notą uznaniową wystawioną przez kontrahenta zagranicznego.

Zatem jeśli otrzymywane przez Wnioskodawcę od kontrahentów zagranicznych noty uznaniowe nie będą spełniały warunków do uznania ich za faktury korygujące, w oparciu o które należy dokonać korekty podatku należnego i naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, to otrzymanie takiej noty nie będzie rodziło dla Wnioskodawcy obowiązków podatkowych. Jeżeli natomiast otrzymywane noty będą uznawane przez kontrahentów za korekty dokonanych wcześniej dostaw na rzecz Wnioskodawcy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do odpowiedniego skorygowania podatku należnego i naliczonego z tytułu dokonanych wcześniej nabyć wewnątrzewspólnotowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że kiedy premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem VAT należy ją dokumentować tzw. notą uznaniową, należało uznać za nieprawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika ponadto, że po otrzymaniu noty uznaniowej dokumentującej przyznanie przez dostawcę zagranicznego premii pieniężnej Wnioskodawca dokonywał "samoobciążenia" podatkiem VAT. Kwotę otrzymaną od dostawcy w ramach premii pieniężnej bonusu traktował jako kwotę brutto i od tej kwoty liczył VAT należny, który wykazywał w deklaracji VAT-7. Podatek należny wykazywany był w dacie noty uznaniowej wystawionej przez dostawcę.

Odnosząc się do kwestii korekty podatku należnego wykazanego w deklaracjach VAT-7 w sytuacji gdy otrzymane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za usługę opodatkowaną podatkiem VAT stwierdzić należy, że w związku z tym, iż otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie były przez niego dokumentowane fakturami VAT w sprawie nie zachodzi konieczność korekty podatku należnego poprzez korektę faktur VAT na zasadach określonych w art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) i § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz art. 29 ust. 4-4c ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 grudnia 2008 r.).

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz art. 29 ust. 4a ustawy o VAT wskazujące okresy rozliczeniowe, za które należy dokonać korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Jednocześnie w związku z tym, iż otrzymanie premii pieniężnych nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT oraz przedmiotowe premie nie były przez Wnioskodawcę fakturowane, obliczone tzw. metodą "w stu" kwoty podatku należnego, według stawki 22%, były przez Wnioskodawcę nieprawidłowo wykazywane w deklaracjach VAT-7.

W tym miejscu zauważyć należy, iż art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowi, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Skorygowane zeznanie (deklaracja) zastępuje zeznanie (deklarację) złożone uprzednio.

Zatem mając na uwadze powyższe uznać należy, że Wnioskodawca w związku z błędnym wykazaniem w deklaracjach VAT-7 kwot podatku należnego, nie wynikającego z wystawionych faktur VAT, wyliczonych w oparciu o metodę "w stu" z otrzymanych premii pieniężnych, może dokonać korekty przedmiotowych deklaracji poprawiając zawarte w nich błędne dane w zakresie wykazanego podatku należnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że może dokonać korekty podatku VAT należnego od premii pieniężnych w poszczególnych miesiącach, w których naliczony został podatek VAT należny od premii należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż korekty deklaracji podatkowej można dokonać za okres, który nie uległ przedawnieniu. Zgodnie natomiast z art. 70 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W kwestii natomiast możliwości odstąpienia od korekty podatku należnego powołując się na interpretację "MF", tut. organ w pierwszej kolejności zaznacza, że mimo użycia przez Wnioskodawcę takiego określenia przyjęto, że Wnioskodawcy chodzi o pisemną interpretację wydaną w formie postanowienia na podstawie ówcześnie obowiązującego art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, gdyż w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że cyt. "Spółka do dnia dzisiejszego stosuje się do postanowienia z dnia 20 września 2007 r. nr PP/443-60/07/IJ-68964". Jest to zatem pisemna interpretacja wydana przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, a nie interpretacja Ministra Finansów na co mógłby wskazywać użyty przez Wnioskodawcę skrót "MF".

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1, § 2, § 5 i § 6 Ordynacji podatkowej obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r. interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4:

1.

jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie, lub

2.

z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Wykonanie decyzji, o której mowa w § 5, podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika, płatnika lub inkasenta prawa do wykonywania takiej decyzji.

Obecnie (zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 lipca 2007 r.), w przeciwieństwie do wcześniej obowiązujących przepisów regulujących kwestie udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego, organy podatkowe i organy kontroli skarbowej nie są związane interpretacją indywidualną, co oznacza, że w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego organy te są uprawnione do wydania rozstrzygnięcia merytorycznego odmiennego niż udzielona interpretacja indywidualna, nawet jeśli będzie to pociągało za sobą powstanie zaległości podatkowej.

Zgodnie bowiem z art. 14k § 1 i § 3, art. 14l i art. 14m Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

W przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku.

Zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

1.

zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz

2.

skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Zwolnienie, o którym mowa w § 1, obejmuje:

1.

w przypadku rocznego rozliczenia podatków - okres do końca roku podatkowego, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności;

2.

w przypadku kwartalnego rozliczenia podatków - okres do końca kwartału, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz kwartał następny;

3.

w przypadku miesięcznego rozliczenia podatków - okres do końca miesiąca, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz miesiąc następny.

Na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem, o którym mowa w § 1, albo - w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem - określa wysokość nadpłaty.

Organ podatkowy informuje podatnika w formie pisemnej o dacie doręczenia odpisu orzeczenia, o którym mowa w § 2, podając jednocześnie informacje, z jakim dniem kończy się okres zwolnienia z obowiązku płacenia podatku wynikającego z uchylonej przez orzeczenie interpretacji.

Podsumowując należy stwierdzić, że zarówno pisemne interpretacje wydawane w formie postanowień jak i interpretacje indywidualne nie są wiążące dla podatnika. Organ podatkowy jest natomiast związany z interpretacją pisemną wydaną w formie postanowienia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego pod warunkiem, że stan faktyczny przedstawiony we wniosku o taką interpretację pisemną był wyczerpujący i w pełni zgodny ze stanem rzeczywistym, a to może zbadać wyłącznie organ podatkowy w toku kontroli i postępowania podatkowego. Jednocześnie jeśli organ podatkowy zamierzałby wydać decyzję odmienną od interpretacji zawartej w postanowieniu konieczna byłaby zmiana lub uchylenie postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa (obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.).

Z kolei interpretacje indywidualne nie są wiążące dla organów podatkowych, co również wynika z powołanych przepisów.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w którym stwierdza, że skoro obowiązywała go interpretacja MF (przyjęto, że chodzi o pisemną interpretację powołaną przez Wnioskodawcę w treści wniosku wydaną przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego), do której się zastosował, to może odstąpić od korekty podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanej premii pieniężnej przez zagranicznych kontrahentów Wnioskodawcy i nie wywołuje dla nich żadnych skutków podatkowych.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz oceny prawnej zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może bowiem przewidzieć, jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości, oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Końcowo stwierdzić należy, że powoływane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne, niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego) lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie pozostałych kwestii poruszonych we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl