IBPP1/443-1240/11/KW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych w zakresie zasad działania i montażu kolektorów słonecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1240/11/KW Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych w zakresie zasad działania i montażu kolektorów słonecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę przeprowadzanych w zakresie zasad działania i montażu kolektorów słonecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę przeprowadzanych w zakresie zasad działania i montażu kolektorów słonecznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 października 2011 r. znak: IBPP1/443-1240/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonał dla podmiotu X usługę szkoleniową polegającą na zapoznaniu uczestników organizowanego przez podmiot kursu "XYZ" z zasadami działania i montażu kolektorów słonecznych produkowanych i montowanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako jednostka produkcyjno - handlowa nie świadczy z zasady usług doskonalenia zawodowego. Do tej pory tego typu sporadyczne usługi nie były rozpoznawane jako usługi edukacyjne dające prawo do zastosowania zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie posiada też żadnej akredytacji na tego typu usługi, ani nie prowadzi ich na podstawie odrębnych przepisów są to usługi zapoznania z zasadami działania i montażu produktów spółki. Treść umowy szkoleniowej nr... wskazuje raczej na świadczenie usług bezpośrednio związanych z usługami kształcenia zawodowego świadczonymi przez podmiot X, które na ten cel otrzymało 100% dofinansowanie ze środków publicznych na podstawie umowy nr... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży hurtowej i detalicznej towarów oraz świadczenia usług budowlanych, zgłoszonym do VAT od 1996 r. (VAT-5 z 19 lutego 1996 r.) nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego.

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

3.

Ze względu na brak bezpośrednio w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług definicji usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego posłużył się rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L. Nr 77 str. 1), gdzie w art. 44 określono, że: "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych." W świetle powyższej definicji Wnioskodawca stwierdza, że zrealizowana przez niego usługa szkoleniowa na rzecz podmiotu X w ramach prowadzonego przez podmiot kursu "XYZ" może być uznawana za usługę kształcenia zawodowego inną niż wymieniona w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

4.

Jak wynika z umowy szkoleniowej Nr... zakres świadczonej umowy szkoleniowej obejmował wykłady na temat budowy i instalacji kolektorów słonecznych oraz ich praktycznego zastosowania, próżniowych kolektorów słonecznych oraz zasady działania rury próżniowej, a także praktyczne warsztaty instalacji kolektorów słonecznych. Zgodnie z wyjaśnieniami złożonymi przez podmiot X jest to nauczanie mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.

5.

Podmiot X otrzymał na ten cel 100% dofinansowania ze środków publicznych na podstawie umowy nr... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa na dofinansowanie zawarta została z Wojewódzkim Urzędem Pracy w... i dotyczy osób chcących zarówno poszerzyć jak i nabyć nowe umiejętności zawodowe.

6.

Wnioskodawca zawarł umowę szkoleniową nr... bezpośrednio z podmiotem X. Umowa zawiera adnotację, że jest realizowana w ramach projektu. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

7.

Na podstawie umowy pomiędzy podmiotem X a Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz na podstawie wyjaśnień złożonych przez podmiot X, 85% środków pochodzi ze środków europejskich a 15% stanowi dotację celową z Budżetu Państwa.

Podmiot X jako organizacja non profit otrzymuje dofinansowanie do całości wydatków. Stąd niniejsze szkolenie finansowane jest w całości ze środków publicznych.

8.

Usługa świadczona jest na rzecz uczestników szkolenia, osób podnoszących lub zdobywających nowe kwalifikacje zawodowe. Podmiot X jest jedynie Zleceniodawcą niniejszego szkolenia.

9.

Przepływ środków publicznych to 100% kwoty dofinansowania z Urzędu Pracy dla Podmiotu X i dalej 100% kwoty za szkolenie od Podmiotu X dla Wnioskodawcy (bez podatku VAT, który nie jest wydatkiem kwalifikowanym - został zakwalifikowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jako nienależny, stąd powyższy wniosek o możliwość zastosowania zwolnienia).

10.

Na podstawie wyjaśnień złożonych przez Podmiot X Wnioskodawca potwierdza, że faktura jest zgodna z pozycjami budżetu projektu i stanowi dowód poniesienia wydatku.

11.

Podmiot X potwierdził zgodność wyświadczonej usługi szkoleniowej z kwalifikacją rodzajową w projekcie.

12.

Podmiot X jest organizacją non profit, otrzymane dofinansowanie nie jest dla nich dopłatą do ceny ani dotacja na pokrycie kosztów ogólnych działalności związanych z realizacją usług szkoleniowych. Niniejsza usługa w całości dotyczy szkolenia ostatecznych beneficjentów, jakimi są osoby podnoszące kwalifikacje zawodowe i w całości przeznaczona jest na realizację powyższego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 października 2011 r.):

Wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie możliwości zastosowania do ww. usługi zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarowi usług. Czy Wnioskodawca nie będący bezpośrednim beneficjentem środków publicznych, świadczący usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego (oferowanymi przez Podmiot X - beneficjenta 100% dofinansowania ze środków publicznych) może do tychże usług zastosować zwolnienie z podatku od towarowi usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług mówiący o zwolnieniu z opodatkowania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych został rozszerzony na dostawę towarów i usługi ściśle z tymi usługami związane w celu objęcia zwolnieniem usług świadczonych przez podwykonawców. Zdaniem Wnioskodawcy literalne brzmienie ww. przepisu nie wskazuje na ograniczenie zwolnienia do świadczenia usług przez bezpośredniego beneficjenta pomocy publicznej. Ze względu jednak na wątpliwości Wnioskodawca wstrzymał się z zastosowaniem zwolnienia w podatku od towarów i usług czekając z ewentualną korektą faktury, do której zastosowano stawkę podstawową.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż zarówno charakter świadczonej przez nią usługi (ściśle związanej z zawodem montera) jak i źródło jej finansowania (100% dotacja ze środków publicznych) pozwalają na zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług mówiącego o zwolnieniu z opodatkowania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w art. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej...czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługę szkoleniową realizowaną w ramach projektu "XYZ" polegającą na zapoznaniu uczestników szkolenia z zasadami działania i montażu kolektorów słonecznych produkowanych i montowanych przez Wnioskodawcę. Zakres świadczonej umowy obejmował wykłady na temat budowy i instalacji kolektorów słonecznych oraz ich praktycznego zastosowania, próżniowych kolektorów słonecznych oraz zasady działania rury próżniowej, a także praktyczne warsztaty instalacji kolektorów słonecznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów. Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Artykuł 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych,

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) w art. 2 pkt 1 określono, iż beneficjent to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, korzystająca z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7.

Natomiast publicznymi środkami krajowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, środki budżetów jednostek samorządu terytorialnego, środki innych jednostek sektora finansów publicznych, a także inne środki jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych a publicznymi środkami wspólnotowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju (art. 2 pkt 10 i art. 2 pkt 11).

Natomiast definicja projektu została zawarta w art. 2 pkt 9 zgodnie z którą projekt to przedsięwzięcie realizowane w ramach działania, będące przedmiotem umowy o dofinansowanie projektu między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją wdrażającą albo działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucją pośredniczącą, albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, lub współfinansowane ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż szkolenia świadczone w ramach projektu "XYZ" są realizowane na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą w ramach projektu. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zleceniodawca realizuje przedmiotowy projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w.... Zleceniodawca otrzymuje środki finansowe w proporcji 85% środki europejskie oraz 15% środki krajowe (dotacja celowa z Budżetu Państwa). Faktura VAT wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy jest zgodna z pozycjami budżetu przedmiotowego projektu i stanowi dowód poniesienia poniesienia wydatku w tym projekcie. Przepływ środków publicznych to 100% kwoty dofinansowania z Urzędu Pracy dla Zleceniodawcy i dalej 100% kwoty za szkolenie od Zleceniodawcy dla Wnioskodawcy.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego "XYZ" zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl