IBPP1/443-124/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-124/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-124/11/MS z dnia 11 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1994 r. działalność opiera na prowadzaniu Ośrodka Szkoleniowego w C., w którym są prowadzone wyłącznie kursy z zakresu obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie, czyli zarządzania jednostką samorządu terytorialnego w oparciu o GIS.

Uczestnikami szkolenia są głównie pracownicy urzędów miast i gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów pracy. W kursach okazjonalnie uczestniczą również pracownicy firm, które mają zamiar prowadzić prace wdrożeniowe w ww. urzędach. Wnioskodawca został wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy pod numerem ewidencyjnym... i wpis jest na bieżąco aktualizowany.

Analizując 2010 r., 79% sprzedaży stanowiły usługi szkoleniowe realizowane ze środków publicznych. Zgodnie z paragrafem 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) jeśli "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych", to są zwolnione z VAT. Kursy w zależności od tematu trwają 2 do 5 dni i kończone są wydaniem certyfikatu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 1996 r. (decyzja w sprawie nadania numeru NIP z dnia 10 stycznia 1996 r.). Wnioskodawca oprócz działalności szkoleniowej wykonuje też inne rodzaje działalności wymienione w KRS (np. usługi geodezyjno-informatyczne), przy czym w 2010 r. wykonywał wyłącznie usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług kształcenia zawodowego i przekwali¬fikowania zawodowego, i w 2010 r. wykonywał wyłącznie tego typu usługi. Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Prowadzone szkolenia dotyczące kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, w zależności od zgłoszeń są opłacane wyłącznie lub w ponad 70 proc. ze środków publicznych. Zdarzają się uczestnicy szkoleń, którzy nie są pracownikami administracji publicznej (są wykonawcami prac zlecanych przez administrację publiczną). Szkolenia, w których specjalizuje się Wnioskodawca, dotyczą wyłącznie obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie.

Wnioskodawca od 1994 r. prowadzi Ośrodek Szkoleniowy w C., w którym są prowadzone kursy z zakresu obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie, tworzonego obecnie zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489). Uczestnikami szkolenia są głównie pracownicy urzędów miast i gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów pracy. W kursach okazjonalnie uczestniczą również pracownicy firm, które mają zamiar prowadzić prace wdrożeniowe w urzędach.

Analizując 2010 r., 79 proc. sprzedaży stanowiły usługi szkoleniowe realizowane ze środków publicznych. Kursy w zależności od tematu trwają od 2 do 5 dni i kończone są wydaniem certyfikatu.

W 2011 r. przewidziane są szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Na szkolenia mogą się zgłaszać osoby pracujące w administracji (koszty tych szkoleń pokrywane są ze środków publicznych), jak i inne osoby.

Przykładowo, na szkolenie w maju 2011 r. zgłosiło się 9 pracowników administracji publicznej, którzy oświadczają, że źródłem finansowania będą środki publiczne oraz 2 pracowników firm geodezyjnych (kursy prowadzone są przy stanowiskach komputerowych i nie przekraczają 12 uczestników).

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 kwietnia 2011 r.):

Jaką stawką opodatkowane są szkolenia przeprowadzane na rzecz sektora finansów publicznych oraz jednostek spoza sektora finansów publicznych.

Jaką stawkę VAT zastosować przy fakturowaniu kursu, który będzie prowadzony w maju 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. oraz ustawy o finansach publicznych (art. 5 pkt 1) szkolenia przeprowadzane na rzecz jednostek sektora finansów publicznych kwalifikują się jako usługi kształcenia zawodowego finansowane ze środków publicznych i są zwolnione z podatku od towarów i usług. Natomiast pozostałe szkolenia są opodatkowane stawką podatku VAT podstawową czyli 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca od 1994 r. działalność opiera na prowadzaniu Ośrodka Szkoleniowego w C. przy ul. U. 37, w którym są prowadzone wyłącznie kursy z zakresu obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie, czyli zarządzania jednostką samorządu terytorialnego w oparciu o GIS.

Uczestnikami szkolenia są głównie pracownicy urzędów miast i gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów pracy. W kursach okazjonalnie uczestniczą również pracownicy firm, które mają zamiar prowadzić prace wdrożeniowe w ww. urzędach. Wnioskodawca został wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy pod numerem ewidencyjnym i wpis jest na bieżąco aktualizowany.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 1996 r. (decyzja w sprawie nadania numeru NIP z dnia 10 stycznia 1996 r.). Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług kształcenia zawodowego i przekwali¬fikowania zawodowego, i w 2010 r. wykonywał wyłącznie tego typu usługi. Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Prowadzone szkolenia dotyczące kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, w zależności od zgłoszeń są opłacane wyłącznie lub w ponad 70 proc. ze środków publicznych. Zdarzają się uczestnicy szkoleń, którzy nie są pracownikami administracji publicznej (są wykonawcami prac zlecanych przez administrację publiczną). Szkolenia, w których specjalizuje się Wnioskodawca, dotyczą wyłącznie obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie.

Wnioskodawca od 1994 r. prowadzi Ośrodek Szkoleniowy w C., w którym są prowadzone kursy z zakresu obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie, tworzonego obecnie zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489). Uczestnikami szkolenia są głównie pracownicy urzędów miast i gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów pracy. W kursach okazjonalnie uczestniczą również pracownicy firm, które mają zamiar prowadzić prace wdrożeniowe w urzędach.

Analizując 2010 r., 79% sprzedaży stanowiły usługi szkoleniowe realizowane ze środków publicznych. Zgodnie z paragrafem 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) jeśli "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych", to są zwolnione z VAT. Kursy w zależności od tematu trwają 2 do 5 dni i kończone są wydaniem certyfikatu.

W 2011 r. przewidziane są szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Na szkolenia mogą się zgłaszać osoby pracujące w administracji (koszty tych szkoleń pokrywane są ze środków publicznych), jak i inne osoby.

Przykładowo, na szkolenie w maju 2011 r. zgłosiło się 9 pracowników administracji publicznej, którzy oświadczają, że źródłem finansowania będą środki publiczne oraz 2 pracowników firm geodezyjnych (kursy prowadzone są przy stanowiskach komputerowych i nie przekraczają 12 uczestników).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) i lit. b) ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług. Ponadto z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489) w art. 1 ust. 1 określa:

1.

zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej;

2.

organy administracji właściwe w sprawach, o których mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 1 ust. 2. zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej dotyczą:

1.

danych przestrzennych i metadanych infrastruktury informacji przestrzennej;

2.

usług danych przestrzennych;

3.

interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych;

4.

wspólnego korzystania z danych przestrzennych;

5.

współdziałania i koordynacji w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej.

Natomiast w art. 6 przedmiotowej ustawy stwierdzono, że organy wiodące w zakresie swojej właściwości, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, są obowiązane do tworzenia i wdrożenia systemów szkoleń obejmujących w szczególności zagadnienia z zakresu tworzenia, aktualizacji i udostępniania metadanych, finansowanych z własnych środków budżetowych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Jednocześnie mając na uwadze powyższe wskazać należy, że usługi dokształcania zawodowego dotyczące obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie, tworzonego zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej, świadczone pracownikom urzędów miast i gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów pracy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Osoby zajmujące się w urzędach miast i gmin, w starostwach, w urzędach marszałkowskich i w urzędach pracy zagadnieniami związanymi z prowadzeniem zintegrowanego systemu informacji o terenie, czyli zarządzania jednostką samorządu terytorialnego w oparciu o GIS obowiązane są posiadać kwalifikacje w tym zakresie. Szkolenia te mają zatem na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych (obsługi programów komputerowych do prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o terenie) wskazanych we wniosku odbiorców prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Jednocześnie z wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi dokształcania, kształcenia zawodowego świadczone pracownikom urzędów miast i gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów pracy, są finansowane w całości ze środków publicznych gdyż szkolenia pracowników tych jednostek finansują ww. jednostki ze swoich budżetów, czyli ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 240 z późn. zm.).

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto wskazać należy, że w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w całości ze środków publicznych w sprawie znajdzie zastosowanie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. wyłącznie w przypadku, jeżeli szkolenia te będą finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Jednocześnie w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w całości lub przynajmniej w 70% ze środków publicznych, lecz będą finansowane ze środków niepublicznych, tj. ze środków firm, które mają zamiar prowadzić prace wdrożeniowe w urzędach, świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegać będą w tym zakresie finansowania opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Odnosząc powyższe do planowanego przez Wnioskodawcę na maj 2011 r. szkolenia stwierdzić należy, że wskazane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe świadczone dla 9 pracowników administracji publicznej, w sytuacji gdy będą finansowane w całości lub przynajmniej w 70% ze środków publicznych korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług odpowiednio na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast wskazane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w części świadczone dla 2 pracowników firm geodezyjnych, finansowane ze środków niepublicznych podlegać będą w tym zakresie finansowania opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto zauważyć należy, iż w kwestii sformułowanego w uzupełnieniu z dnia 18 kwietnia 2011 r. pytania Wnioskodawcy o to w jakiej formie zalecający szkolenie (zgłaszający się na szkolenie) powinien udokumentować finansowanie szkolenia ze środków publicznych celem zastosowania zwolnienia usługi szkolenia z opodatkowania podatkiem VAT zostało wydane postanowienie tut. organu z dnia 19 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-605/11/MS w sprawie odmowy wszczęcia postępowania w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl