IBPP1/443-124/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-124/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania płynnością finansową oraz zarządzania płatnościami w walutach obcych a także uwzględnienia odsetek płaconych w ramach tych usług przy kalkulacji współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania płynnością finansową oraz zarządzania płatnościami w walutach obcych a także uwzględnienia odsetek płaconych w ramach tych usług przy kalkulacji współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. "X" jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy "X". W celu lepszego zarządzania płynnością finansową i zasobami pieniężnymi, spółki należące do koncernu "X" zawarły z "X"SA kompleksowe porozumienie. Porozumienie zostało przez Spółkę zawarte w dniu 5 grudnia 2002 r. Spółka funkcjonowała wówczas pod firmą Spółka z o.o. "Y".

Na podstawie Porozumienia "X"SA z siedzibą we Francji świadczy na rzecz poszczególnych spółek z grupy "X" kompleksowe usługi finansowe.

W zakresie usług oferowanych przez "X"SA podmiotom z grupy "X" wchodzi m.in.

* zabezpieczanie ryzyka związanego z różnicami kursowymi, wahaniem oprocentowania, wahaniem cen metali,

* dokonywanie płatności w imieniu podmiotów z grupy "X" i przyjmowanie w ich imieniu zapłat,

* udzielanie i zaciąganie pożyczek,

* zarządzanie płynnością finansową.

Podmiot francuski może być również odpowiedzialny za zapewnienie spółkom z grupy "X" źródeł zewnętrznego finansowania oraz negocjowanie odpowiednich umów.

Jedną z usług przewidzianych w ramach Porozumienia, z której planuje skorzystać Spółka jest usługa zarządzania płynnością finansową. Usługa ta polega na koncentracji środków finansowych spółek uczestniczących w transakcji, na jednym wspólnym rachunku prowadzonym w EUR znajdującym się w Wielkiej Brytanii i dysponowaniu zgromadzoną tam kwotą przy wykorzystaniu efektu skali. Transakcja ta stanowi odmianę cash poolingu, gdzie "X"SA pełni rolę podmiotu zarządzającego rachunkiem zbiorczym, na którym gromadzone są środki pieniężne podmiotów z grupy "X".

Kiedy Spółka posiadać będzie na swoim koncie lokalnym wolne środki w EUR, będą one przekazywane na rachunek zbiorczy zarządzany przez "X"SA. Równocześnie jeśli Spółka będzie potrzebowała w danym momencie środków finansowych, będą one przekazywane z rachunku zbiorczego na jej rachunek prowadzony lokalnie. W celu monitorowania stanu środków finansowych poszczególnych spółek z grupy, "X"SA prowadzi dla każdego podmiotu tzw. "konta techniczne" w formie zapisów księgowych. Otrzymując lub przekazując środki finansowe na rzecz poszczególnych spółek z grupy, "X"SA dokonuje odpowiednich księgowań na tych kontach. Saldo "konta technicznego" danej spółki jest podstawą do codziennego naliczania odsetek - jeśli jest ono ujemne, naliczane są odsetki na rzecz "X" SA. Jeżeli saldo "konta technicznego" jest dodatnie, naliczane są odsetki na rzecz danej spółki. Płatność odsetek ma następować kwartalnie (przy czym dochodzi do potrącenia odsetek "dodatnich" i "ujemnych").

Opisana forma zarządzania płynnością finansową pozwala na minimalizowanie kosztów finansowania działalności podmiotów z grupy (w tym Spółki) poprzez wykorzystanie środków własnych grupy (przejściowe nadwyżki wykazywane przez jedne spółki są kompensowane przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych spółek).

Usługa zarządzania płatnościami w walutach obcych ma podobny charakter i również jest odmianą cash poolingu. Polegać ona będzie na tym, że kontrahentom rozliczającym się ze Spółką w walutach innych niż PLN (zarówno z grupy "X" jak i spoza niej) Spółka może polecić dokonywanie należnych płatności bezpośrednio na rachunek zbiorczy w Wielkiej Brytanii zarządzany przez "X"SA. Z kolei środki pieniężne na pokrycie zobowiązań Spółki, wyrażonych w innej walucie niż PLN, będą przekazywane przez "X"SA bezpośrednio z tego rachunku na rachunek odpowiedniego kontrahenta Spółki.

"X"SA będzie prowadził "konta techniczne" dla uczestników systemu. W dacie wpływu płatności kwota wpłaty będzie przeliczana na EUR, a następnie księgowana na "koncie technicznym". Analogicznie księgowane są płatności dokonywane z rachunku zbiorczego w imieniu danej spółki na rzecz jej kontrahentów. "X"SA na bieżąco będzie przekazywać spółkom informacje o dokonywanych płatnościach i otrzymywanych środkach. Na koniec każdego miesiąca "X"SA przekaże uczestnikom systemu szczegółowy wyciąg dotyczący ruchów na ich "kontach technicznych". Jeśli saldo na koniec miesiąca jest ujemne, uczestnik systemu wpłaca na rachunek zbiorczy brakującą kwotę, jeśli dodatnie - z rachunku zbiorczego wypłacana jest danej Spółce nadwyżka. Zasady ustalania i wypłacania odsetek od sald na "kontach technicznych" są analogiczne jak w przypadku usługi zarządzania płynnością finansową.

W konsekwencji skorzystania przez Spółkę z usługi zarządzania płatnościami w walutach obcych Spółka nie będzie musiała ponosić kosztów bankowych i administracyjnych, związanych z dokonywaniem i otrzymywaniem płatności w walutach obcych. Ponadto usługa zarządzania płatnościami w walutach obcych zapewnia minimalizowanie kosztów finansowania działalności podmiotów uczestniczących w systemie, dzięki wykorzystaniu przejściowych nadwyżek wykazywanych przez jedne spółki do kompensowania przejściowych niedoborów odnotowanych przez inne spółki.

W myśl postanowień umowy za każdą transakcję przeprowadzoną przez Podmiot Zarządzający ("X"SA) Podmiot Zależny ("X" sp. z o.o.) wypłaci lub otrzyma wynagrodzenie na podstawie cen rynkowych w dniu transakcji.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy transakcje uczestnictwa Spółki w systemach zarządzania płynnością finansową oraz zarządzania płatnościami w walutach obcych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy odsetki płacone w ramach tych transakcji Spółka powinna uwzględnić przy kalkulacji współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych).

Transakcje zarządzania płynnością finansową oraz zarządzania płatnościami w walutach obcych należy uznać za usługi finansowe sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w kategorii 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Za taka klasyfikacją przemawia ich przedmiot, tj. zarządzanie płatnościami oraz zapewnienie płynności finansowej Spółki, które to usługi są powszechnie oferowane przez banki. Ponadto transakcje te Spółka będzie przeprowadzać z instytucją (czyli "X"SA), w której zakres działalności wchodzi świadczenie profesjonalnych usług finansowych.

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku świadczący usługę ("X"SA) ma siedzibę w innym kraju Wspólnoty niż nabywca usługi (Spółka). W związku z powyższym - zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi świadczone na rzecz Spółki przez "X"SA podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, a podatnikiem VAT z tego tytułu jest Spółka.

Jednocześnie usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane pod numerami PKWiU 65-67 są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy.

Wnioskodawca wyraża zatem pogląd, iż świadczone przez "X"SA na rzecz Spółki usługi zarządzania płynnością finansową oraz usługi zarządzania płatnościami w walutach obcych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, z tym że są one zwolnione przedmiotowo z opodatkowania.

W kwestii natomiast uwzględnienia kwoty odsetek przy kalkulacji współczynnika określonego zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT Wnioskodawca wskazuje, że wypłata odsetek nie wpływa na wysokość tego wskaźnika. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, jeżeli podatnik równocześnie dokonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania VAT, to jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z tymi dwoma rodzajami czynności. Jeżeli takie odrębne określenie nie jest możliwe, to kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu ustalana jest na podstawie proporcji. Proporcję tę ustala się, w myśl art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie wskazanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka nie powinna uwzględniać odsetek płaconych w ramach transakcji zarządzania płynnością finansową i zarządzania płatnościami w walutach obcych, przy kalkulacji współczynnika, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przedmiotowe usługi świadczone przez "X"SA na rzecz Spółki będą stanowić import usług Spółki, a ten nie stanowi sprzedaży zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, w konsekwencji kwota z tytułu importu usług nie stanowi obrotu i nie powinna być uwzględniona w wartości całkowitego obrotu przy ww. kalkulacji współczynnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl przepisu art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT usługi identyfikowane są przy pomocy klasyfikacji statystycznych.

Natomiast jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT zwalnia się od podatku towary i usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 3 załącznika numer 4 ujęto usługi pośrednictwa finansowego (sekcja J ex 65-67) z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności, - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

W myśl art. 27 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

- świadczonych na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez "import usług" rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju).

Z art. 17 ust. 2 ww. ustawy o VAT wynika, że przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytoriom kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Podatnikami według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż "X"sp. z o.o. jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy "X". W celu lepszego zarządzania płynnością finansową i zasobami pieniężnymi, spółki należące do koncernu "X" zawarły z "X"SA kompleksowe Porozumienie. Jedną z usług przewidzianych w ramach Porozumienia, z której planuje skorzystać Spółka jest usługa zarządzania płynnością finansową polegającą na koncentracji środków finansowych spółek uczestniczących w transakcji, na jednym wspólnym rachunku prowadzonym w EUR znajdującym się w Wielkiej Brytanii i dysponowaniu zgromadzoną tam kwotą przy wykorzystaniu efektu skali.

Kiedy Spółka posiadać będzie na swoim koncie lokalnym wolne środki w EUR, będą one przekazywane na rachunek zbiorczy zarządzany przez "X"SA. Równocześnie jeśli Spółka będzie potrzebowała w danym momencie środków finansowych, będą one przekazywane z rachunku zbiorczego na jej rachunek prowadzony lokalnie.

W celu monitorowania stanu środków finansowych poszczególnych spółek z grupy, "X"SA prowadzi dla każdego podmiotu tzw. "konta techniczne" w formie zapisów księgowych. Otrzymując lub przekazując środki finansowe na rzecz poszczególnych spółek z grupy, "X"SA dokonuje odpowiednich księgowań na tych kontach. Saldo "konta technicznego" danej spółki jest podstawą do codziennego naliczania odsetek - jeśli jest ono ujemne, naliczane są odsetki na rzecz "X"SA. Jeżeli saldo "konta technicznego" jest dodatnie, naliczane są odsetki na rzecz danej spółki.

Usługa zarządzania płatnościami w walutach obcych ma podobny charakter i polegać będzie na tym, że kontrahentom rozliczającym się ze Spółką w walutach innych niż PLN (zarówno z grupy "X" jak i spoza niej) Spółka może polecić dokonywanie należnych płatności bezpośrednio na rachunek zbiorczy w Wielkiej Brytanii zarządzany przez "X"SA. Z kolei środki pieniężne na pokrycie zobowiązań Spółki, wyrażonych w innej walucie niż PLN, będą przekazywane przez "X"SA bezpośrednio z tego rachunku na rachunek odpowiedniego kontrahenta Spółki.

"X"SA będzie prowadził "konta techniczne" dla uczestników systemu. W dacie wpływu płatności kwota wpłaty będzie przeliczana na EUR, a następnie księgowana na "koncie technicznym". Analogicznie księgowane są płatności dokonywane z rachunku zbiorczego w imieniu danej spółki na rzecz jej kontrahentów. Jeśli saldo na ww. "koncie technicznym" będzie ujemne, uczestnik systemu wpłaca na rachunek zbiorczy brakującą kwotę, jeśli dodatnie - z rachunku zbiorczego wypłacana jest danej Spółce nadwyżka. Zasady ustalania i wypłacania odsetek od sald na "kontach technicznych" są analogiczne jak w przypadku usługi zarządzania płynnością finansową.

W myśl postanowień umowy za każdą transakcję przeprowadzoną przez Podmiot Zarządzający ("X"SA) Podmiot Zależny ("X"sp. z o.o.) wypłaci lub otrzyma wynagrodzenie na podstawie cen rynkowych w dniu transakcji.

Wnioskodawca wskazał, że transakcje zarządzania płynnością finansową oraz zarządzania płatnościami w walutach obcych należy uznać za usługi finansowe sklasyfikowane w PKWiU w kategorii 65.23.10-00.00 "usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Odnosząc powołane przepisy prawa podatkowego do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że usługi finansowe świadczone za wynagrodzeniem przez podmiot ("X"SA), mający siedzibę w innym kraju Wspólnoty niż nabywca usługi (Wnioskodawca) podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie wskazanego art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy wskazać, że czynności sklasyfikowane w PKWiU 65.23.10-00.00 - usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Informuje się jednak, że tut. Organ nie dokonał weryfikacji prawidłowości zakwalifikowania przedmiotowych usług do symbolu PKWiU 65.23.10-00, lecz przyjął klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie jest bowiem organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danej usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

W odniesieniu do wątpliwości dotyczących prawidłowego ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak stanowi art. 90 ust. 2 cyt. ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl ust. 3 cytowanego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Kolejny ustęp artykułu 90 uściśla, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ustalając tę proporcję, należy mieć na względzie fakt, iż zgodnie z brzmieniem ustępu 5-6 cytowanego artykułu, do obrotu wskazanego powyżej nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu:

a.

dostawy towarów zaliczanych do środków trwałych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,

b.

transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 zawierającym listę usług pośrednictwa finansowego, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 wymienionej ustawy obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 cytowanej ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając na uwadze powyżej przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane unormowania prawne stwierdzić należy, że import usług nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT w związku z czym nie może być brany pod uwagę przy obliczaniu proporcji o której mowa w art. 90 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy. Tym samym Spółka nie powinna uwzględniać odsetek, o których mowa we wniosku przy obliczaniu proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Podsumowując w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl