IBPP1/443-122/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-122/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu w dniu 22 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 16 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją o nazwie "Polsko-Czeskie Centrum Szkolenia Rycerstwa - Budowa średniowiecznego grodu drewnianego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją o nazwie "Polsko-Czeskie Centrum Szkolenia Rycerstwa...". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 16 kwietnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-122/08/KG z dnia 4 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina zgodnie z umową zawartą w dniu 13 lutego 2006 r. realizuje ze środków unijnych Inntereg III a Czechy-Polska projekt pn. "Polsko-Czeskie Centrum Szkolenia Rycerstwa -...". Instytucja pośrednicząca - O. Urząd Wojewódzki, wystosował pismo, w którym zobowiązał Gminę do corocznej, przez 5 lat, aktualizacji oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności podatku VAT oraz dostarczenia zaświadczenia określającego, czy Gmina jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w K. z prośbą o wydanie stosowanego zaświadczenia. W odpowiedzi Wnioskodawca otrzymał pismo informujące, iż w części zapytania w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT realizowanego przez Gminę projektu, należy zwrócić się do właściwego organu z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samej samorządowej osoby prawnej (gminy) oraz odrębnej dla samego urzędu obsługującego od strony techniczno - organizacyjnej gminę (osobę prawną), czyli skoro nie ma dwóch ewidencji to gmina będąca samorządową osobą prawną tym samym nie ma obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT. Podatnikiem tego podatku będzie zatem sam Urząd Miejski, który obsługuje niemającą własnych struktur organizacyjnych gminę. Urząd Miejski w jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 7 kwietnia 1995 r. z tytułu sprzedaży mienia komunalnego i składa miesięczne deklaracje VAT - 7.

Przedmiotem projektu było powstanie grodu warownego drewnianego, stylizowanego na średniowieczny, w miejscowości Biskupice nad zbiornikiem retencyjnym. Gród jest obiektem wielofunkcyjnym o znaczeniu kulturowym z przeznaczeniem na potrzeby imprez kulturalnych organizowanych przez funkcjonującą w B. Chorągiew O. oraz miejscem ekspozycji różnorakich wystaw, galerii organizowanych przez instytucje kulturowe, np. muzea.Celem było stworzenie miejsca spotkań, szkoleń współczesnych rycerzy, a przez to podniesienie atrakcyjności turystycznej popartej względami historycznymi okolicy inwestycji, poprzez organizowanie imprez kulturalnych (festynów rycerskich) ciągły napływ turystów.

Powyższa inwestycja była realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 9 kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; pkt 18 promocja gminy; pkt 20 współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.Wydatki, które zostały udokumentowane fakturami VAT były wystawione na Urząd Miejski w B. i dotyczyły: inżyniera kontraktu, robót budowlanych, sprawowania nadzoru autorskiego, zakupu tablic promocyjnych, wykonania folderów promocyjnych, wykonania specyfikacji technicznej do projektu budowlanego, wykonania plakatów promocyjnych, opracowanie studium wykonalności dla przedsięwzięcia oraz wykonanie projektu budowlanego.

Powstały w ramach ww. projektu gród warowny nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.Obiekt po realizacji i odbiorze jego realizacji został przejęty na stan mienia komunalnego Gminy. Zarząd i opiekę nad obiektem nieodpłatnie sprawuje Ośrodek Kultury, w którym skupia się również działalność b. chorągwi O. Instytucja ta, w porozumieniu partnerami projektu - bractwami rycerskimi, będzie prowadzić i finansować wszystkie działania z zakresu funkcjonowania obiektu, organizacji działalności w obiekcie, organizacji i przedsięwzięć, ale również dozoru i opieki nad obiektem.

W wyniku realizacji ww. projektu nie powstało innego rodzaju mienie oraz Gmina nie wykonywała żadnych świadczeń na rzecz innych osób (podmiotów). W ramach projektu nie uczestniczyły żadne podmioty, gdyż teren realizacji inwestycji był terenem budowy i był zamknięty dla podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotem podlegającym prawu publicznemu. Stąd jej szczególna pozycja jako podatnika podatku VAT. W zakresie bowiem czynności orz transakcji, w których uczestniczy ona jako organ publiczny i w związku z którymi pobiera opłaty i należności, jest traktowana jako nie podatnik podatku VAT.

Ww. inwestycja mająca na celu promocję gminy i współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jest to zatem zadanie z zakresu realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (ustawy o samorządzie gminnym), dla realizacji których gmina została powołana. A zatem w zakresie realizacji tych zadań nie uznaje się organu władzy publicznej (gminy) za podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Skoro w danym zakresie działań (tu realizację inwestycji mających na celu promocję gminy i współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw) nie uznaje danego podmiotu prawa publicznego (gminy) za podatnika, to nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zgodnie z ustawą zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocja gminy, oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10, 18 oraz 20 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zgodnie z umową zawartą w dniu 13 lutego 2006 r. realizuje ze środków unijnych Inntereg III a Czechy-Polska projekt pn. "Polsko-Czeskie Centrum Szkolenia Rycerstwa - Budowa średniowiecznego grodu drewnianego". Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż inwestycja po jej zakończeniu została nieodpłatnie przekazana do użytkowania mieniu komunalnemu Gminy - Ośrodkowi Kultury.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocja gminy, oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw tj. budowy średniowiecznego grodu drewnianego w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tej sieci podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego zakładowi budżetowemu, powstałej inwestycji do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Polsko-Czeskie Centrum Szkolenia Rycerstwa - Budowa średniowiecznego grodu drewnianego".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl