IBPP1/443-1210/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1210/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) oraz z dnia 17 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) oraz z dnia 17 lutego 2010 r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 3 lutego 2010 r. znak IBPP1/443-1210/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gruntu rolnego o powierzchni 1,747 ha, klasa IV i klasa V. Grunt został przekształcony na działki budowlane. Wnioskodawca nabył te grunty w drodze spadkowej po rodzicach w 2000 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nigdy nie był płatnikiem podatku VAT, ani też nie miał żadnych korzyści majątkowych związanych z tym polem. Są to grunty o niskiej klasie ziemi, Wnioskodawca nie posiada żadnych maszyn ani urządzeń rolniczych. Postanowił po 9 latach od nabycia spadku przekwalifikować ową ziemię na działki budowlane i sprzedać.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że na terenach przeznaczonych do sprzedaży nie ma jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego. Grunty, o których mowa, to 1,747 ha - orne klasa IVB i V. W związku z planowaną sprzedażą, w dniu 17 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Burmistrza Miasta o ustalenie warunków zabudowy. W dniu 5 listopada 2009 r. wydano pierwszą decyzję do podziału gruntu pod nazwą "Budowa 15 budynków jednorodzinnych z wbudowanymi garażami", do decyzji tej trzeba się było odpowiednio ustosunkować. Z całości pola Wnioskodawca musiał oddać w użytkowanie - drogi, jest to 1.657 m 2, co wynikało z warunków infrastruktury technicznej. Na podział działek pozostało więc 15.813 m2. Dwie działki Wnioskodawca przekazał rodzinie tj. córce 1.000 m2 oraz wnuczce 1.047 m2, pozostałe 13 działek (13.766 m2), przeznaczył do sprzedaży. Ostateczną decyzję o warunkach zabudowy Wnioskodawca otrzymał 28 grudnia 2009 r.

Wnioskodawca nigdy nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie. Grunty nabył po zmarłych rodzicach w 2000 r. Wcześniej Wnioskodawca obsiewał to pole tylko i wyłącznie dla własnych potrzeb. Z racji swego podeszłego wieku, Wnioskodawca postanowił w 2009 r. przygotować się do sprzedaży tych gruntów. Wnioskodawca nie wykonuje żadnej produkcji rolnej, ani też nigdy nie produkował, gdyż nie posiada i nie posiadał maszyn rolniczych. Zbiory ziemniaków i zboża wykorzystywał tylko i wyłącznie dla własnych potrzeb. Nigdy nie sprzedawał płodów rolnych. Nie korzystał i nie korzysta z dopłat Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest osoba starszą i schorowaną, pole o niskiej klasie ziemi nigdy nie przynosiło mu zysków, w związku z tym postanowił owe pole sprzedać i część pieniędzy przeznaczyć na leczenie. Grunty, o których mowa we wniosku nie były najmowane i Wnioskodawca nigdy nie czerpał z nich zysków. Pole, które jest przeznaczone pod zabudowę 15 domów, jest w danej chwili w całości niezabudowane i posiada nadal klasę IVB i V gruntów ornych. Wnioskodawca występował do Burmistrza Miasta o wydanie warunków zabudowy z powodu planowanej sprzedaży. Wnioskodawca nie posiada żadnych innych nieruchomości poza wspomnianą we wniosku. Nigdy też wcześniej nie sprzedawał żadnych nieruchomości. By dostosować się do warunków zabudowy, Wnioskodawca musi przebudować całą linię energetyczną na tym polu, gdyż przez środek tej ziemi są przewody elektryczne. Trzeba więc przeprowadzić kable elektryczne pod ziemią. Wnioskodawca musi też utwardzić dojazd do wszystkich posesji. Wszystko to wiąże się z ogromnymi kosztami. Środki ze sprzedaży Wnioskodawca przeznaczy przede wszystkim na leczenie oraz remont mieszkania, które generalnie nie remontował od trzydziestu lat. Wnioskodawca nie ma nawet własnej łazienki, więc zamierza ją sobie zrobić. Po 35 latach pracy w Polsce ma 1.089 zł emerytury i nigdy nie mógł sobie na nic pozwolić. Teraz zamierza skorzystać z dobrodziejstw, jakie dają pieniądze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie płacił podatek VAT po sprzedaży ziemi przekwalifikowanej na działki budowlane.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż powyższych działek nie powinna podlegać opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, a czynność ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowych, nie wskazują, iż miałyby być one czynione w ramach działalności gospodarczej.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca jest właścicielem gruntu rolnego o powierzchni 1,747 ha, klasa IV i klasa V. Grunt został przekształcony na działki budowlane. Wnioskodawca nabył te grunty w drodze spadkowej po rodzicach w 2000 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nigdy nie był płatnikiem podatku VAT, ani też nie miał żadnych korzyści majątkowych związanych z tym polem. Są to grunty o niskiej klasie ziemi, Wnioskodawca nie posiada żadnych maszyn ani urządzeń rolniczych. Postanowił po 9 latach od nabycia spadku przekwalifikować ową ziemię na działki budowlane i sprzedać.

Na terenach przeznaczonych do sprzedaży nie ma jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego. Grunty, o których mowa, to 1,747 ha - orne klasa IVB i V. W związku z planowaną sprzedażą, w dniu 17 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Burmistrza Miasta o ustalenie warunków zabudowy. W dniu 5 listopada 2009 r. wydano pierwszą decyzję do podziału gruntu pod nazwą "Budowa 15 budynków jednorodzinnych z wbudowanymi garażami", do decyzji tej trzeba się było odpowiednio ustosunkować. Z całości pola Wnioskodawca musiał oddać w użytkowanie - drogi, jest to 1.657 m2, co wynikało z warunków infrastruktury technicznej. Na podział działek pozostało więc 15.813 m2. Dwie działki Wnioskodawca przekazał rodzinie tj. córce 1.000 m2 oraz wnuczce 1.047 m2, pozostałe 13 działek (13.766 m2), przeznaczył do sprzedaży. Ostateczną decyzję o warunkach zabudowy Wnioskodawca otrzymał 28 grudnia 2009 r.

Wnioskodawca nigdy nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie. Grunty nabył po zmarłych rodzicach w 2000 r. Wcześniej Wnioskodawca obsiewał to pole tylko i wyłącznie dla własnych potrzeb. Z racji swego podeszłego wieku, Wnioskodawca postanowił w 2009 r. przygotować się do sprzedaży tych gruntów. Wnioskodawca nie wykonuje żadnej produkcji rolnej, ani też nigdy nie produkował, gdyż nie posiada i nie posiadał maszyn rolniczych. Zbiory ziemniaków i zboża wykorzystywał tylko i wyłącznie dla własnych potrzeb. Nigdy nie sprzedawał płodów rolnych. Nie korzystał i nie korzysta z dopłat Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest osoba starszą i schorowaną, pole o niskiej klasie ziemi nigdy nie przynosiło mu zysków, w związku z tym postanowił owe pole sprzedać i część pieniędzy przeznaczyć na leczenie. Grunty, o których mowa we wniosku nie były najmowane i Wnioskodawca nigdy nie czerpał z nich zysków. Pole, które jest przeznaczone pod zabudowę 15 domów, jest w danej chwili w całości niezabudowane i posiada nadal klasę IVB i V gruntów ornych. Wnioskodawca występował do Burmistrza Miasta o wydanie warunków zabudowy z powodu planowanej sprzedaży. Wnioskodawca nie posiada żadnych innych nieruchomości poza wspomnianą we wniosku. Nigdy też wcześniej nie sprzedawał żadnych nieruchomości. By dostosować się do warunków zabudowy, Wnioskodawca musi przebudować całą linię energetyczną na tym polu, gdyż przez środek tej ziemi są przewody elektryczne. Trzeba więc przeprowadzić kable elektryczne pod ziemią. Wnioskodawca musi też utwardzić dojazd do wszystkich posesji. Wszystko to wiąże się z ogromnymi kosztami. Środki ze sprzedaży Wnioskodawca przeznaczy przede wszystkim na leczenie oraz remont mieszkania, które generalnie nie remontował od trzydziestu lat. Wnioskodawca nie ma nawet własnej łazienki, więc zamierza ją sobie zrobić. Po 35 latach pracy w Polsce ma 1.089 zł emerytury i nigdy nie mógł sobie na nic pozwolić. Teraz zamierza skorzystać z dobrodziejstw, jakie dają pieniądze.

Mając na uwadze powyższe, sprzedaż przedmiotowych gruntów należy uznać za dokonaną z majątku osobistego, a tym samym za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawcy nie można w tym zakresie uznać za podatnika podatku VAT, a okolicznościom dokonania okazjonalnej transakcji zbycia gruntu nie można przypisać znamion działalności gospodarczej. Wnioskodawca sprzedając grunt korzysta zatem z przysługującego mu prawa do rozporządzenia własnym majątkiem.

Wnioskodawca nabył bowiem przedmiotowy grunt w 2000 r. w drodze spadkowej po zmarłych rodzicach. Jak podał w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, nie jest rolnikiem ryczałtowym. Nie posiada żadnych innych nieruchomości poza wspomnianą we wniosku. Nigdy też wcześniej nie sprzedawał żadnych nieruchomości. Płody rolne jak ziemniaki i zboże Wnioskodawca wykorzystywał dla własnych potrzeb. Grunt przeznaczony do sprzedaży nie był najmowany i Wnioskodawca nigdy nie czerpał z niego zysków. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek przeznaczone zostaną na leczenie oraz remont mieszkania Wnioskodawcy.

Zatem w ocenie tut. organu nie można uznać przedmiotowej sprzedaży działek dokonanej z majątku osobistego w 2009 r. za częstotliwą dostawę gruntów, a więc czynność ta w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie mieści się w definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, a co za tym idzie sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl