IBPP1/443-1198/10/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1198/10/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 14 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania, na podstawie art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz NFZ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania, na podstawie art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz NFZ.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1198/10/AL z dnia 14 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem wykonującym wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT (niepubliczny zakład opieki zdrowotnej). Mógłby Wnioskodawcę objąć przepis § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w związku z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), bowiem Wnioskodawca dokonuje w zasadzie wyłącznie sprzedaży na rzecz osoby prawnej, NFZ - jeśli rozumienie przepisów przez Wnioskodawcę jest prawidłowe. Obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest minimalny i nie przekroczy progu 40.000 zł.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż ma podpisane umowy z NFZ w zakresie wykonywanych czynności i na rzecz NFZ wystawia rachunki za te czynności.

Symbole PKWiU określające czynności będące przedmiotem świadczeń na rzecz NFZ: 85.12.12 (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)

Symbole PKWiU określające czynności będące przedmiotem świadczeń na rzecz NFZ: 86.22.19 (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obrót spółki na rzecz NFZ będzie powodował obowiązek ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z art. 111 ust. 1 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy art. 111 ust. 1 ustawy VAT zobowiązuje prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wyłącznie podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przepis wyłącza więc sprzedaż na rzecz innych osób. Tą inną osobą jest NFZ, z którym Wnioskodawca podpisuje umowy i jemu, co miesiąc, wystawia rachunki. Problem sprowadza się więc do interpretacji pojęcia "na rzecz". Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (np. słownik pod red. W. Doroszewskiego, t. 1-11) oznacza to dla kogo (czego), na czyją korzyść. Wnioskodawca rozumie więc, że skoro dokonuje obrotu na rzecz Funduszu, nie będzie miał obowiązku ewidencjonować go przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest podatnikiem wykonującym wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT. Wnioskodawca dokonuje w zasadzie wyłącznie sprzedaży na rzecz osoby prawnej tj. NFZ, z którym ma podpisane umowy w zakresie wykonywanych czynności i na rzecz NFZ wystawia rachunki za te czynności. Obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest minimalny i nie przekroczy progu 40.000 zł.

Symbole PKWiU określające czynności będące przedmiotem świadczeń na rzecz NFZ to 85.12.12 (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.),

Symbole PKWiU określające czynności będące przedmiotem świadczeń na rzecz NFZ to 86.22.19 (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy sprzedaż na rzecz osoby prawnej, tj. NFZ, będzie powodowała obowiązek prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc zatem powyższe wątpliwości Wnioskodawcy do powołanych w sprawie przepisów prawa należy zauważyć, iż art. 111 ust. 1 ustawy o VAT zobowiązuje do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z NFZ, czyli sprzedaż na rzecz osoby prawnej, nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, gdyż nie jest dokonywana na rzecz osób wskazanych w tym przepisie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż skoro dokonuje obrotu na rzecz NFZ - nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania tego obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl