IBPP1/443-1193/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1193/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidzianą w wysokości 23 %) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidzianą w wysokości 23 %).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest podmiotem gospodarczym (jednoosobowa działalność gospodarcza) prowadzącym działalność od 1 maja 2008 r.. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, przy czym część sprzedaży jest zwolniona z podatku VAT, a cześć objęta tym podatkiem (tzw. sprzedaż mieszana). W latach 2008 - 2010 przychody ze sprzedaży wynikały przede wszystkim ze świadczonych usług szkoleniowych, doradczych, związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektami unijnymi czy usługami informatycznymi. Klientami podmiotu są głównie jednostki samorządu terytorialnego (gminy oraz powiaty i ich jednostki organizacyjne), a także lokalne grupy działania (stowarzyszenia osób prawnych, fizycznych, przedsiębiorców, itp.) oraz rzadziej inni przedsiębiorcy.

Świadczone usługi w około 80 % są finansowane ze środków publicznych, przede wszystkim pochodzących z Unii Europejskiej. Z uwagi na podstawową działalność podmiotu jaką jest edukacja w formach pozaszkolnych (m.in. PKD: 85.59.B) od września 2010 r. Podatnik posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Prezydenta Miasta). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego (...), umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez osobę fizyczną. Od 2008 r. podmiot posiada także wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, a od 2009 r. do rejestru instytucji zatrudnienia (oba prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy). Z uwagi na prowadzoną działalność podmiot jest członkiem Izby Firm Szkoleniowych.

Potrzeba uzyskania interpretacji wynika z wejścia od 1 stycznia 2011 r. w życie ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.).

Zdarzenie przyszłe 1: związane jest z prowadzoną przez podmiot działalnością szkoleniową (dot. PKD: 85.59.B). Zakres szkoleń oferowanych przez podmiot - główna tematyka (profil) począwszy od 2008 r.: zasoby ludzkie, informatyka, finanse i księgowość, marketing i sprzedaż, prawo, szkolenia branżowe (np. pozyskiwanie środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej), turystyka i gastronomia, zarządzanie organizacją, szkolenia zawodowe, języki obce.

Szkolenia i kursy mają przede wszystkim na celu nabycie, zmianę lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz aktywizację zawodową.

1.

Finansowanie szkoleń: 90 % planowanych usług finansowanych ze środków publicznych, pozostałe szkolenia ze środków prywatnych (podmiotów gospodarczych).

2.

Główni odbiorcy usług: jednostki samorządu terytorialnego (pracownicy, klienci-przede wszystkim osoby bezrobotne i zagrożone wykluczeniem społecznym), lokalne grupy działania (pracownicy, klienci) - realizujący projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rolnego, itp.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.A i 85.59.B) i działalność wspomagająca edukację (85.60.Z).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010 r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010 r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis został dokonany na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki, który określa działalność podmiotu. Zgodnie ze statutem z dnia 9 sierpnia 2010 r. (§ 6 statutu) głównym celem działalności Placówki jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy. Placówka umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. § 7 statutu wskazuje, że do szczególnych zadań Placówki należą: edukacja prawna, edukacja zawodowa, edukacja społeczna, edukacja psychologiczna, edukacja multimedialna, edukacja językowa, kształcenie ustawiczne dorosłych; zaś Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, konferencji, seminariów w systemie stacjonarnym; organizację kursów oraz innych form kształcenia prowadzonych w trybie kształcenia na odległość; zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy; stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

W związku z tym usługi wymienione we wniosku jako zdarzenie przyszłe 1 są określone w statucie.

Usługi wymienione w zdarzeniu przyszłym 1 są świadczone osobiście przez Wnioskodawcę i/lub osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych umów - zlecenia lub umów o dzieło lub poprzez zaangażowanie podwykonawców. Jest to uzależnione od wielkości i czasu realizacji zlecenia i wskazanie czy dana usługa będzie świadczona wyłącznie przez Wnioskodawcę czy też z zaangażowaniem innych osób jest możliwe na etapie ubiegania się czy otrzymania konkretnego zlecenia. W przypadku nauki języków obcych z uwagi na brak przygotowania zawodowego Wnioskodawcy w tym zakresie, usługi są świadczone wyłącznie przez osoby/podmioty zewnętrzne posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

W zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego 1 Wnioskodawca wskazał iż:

Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które zdaniem Wnioskodawcy są zgodne z art. 43 ust. 1 pkt 29c) - finansowane w całości ze środków publicznych: informatyka, finanse i księgowość, marketing i sprzedaż, prawo, szkolenia branżowe (np. pozyskiwanie środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej), turystyka i gastronomia, szkolenia. Pozostałe usługi szkoleniowe wymienione we wniosku, tj. zasoby ludzkie oraz języki obce nie mają charakteru "szkoleń zawodowych" mających na celu zdobycie, uzupełnienie lub podniesienie kwalifikacji zawodowych w związku z tym są zgodne z art. 43 ust. 1 pkt 26a) i 28, przy czym należy zaznaczyć, że są również finansowane ze środków publicznych (np. Europejski Fundusz Społeczny).

Wnioskodawca praktycznie wykonuje tylko usługi szkoleniowe, które są finansowane ze źródeł publicznych (jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty, które realizują projekty na rzecz osób fizycznych finansowane z funduszy Unii Europejskiej lub innych środków publicznych - własnych JST lub dotacji z budżetu państwa). W ciągu ostatniego roku (2010) nie miało miejsca zlecenie od podmiotu gospodarczego, który chciałby zlecić przeprowadzenie szkolenia z własnych środków.

Żadne z wymienionych w "zdarzeniu przyszłym 1" szkoleń nie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Z uwagi na fakt, iż temat, ramowy program i czas trwania szkolenia jest określony przez Zleceniodawcę (wynika najczęściej z projektu opracowanego przez Zleceniodawcę) nie jest możliwe "sztywne" określenie przebiegu każdego szkolenia, gdyż jest ono przygotowywane pod kątem konkretnych oczekiwań Zamawiającego tego typu usługę.

W chwili obecnej Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, z uwagi na sytuację opisaną w powyższym akapicie tzn. nie prowadzi szkoleń w ramach wolnego naboru słuchaczy, tylko otrzymuje konkretne zlecenie i grupę uczestników.

Do głównych Zleceniodawców usług szkoleniowych należą jednostki samorządu terytorialnego i ich organy, jednostki (powiaty, gminy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki kultury, zakłady obsługi szkół i przedszkoli, itp.) oraz lokalne grupy działania (stowarzyszenia). Są to jednostki dysponujące środkami publicznymi pochodzącymi ze źródeł krajowych i/lub wspólnotowych. Każda z zawartych umów na przeprowadzenie szkolenia zawiera zawsze zobowiązanie Zleceniobiorcy do zapewnienia odpowiedniej kadry dydaktycznej i materiałów szkoleniowych oraz w części przypadków miejsca przeprowadzenia szkolenia, sprzętu dla uczestników oraz poczęstunku. Wnioskodawca jednakże nie prowadzi sprzedaży usługi wynajmu sal szkoleniowych czy poczęstunku, gdyż są to usługi dodatkowe, ściśle związane i niezbędne do wykonania działań szkoleniowych.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę można podzielić na 3 grupy:

a.

związane z rozwojem osobistym uczestników (zasoby ludzkie - planowanie kariery zawodowej, aktywizacja zawodowa, komunikacja, itp.) kierowane głównie do osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, nieaktywnych zawodowo; celem tych szkoleń jest szeroko rozumiany rozwój społeczny uczestników, m.in. poprzez nabycie umiejętności aktywnego poruszania się na rynku pracy,

b.

szkolenia związane ze zdobyciem, podnoszeniem lub uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (szkolenia o charakterze zawodowym, np. dot. gastronomii czy finansów), które kierowane są również do grupy osób wskazanych w pkt a); celem tych szkoleń jest przygotowanie zawodowe uczestników do wykonywania pracy w konkretnym zawodzie lub stanowisku pracy,

c.

szkolenia "specyficzne" związane z nabyciem umiejętności pozyskiwania środków i realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE, w których biorą udział osoby bezpośrednio zainteresowane nabyciem takich umiejętności, a w szczególności jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, itp.

Symbole PKWIU (zdaniem Wnioskodawcy) dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług po 1 stycznia 2011 r.:

a.

85.59.11 Usługi nauczania języków obcych,

b.

85.59.12 Kursy komputerowe,

c.

85.59.19 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wskazane PKWiU są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, zgodnie z PKD:

a.

85.59.A Nauka języków obcych,

b.

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z prowadzonymi działalnościami, o których mowa przysługuje zwolnienie z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidziana w wysokości 23 %).

Zdaniem Wnioskodawcy, do końca 2010 r. w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje zwolnienie przedmiotowe (na podstawie załącznika nr 4 do ustawy). Począwszy od stycznia 2011 r. załącznik nr 4 zostaje uchylony, a uregulowania dotyczące szkoleń zostały wpisane do art. 43 znowelizowanej ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe usługi opodatkowane są stawką VAT zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

pkt 28) usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29,

pkt 29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

finansowane w całości ze środków publicznych.

Podstawowa przesłanka zwolnienia z podatku: podmiot jest wpisany do rejestru niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, a ponadto planuje realizować szkolenia/kursy finansowane w całości ze środków publicznych.

W przypadku wykonywania zleceń, które nie będą finansowane ze środków publicznych, zdaniem Wnioskodawcy, takie zwolnienie również przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową. Zakres szkoleń oferowanych przez podmiot - główna tematyka (profil) począwszy od 2008 r.: zasoby ludzkie, informatyka, finanse i księgowość, marketing i sprzedaż, prawo, szkolenia branżowe (np. pozyskiwanie środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej), turystyka i gastronomia, zarządzanie organizacją, szkolenia zawodowe, języki obce.

Szkolenia i kursy mają przede wszystkim na celu nabycie, zmianę lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz aktywizację zawodową.

Główni odbiorcy usług: jednostki samorządu terytorialnego (pracownicy, klienci-przede wszystkim osoby bezrobotne i zagrożone wykluczeniem społecznym), lokalne grupy działania (pracownicy, klienci) - realizujący projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rolnego, itp.

Wnioskodawca praktycznie wykonuje tylko usługi szkoleniowe, które są finansowane ze źródeł publicznych (jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty, które realizują projekty na rzecz osób fizycznych finansowane z funduszy Unii Europejskiej lub innych środków publicznych - własnych JST lub dotacji z budżetu państwa). W ciągu ostatniego roku (2010) nie miało miejsca zlecenie od podmiotu gospodarczego, który chciałby zlecić przeprowadzenie szkolenia z własnych środków.

Do głównych Zleceniodawców usług szkoleniowych należą jednostki samorządu terytorialnego i ich organy, jednostki (powiaty, gminy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki kultury, zakłady obsługi szkół i przedszkoli, itp.) oraz lokalne grupy działania (stowarzyszenia). Są to jednostki dysponujące środkami publicznymi pochodzącymi ze źródeł krajowych i/lub wspólnotowych. Każda z zawartych umów na przeprowadzenie szkolenia zawiera zawsze zobowiązanie Zleceniobiorcy do zapewnienia odpowiedniej kadry dydaktycznej i materiałów szkoleniowych oraz w części przypadków miejsca przeprowadzenia szkolenia, sprzętu dla uczestników oraz poczęstunku. Wnioskodawca jednakże nie prowadzi sprzedaży usługi wynajmu sal szkoleniowych czy poczęstunku, gdyż są to usługi dodatkowe, ściśle związane i niezbędne do wykonania działań szkoleniowych.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę można podzielić na 3 grupy:

a.

związane z rozwojem osobistym uczestników (zasoby ludzkie - planowanie kariery zawodowej, aktywizacja zawodowa, komunikacja, itp.) kierowane głównie do osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, nieaktywnych zawodowo; celem tych szkoleń jest szeroko rozumiany rozwój społeczny uczestników, m.in. poprzez nabycie umiejętności aktywnego poruszania się na rynku pracy,

b.

szkolenia związane ze zdobyciem, podnoszeniem lub uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (szkolenia o charakterze zawodowym, np. dot. gastronomii czy finansów), które kierowane są również do grupy osób wskazanych w pkt a); celem tych szkoleń jest przygotowanie zawodowe uczestników do wykonywania pracy w konkretnym zawodzie lub stanowisku pracy,

c.

szkolenia "specyficzne" związane z nabyciem umiejętności pozyskiwania środków i realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE, w których biorą udział osoby bezpośrednio zainteresowane nabyciem takich umiejętności, a w szczególności jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, itp.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż od września 2010 r. posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Prezydenta Miasta).

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.A i 85.59.B) i działalność wspomagająca edukację (85.60.Z).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010 r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010 r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis został dokonany na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki, który określa działalność podmiotu. Zgodnie ze statutem z dnia 9 sierpnia 2010 r. (§ 6 statutu) głównym celem działalności Placówki jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy. Placówka umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. § 7 statutu wskazuje, że do szczególnych zadań Placówki należą: edukacja prawna, edukacja zawodowa, edukacja społeczna, edukacja psychologiczna, edukacja multimedialna, edukacja językowa, kształcenie ustawiczne dorosłych; zaś Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, konferencji, seminariów w systemie stacjonarnym; organizację kursów oraz innych form kształcenia prowadzonych w trybie kształcenia na odległość; zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy; stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

W związku z tym usługi wymienione we wniosku (objęte zdarzeniem 1) są określone w statucie.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca wskazuje, iż podstawową działalnością podmiotu jest edukacja w formach pozaszkolnych i działalność wspomagająca edukację. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności realizuje szkolenia w następującym zakresie: zasoby ludzkie, informatyka, finanse i księgowość, marketing i sprzedaż, prawo, szkolenia branżowe (np. pozyskiwanie środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej), turystyka i gastronomia, zarządzanie organizacją, szkolenia zawodowe, języki obce. Przedmiotowe szkolenia i kursy mają przede wszystkim na celu nabycie, zmianę lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz aktywizację zawodową. Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010 r. (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010 r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Przytaczając przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1.

szkołach dla dorosłych;

2.

placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Stosownie do art. 82 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy o systemie oświaty, zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. statut szkoły lub placówki.

Jak zatem wynika z cyt. wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z treści wniosku wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe (objęte zdarzeniem 1) są określone w statucie placówki.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile usługi szkoleniowe wymienione we wniosku w zakresie: zasoby ludzkie, informatyka, finanse i księgowość, marketing i sprzedaż, prawo, szkolenia branżowe (np. pozyskiwanie środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej), turystyka i gastronomia, zarządzanie organizacją, szkolenia zawodowe, języki obce, będą świadczone przez Wnioskodawcę (posiadającego status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego) jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że "przedmiotowe usługi opodatkowane są stawką VAT zwolnioną" należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby któreś ze szkoleń nie było wykonywane przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl