IBPP1/443-1191//08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1191//08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w R., przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z zakupami dokonywanymi w związku z realizacją projektu pn.: "P. Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z zakupami dokonywanymi w związku z realizacją projektu pod nazwą: "P.Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania (WSIiZ) w R. jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT oraz jako podatnik VAT UE.

WSIiZ jest niepubliczną szkołą wyższą, działającą na podstawie ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365). Główną działalnością statutową WSIiZ jest kształcenie i wychowywanie młodzieży oraz dbałość o ich wszechstronny rozwój, kształcenie i promowanie kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i szkoleń, oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Niektóre zadania uczelnia realizuje w oparciu o umowy zawarte z podmiotami zewnętrznymi. Uczelnia realizowała kilka zadań, w oparciu o dotacje pozyskiwane w ramach programu ZPORR, przekazywane na podstawie umów zawartych z P. Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim Województwa P. oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.

Uczelnia zrealizowała projekt nr: XXX o nazwie "P. Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych" (zgodnie z umową nr XXX z dnia 20 maja 2005 r. zawartą pomiędzy Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w R a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R).

Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: naukowo-badawczy. Projekt został zakończony i rozliczony.

Głównym celem projektu było przeprowadzenie kompleksowych analiz i badań rynku pracy w oparciu a statystyki urzędowe, przeprowadzenie badań własnych dotyczących planowanych przyjęć i zwolnień pracowników na reprezentatywnej grupie pracodawców, stworzenie mechanizmu (system zbierania i analizowania informacji, baza danych, portal internetowy, monitorowanie rynku pracy) pozwalającego skoordynować politykę podmiotów rynku pracy i sektora edukacyjnego z potrzebami rynku pracy oraz przekazanie go do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R. jako instytucji posiadającej odpowiedni potencjał merytoryczny oraz ustawowe możliwości do praktycznego wykorzystania tego mechanizmu po zakończeniu projektu. Wyniki i efekty uzyskane w czasie realizacji projektu zostały zgodnie z umową upowszechnione w formie drukowanego wydawnictwa oraz przekazane do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są nieokreślone z nazwy jednostki samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, przedsiębiorcy, jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionu. WSIiZ był podmiotem realizującym i zarządzającym projektem.

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100% na potrzeby projektu. W projekcie nie dokonywano zakupów środków trwałych i wyposażenia.

Dla potrzeb związanych z procesem rozliczania VAT prowadzone są w WSIiZ wydzielone rejestry zakupów związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną - w przypadku, gdy ta sprzedaż (realizowane usługi) podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży ani na etapie realizacji projektu ani też po jego zakończeniu. W projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT), nie prowadzono dla tego projektu rejestrów zakupów i sprzedaży VAT.

Efekty prac i badań zostały przekazane do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R., a wyniki badań zostały upowszechnione i zgodnie z założeniami projektu przekazano je beneficjentom ostatecznym. Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę w celu osiągnięcia przychodu.

W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie ani dla WSIiZ ani też dla innego podmiotu, stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, po zakończeniu realizacji projektu nr XXX o nazwie "P. Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych", w ramach umowy nr XXX z dnia 20 maja 2005 r. zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy, może odzyskać w części lub w całości (odliczyć od kwoty podatku należnego lub w inny sposób uzyskać zwrot) kwotę podatku VAT zapłaconego w związku z dokonanymi zakupami przy realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu nr: XXX o nazwie "P. Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych", zrealizowanego w ramach umowy nr XXX z dnia 31 stycznia 2005 r. zawartej pomiędzy Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w R a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R, nie istniała na etapie realizacji projektu oraz nie istnieje aktualnie (po zakończeniu realizacji projektu), możliwość odzyskania przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w R, części lub całości podatku VAT opłaconego przy nabywaniu wyposażenia oraz materiałów i usług w związku z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT, zrealizował projekt nr: XXX o nazwie "P. Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych" (zgodnie z umową nr XXX z dnia 20 maja 2005 r. zawartą pomiędzy Wnioskodawcą, a Wojewódzkim Urzędem Pracy).

Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: naukowo-badawczy. Projekt został zakończony i rozliczony.

Z wniosku wynika również, iż głównym celem projektu było przeprowadzenie kompleksowych analiz i badań rynku pracy w oparciu o statystyki urzędowe, przeprowadzenie badań własnych dotyczących planowanych przyjęć i zwolnień pracowników na reprezentatywnej grupie pracodawców, stworzenie mechanizmu (system zbierania i analizowania informacji, baza danych, portal internetowy, monitorowanie rynku pracy) pozwalającego skoordynować politykę podmiotów rynku pracy i sektora edukacyjnego z potrzebami rynku pracy oraz przekazanie go do Wojewódzkiego Urzędu Pracy jako instytucji posiadającej odpowiedni potencjał merytoryczny oraz ustawowe możliwości do praktycznego wykorzystania tego mechanizmu po zakończeniu projektu.

Wyniki i efekty uzyskane w czasie realizacji projektu zostały zgodnie z umową upowszechnione w formie drukowanego wydawnictwa oraz przekazane do Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są nieokreślone z nazwy jednostki samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, przedsiębiorcy, jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionu. WSIiZ był podmiotem realizującym i zarządzającym projektem.

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100% na potrzeby projektu. W projekcie nie dokonywano zakupów środków trwałych i wyposażenia.

Ponadto z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż w związku z realizacją projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, ani na etapie realizacji projektu ani też po jego zakończeniu. W projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT).

Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę, żadna część projektu nie jest oddana do użytkowania innemu podmiotowi (w ramach umów cywilno-prawnych).

W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn.: "P. Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych" nie były i nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl