IBPP1/443-1186/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1186/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania w całości lub w części (odliczenia od kwoty podatku należnego lub uzyskania zwrotu) podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Latające Laboratorium - Centrum Zawansowanego ECDL" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania w całości lub w części (odliczenia od kwoty podatku należnego lub uzyskania zwrotu) podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Latające Laboratorium - Centrum Zawansowanego ECDL".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1186/08/AS z dnia 11 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Podkarpackim Urzędzie Skarbowym w Rzeszowie jako podatnik VAT o numerze identyfikacyjnym NIP XXX oraz jako podatnik VAT UE: PL XXX.

Wnioskodawca jest niepubliczną szkołą wyższą, działającą na podstawie ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 13651). Główną działalnością statutową Wnioskodawcy jest kształcenie i wychowywanie młodzieży oraz dbałość o ich wszechstronny rozwój, kształcenie i promowanie kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i szkoleń oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Niektóre zadania Uczelnia realizuje w oparciu o umowy zawarte z podmiotami zewnętrznymi. Uczelnia realizowała kilka zadań w oparciu o dotacje pozyskiwane w ramach programu ZPORR, przekazywane na podstawie umów zawartych z Podkarpackim Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim Województwa oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.

Uczelnia zrealizowała projekt nr: XXX/06 o nazwie "Latające Laboratorium Centrum Zaawansowanego ECDL", zgodnie z umową nr XXX z dnia XXX zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: szkolenia informatyczne - nieodpłatne. Projekt został zakończony i rozliczony.

Głównym celem projektu było stworzenie (przewoźnego) Latającego Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL, zrealizowanie ponad 30 cyklów szkoleń z zakresu edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego oraz innych zaawansowanych technik informatycznych, przeprowadzenie egzaminów certyfikujących zaawansowanego ECDL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych). Realizowane w projekcie kursy informatyczne obejmują 480-osobowa grupę beneficjentów ostatecznych - pracowników województwa p. Uczestnicy szkoleń mogą przystąpić do egzaminów zaawansowanego ECDL, dzięki czemu mają możliwość zdobycia jednego z dwóch certyfikatów informatycznych (WORD, EXCEL).

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100% na potrzeby projektu. W projekcie dokonywano zakupów środków trwałych i wyposażenia. Zakupiono 16 laptopów stanowiących przewoźne laboratorium do prowadzenia szkoleń informatycznych, zestaw komputerowy z drukarką wykorzystywany do prowadzenia sekretariatu projektu, projektor multimedialny oraz drobne elementy wyposażenia. Zakupiony sprzęt został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Sprzęt komputerowy umorzono jednorazowo, projektor multimedialny jest umarzany okresowo. W okresie trwania projektu ww. sprzęt był w całości wykorzystywany w procesie realizacji projektu.

dydaktycznym (usługi zwolnione z podatku VAT), przy realizacji innych projektów finansowanych ze środków UE oraz przy prowadzeniu własnych prac naukowo-badawczych. Aktualne wykorzystanie przez Wnioskodawcę zakupionych w ramach projektu laptopów przy realizacji innych projektów finansowanych ze środków UE oraz przy prowadzeniu własnych prac naukowo-badawczych nie było i nie jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W szczególności ani w projekcie pn. P. Monitoring Rynku Pracy i Edukacji (w realizacji) ani też przy prowadzeniu przez pracowników Uczelni własnych prac naukowo-badawczych (prace analityczne, artykuły naukowe, doktorat, habilitacja) nie występuje sprzedaż, w tym opodatkowana podatkiem VAT.

Dla potrzeb związanych z procesem rozliczania VAT prowadzone są wydzielone rejestry zakupów związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną - w przypadku, gdy ta sprzedaż (realizowane usługi) podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Na etapie realizacji projektu nie dokonano żadnej sprzedaży. W projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT), nie prowadzono dla tego projektu rejestrów zakupów i sprzedaży VAT.

Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę, żadna część projektu nie jest oddana do użytkowania innemu podmiotowi (w ramach umów cywilno-prawnych). W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, po zakończeniu realizacji projektu nr: XXX o nazwie "Latające Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL" w ramach umowy nr XXX z dnia XXX zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. może odzyskać w części lub w całości (odliczyć od kwoty podatku należnego lub w inny sposób uzyskać zwrot) kwotę podatku VAT zapłaconego w związku z dokonanymi zakupami przy realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu nr: XXX o nazwie "Latające Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL" zrealizowanego w ramach umowy nr XXX z dnia XXX zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R., nie istniała na etapie realizacji projektu oraz nie istnieje aktualnie (po zakończeniu realizacji projektu), możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę, części lub całości podatku VAT opłaconego przy nabywaniu środków trwałych i wyposażenia oraz materiałów i usług w związku z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustaw o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również - na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT, zrealizował projekt nr: XXX o nazwie "Latające Laboratorium Centrum - Zaawansowanego ECDL" (zgodnie z umową nr XXX z dnia XXX zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. Projekt był realizowany w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: szkolenia informatyczne - nieodpłatne. Projekt został zakończony i rozliczony.

Z wniosku wynika również, iż głównym celem projektu było stworzenie (przewoźnego) Latającego Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL, zrealizowanie ponad 30 cyklów szkoleń z zakresu edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego oraz innych zaawansowanych technik informatycznych, przeprowadzenie egzaminów certyfikujących zaawansowanego ECDL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych). Realizowane w projekcie kursy informatyczne obejmują 480-osobowa grupę beneficjentów ostatecznych - pracowników województwa podkarpackiego. Uczestnicy szkoleń mogą przystąpić do egzaminów zaawansowanego ECDL, dzięki czemu mają możliwość zdobycia jednego z dwóch certyfikatów informatycznych (WORD, EXCEL).

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100% na potrzeby projektu. W projekcie dokonywano zakupów środków trwałych i wyposażenia. Zakupiono 16 laptopów stanowiących przewoźne laboratorium do prowadzenia szkoleń informatycznych, zestaw komputerowy z drukarką wykorzystywany do prowadzenia sekretariatu projektu, projektor multimedialny oraz drobne elementy wyposażenia. Zakupiony sprzęt został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Sprzęt komputerowy umorzono jednorazowo, projektor multimedialny jest umarzany okresowo. W okresie trwania projektu ww. sprzęt był w całości wykorzystywany w procesie realizacji projektu.

Aktualnie ww. sprzęt jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie dydaktycznym (usługi zwolnione z podatku VAT), przy realizacji innych projektów finansowanych ze środków UE oraz przy prowadzeniu własnych prac naukowo-badawczych. Aktualne wykorzystanie przez Wnioskodawcę zakupionych w ramach projektu laptopów przy realizacji innych projektów finansowanych ze środków UE oraz przy prowadzeniu własnych prac naukowo-badawczych nie było i nie jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W szczególności ani w projekcie pn. P. Monitoring Rynku Pracy i Edukacji (w realizacji) ani też przy prowadzeniu przez pracowników Uczelni własnych prac naukowo-badawczych (prace analityczne, artykuły naukowe, doktorat, habilitacja) nie występuje sprzedaż, w tym opodatkowana podatkiem VAT.

Ponadto z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż na etapie realizacji projektu nie dokonano żadnej sprzedaży. W projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT), nie prowadzono dla tego projektu rejestrów zakupów i sprzedaży VAT. Żadna część projektu nie jest wykorzystywana przez inną jednostkę, żadna część projektu nie jest oddana do użytkowania innemu podmiotowi (w ramach umów cywilno-prawnych). W dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat, żadna część projektu nie będzie stanowić źródła przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów prawnych stwierdzić należy, że nieodpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu "Latające Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL" nie można uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tego projektu były bowiem czynnościami związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wobec tego nieodpłatne świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz fakt, iż w sprawie nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy VAT, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenia) odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu "Latające Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL" gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu nie były, nie są i w "dającej się przewidzieć perspektywie kilku lat" nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Również zakupione w ramach projektu laptopy, po zakończeniu projektu nadal nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż projekt o nazwie "Latające Laboratorium - Centrum Zaawansowanego ECDL" realizowany był na podstawie umowy nr XXX z dnia XXX zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. w ramach ZPORR (Priorytet: 2 Działanie: 2.1), typ projektu: szkolenia informatyczne - nieodpłatne. A zatem przyznane środki na realizację tego projektu nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia, co decyduje o braku możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie istniała na etapie realizacji projektu i nie istnieje aktualnie (po zakończeniu realizacji projektu) możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę (odliczenia od kwoty podatku należnego lub w inny sposób uzyskania zwrotu) części lub całości podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl