IBPP1/443-1166/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1166/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług konsultacji z doradcą zawodowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług konsultacji z doradcą zawodowym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2010 r. będącym odpowiedzią na telefoniczne wezwanie tut. organu z dnia 22 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wystąpił o ustosunkowanie się i wyjaśnienie kwestii dotyczącej formy opodatkowania podatkiem VAT - konsultacji z doradcą zawodowym. W rozumieniu standardów usług rynku pracy usługi związane z doradztwem zawodowym mają na celu edukację osób dorosłych poprzez uświadomienie im potencjału osobistego, ukierunkowanie pod wybór odpowiedniej formy kształcenia zawodowego, przygotowanie do poszukiwania pracy poprzez zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, wskazanie możliwości rozwoju osobistego, zwiększenie motywacji klienta do nauki i poszukiwania pracy. Konsultacje z doradcą zawodowym mają na celu edukację osób dorosłych więc w rozumieniu tych przepisów nie powinno się stosować stawki VAT 22% lecz stawkę VAT - ZW ponieważ są to usługi wspomagające edukację.

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą pod jakim PKD i PKWiU znajduje się doradztwo zawodowe i otrzymał informację, iż doradztwo zawodowe jest usługą związaną z przystosowaniem zawodowym osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, poszukujących pracy, gdzie dominuje czynnik pomocy społecznej:

* PKWiU 85.60.10.0 "Usługi wspomagające edukację",

- przeprowadzenie szkoleń dla osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, edukację i poszukujących pracy w zakresie doradztwa zawodowego.

Wnioskodawca nadmienił, iż doradztwo zawodowe jest indywidualną formą szkolenia osób dorosłych aby w większym stopniu rozpoznać ich potrzeby, możliwości i potencjał, w celu wskazania możliwych form edukacji.

Wnioskodawca otrzymał z Głównego Urzędu Statystycznego również informację o następującym PKWiU:

* PKWiU 85.59.19.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Jednocześnie, w związku z § 2 rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), ww. usługi mieszczą się w grupach:

* PKWiU 85.32.1 "Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania"

* PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Natomiast zgodnie z § 3 rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi Wnioskodawcy do następujących grupowań:

* usługi związane z przystosowaniem zawodowym osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, poszukujących pracy, gdzie dominuje czynnik pomocy społecznej:

* PKWiU 85.32.1 "Usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania",

* przeprowadzanie szkoleń dla osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, edukację i poszukujących pracę (jeśli są to szkolenia) z zakresu doradztwa zawodowego, komunikacji interpersonalnej, motywacji, rozwoju osobistego, negocjacji, przystosowania zawodowego itp. w przypadku, gdy czynnik edukacyjny jest przeważający:

* PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Wynika jednoznacznie, iż doradztwo zawodowe jest usługą, w której dominuje czynnik pomocy społecznej osobom w trudnej sytuacji na rynku pracy, mający na celu edukację tych osób i szkolenie indywidualne przygotowujące te osoby do powrotu na rynek pracy oraz wyboru optymalnych kursów i szkoleń zawodowych.

Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z otrzymanymi interpretacjami z Głównego Urzędu Statystycznego z Łodzi oraz opinii profesorów z uczelni dotyczących kategorii doradztwa zawodowego, powinno się w stosunku to tej usługi zastosować podatek stawkę podatku "ZW".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r.):

Jaka jest stawka podatku dla wymienionych w stanie faktycznym usług o PKWiU: 85.32.1 oraz 80.42.20-00.00.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r.), w stosunku do wymienionych w pytaniu usług powinno się zastosować zwolnienie z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009 r., gdyż we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. Wnioskodawca zaznaczył, że dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 7 zostały wymienione usługi w zakresie edukacji, zaś pod poz. 9 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 85, tj. usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Należy zauważyć, że w pkt 9 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie usługi weterynaryjne.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia opodatkowania usług konsultacji z doradcą zawodowym. W rozumieniu standardów usług rynku pracy usługi związane z doradztwem zawodowym mają na celu edukację osób dorosłych poprzez uświadomienie im potencjału osobistego, ukierunkowanie pod wybór odpowiedniej formy kształcenia zawodowego, przygotowanie do poszukiwania pracy poprzez zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, wskazanie możliwości rozwoju osobistego, zwiększenie motywacji klienta do nauki i poszukiwania pracy. Konsultacje z doradcą zawodowym mają na celu edukację osób dorosłych więc w rozumieniu tych przepisów nie powinno się stosować stawki VAT 22% lecz stawkę VAT - ZW ponieważ są to usługi wspomagające edukację.

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą pod jakim PKD i PKWiU znajduje się doradztwo zawodowe i otrzymał informację, iż zgodnie ze stosowana dla celów podatku od towarów i usług Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniach:

* usługi związane z przystosowaniem zawodowym osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, poszukujących pracy, gdzie dominuje czynnik pomocy społecznej:

* PKWiU 85.32.1 "Usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania"

* przeprowadzanie szkoleń dla osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, edukację i poszukujących pracę (jeśli są to szkolenia) z zakresu doradztwa zawodowego, komunikacji interpersonalnej, motywacji, rozwoju osobistego, negocjacji, przystosowania zawodowego itp. w przypadku, gdy czynnik edukacyjny jest przeważający:

* PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Należy podkreślić, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jednocześnie należy także zaznaczyć, że w przypadku niektórych usług przepisy ustawy o VAT nie powołują symboli klasyfikacyjnych lecz wskazują na rodzaj czy charakter świadczonych usług bez względu na symbol PKWiU. Tak też ustawodawca uczynił w przypadku określonym w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, mianowicie zgodnie z tym przepisem zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Z kolei przepis art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.) stanowi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" jest bardzo szeroki. Termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, zawodowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradca" należy rozumieć "ten, kto udziela porad". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach czy to ekonomicznych, finansowych, podatkowych czy innych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć bardzo szeroko.

Trzeba także pamiętać, że aby dana usługa była usługą doradztwa nie musi przybierać np. formy pisemnej opinii, bowiem każda forma udzielania "porad, opinii i wyjaśnień" stanowi bezsprzecznie czynność doradztwa, a o wyłączeniu ze zwolnień podmiotowych decyduje istota wykonywanych czynności.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że o ile działalność, którą prowadzi Wnioskodawca, w rzeczywistości stanowi:

* usługi związane z przystosowaniem zawodowym osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, poszukujących pracy, gdzie dominuje czynnik pomocy społecznej, sklasyfikowane wg PKWiU 85.32.1 "Usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania", oraz

* przeprowadzanie szkoleń dla osób planujących przekwalifikowanie zawodowe, edukację i poszukujących pracę (jeśli są to szkolenia) z zakresu doradztwa zawodowego, komunikacji interpersonalnej, motywacji, rozwoju osobistego, negocjacji, przystosowania zawodowego itp. w przypadku, gdy czynnik edukacyjny jest przeważający, sklasyfikowane wg PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

- i jednocześnie działalność ta nie obejmuje czynności doradczych, to korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymieniona w poz. 7 i 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU lub wykonywania przez Wnioskodawcę usług doradczych) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl