IBPP1/443-1165/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1165/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), uzupełnionego pismami z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.), z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w związku z nabyciem używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych od osób fizycznych niebędących czynnymi podatnikami VAT, Wnioskodawca zobowiązany jest rozliczyć podatek zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w związku z nabyciem używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych od osób fizycznych niebędących czynnymi podatnikami VAT, Wnioskodawca zobowiązany jest rozliczyć podatek zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) oraz z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), jak również pismem z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność lombardową, w ramach której m.in. nabywa używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych od osób fizycznych niezarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT. Używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych pochodzą przeważnie z majątku rodzinnego osób sprzedających. Nabyte używane wyroby jubilerskie są przetwarzane przez Wnioskodawcę w ten sposób, że usuwane są wszelkie elementy niestanowiące metali szlachetnych tj. np. kamienie. Następnie używane wyroby jubilerskie, po przetworzeniu - jako złom metali szlachetnych oraz nabyty złom metali szlachetnych - są przedmiotem dostaw dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz spółki M., która dokonuje rafinacji złomu złota lub innych podmiotów. Wszystkie podmioty nabywające złom metali szlachetnych są podatnikami VAT, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. Metale szlachetne będące przedmiotem dostawy nie są towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że w sytuacji, w której występuje jako nabywca:

Osoby, od których Wnioskodawca nabywa używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych nie są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych, dostawa na rzecz Wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem dostawy zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług są: PKWiU 38.11.58.00 "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2011 r.):

Czy w związku z nabyciem używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych od osób fizycznych niebędących czynnymi podatnikami VAT, Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT zobowiązany jest rozliczyć podatek zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2011 r.), w momencie nabycia od osób fizycznych używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonywanych na jego rzecz dostaw. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikiem są osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. W obowiązującym od 1 lipca 2011 r. załączniku nr 11 do ustawy wymienione zostały towary, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT. Wnioskodawca wskazuje, że nie nabywa używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych od podatników VAT, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. W konsekwencji nabywając używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych od osób fizycznych niebędących czynnymi podatnikami VAT Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przy czym jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Z kolei na podstawie dodanego z dniem 1 kwietnia 2011 r. przepisu art. 17 ust. 7, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Z powyższych przepisów (uwzględniając brzmienie obowiązujące od dnia 1 lipca 2011 r.) wynika zatem, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

1.

nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,

2.

dostawcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,

3.

dostawca ww. towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

4.

dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, a dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), dostawa taka winna być udokumentowana przez kupującego (nabywcę), występującego w charakterze podatnika (czynnego lub zwolnionego). A zatem w tej sytuacji nabywca, będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy, będzie zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu nabycia ww. towarów.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą spoczywa na dostawcy.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy o VAT, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

W załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, pod pozycją 6 zostały wymienione "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal" określone symbolem PKWiU 38.11.58.0.

Ustawodawca zatem na potrzeby stosowania ww. znowelizowanej ustawy o VAT odwołał się od dnia 1 lipca 2011 r., do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności, zgodnie z ww. art. 5a ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność lombardową, w ramach której m.in. nabywa używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych od osób fizycznych niezarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT. Używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych pochodzą przeważnie z majątku rodzinnego osób sprzedających.

Osoby, od których Wnioskodawca nabywa używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych nie są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych, dostawa na rzecz Wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem dostawy zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług są: PKWiU 38.11.58.00 "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal".

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy w związku z nabyciem używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych od osób fizycznych niebędących czynnymi podatnikami VAT, Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT zobowiązany jest rozliczyć podatek zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak już zauważono, przytoczone powyżej regulacje wprowadzają mechanizm, zgodnie z którym obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa na podatniku, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy czyli transakcję opodatkowuje nabywający.

Przy czym należy zauważyć, że powyższy mechanizm znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy dostawcą tych towarów jest podatnik podatku VAT (podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy). W przeciwnej sytuacji, gdy dostawcą złomu jest podmiot nie będący podatnikiem podatku VAT (nie prowadzący działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT) powyższy mechanizm nie znajduje zastosowania.

W sytuacji opisanej we wniosku dostawcami używanych wyrobów jubilerskich oraz złomu metali szlachetnych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 38.11.58.00 są właśnie podmioty nie będące podatnikami podatku VAT. Co za tym idzie Wnioskodawca skupując używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych od takich podmiotów nie będzie występował w roli podatnika a tym samym nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tego tytułu. Tak więc przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl