IBPP1/443-1163/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1163/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek z dnia 26 października2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03.1 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm. oraz z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. Dz. U. Nr 89 poz. 844 z późn. zm.)

Na życzenie klienta w ramach konkretnej usługi, oprócz przygotowania do pochówku, przeprowadzania pogrzebu lub kremacji itp. Wnioskodawca zapewnia m.in. ubranie i przewóz zwłok, kwiaty na pogrzeb i inne usługi bezpośrednio związane z ww.

Klienci m.in. mają możliwość wykupienia miejsca w kolumbarium (rodzaj zbiorowego grobowca z niszami na urny z prochami zmarłych) lub w grobowcu.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę polega na sprzedaży niszy w kolumbarium (odpowiednio - miejsca na trumnę w grobowcu), włożeniu urny (trumny) oraz jej zamknięciu. Ponadto, w przypadku grobowców, Wnioskodawca wykłada płytami miejsce, do którego zostanie włożona trumna. Czynności te, według wspomnianych in principio rozporządzeń Rady Ministrów, objęte są grupowaniem PKWiU 93.03.1 "Usługi pogrzebowe i pokrewne", co potwierdza interpretacja Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi udzielona Wnioskodawcy dnia 9 października 2009 r..

Wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii stawki podatku VAT rodzi jedynie taka sytuacja, gdy ww. usługi świadczone są wraz z usługą pogrzebową, na którą często wystawiana jest jedna faktura i która jest opłacona w ramach jednego - obecnie wysokiego - zasiłku pogrzebowego. Wnioskodawca zdaje sobie bowiem sprawę z faktu, iż usługi te świadczone osobno, podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej jest opodatkowana stawką 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pogrzebowe i pokrewne opodatkowane są podatkiem w stawce 7%. Usługi, które Wnioskodawca wykonuje na zlecenie klienta, a które dotyczą wykonania konkretnego pochówku i świadczą o kompleksowości działań firmy, należy również opodatkować według tej samej stawki.

Jeśli usługa jest wykonana w ramach jednego zlecenia, na którą często wystawiana jest jedna faktura i która jest opłacona w ramach jednego zasiłku pogrzebowego, stosować powinno się stawkę obniżoną. W wyżej wymienionym stanie faktycznym bez wątpienia ma miejsce wykonanie usługi w ramach usługi pogrzebowej, albowiem bez wykonania owych czynności, nie można by było mówić o przeprowadzeniu kompletnego pochówku.

Podobne stanowisko wyrazili między innymi: Urząd Skarbowy w Żyrardowie US46/PP/443/5/05/JŁ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej IBPP1/443-671/08/AZ, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie w interpretacji indywidualnej USIII/443A/AT/414/81/06/WO, Urząd Skarbowy w Jaworznie w interpretacji indywidualnej PP.III.443-11/2/04, Urząd Skarbowy we Włodawie w interpretacji, indywidualnej NPV-443/28/04, a także Urząd Skarbowy w Czechowicach-Dziedzicach w interpretacji indywidualnej USVAT/443/30/2004.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009 r., gdyż we wniosku z dnia 26 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 160 wymienionego załącznika Nr 3 stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%", wymieniono usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną".

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Nadmienia się również, że na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), przedłużono do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowanie - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zgodnie zatem z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w dziale 93 "Usługi pozostałe", pod symbolem PKWiU 93.03 znajdują się "Usługi pogrzebowe i pokrewne".

Tak więc, kwestia stawki podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z Komunikatem Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03.1).

Na życzenie klienta w ramach konkretnej usługi, oprócz przygotowania do pochówku, przeprowadzania pogrzebu lub kremacji itp. Wnioskodawca zapewnia m.in. ubranie i przewóz zwłok, kwiaty na pogrzeb i inne usługi bezpośrednio związane z ww.

Klienci m.in. mają możliwość wykupienia miejsca w kolumbarium (rodzaj zbiorowego grobowca z niszami na urny z prochami zmarłych lub w grobowcu.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę polega na sprzedaży niszy w kolumbarium (odpowiednio - miejsca na trumnę w grobowcu), włożeniu urny (trumny) oraz jej zamknięciu. Ponadto, w przypadku grobowców, Wnioskodawca wykłada płytami miejsce, do którego zostanie włożona trumna. Czynności te objęte są grupowaniem PKWiU 93.03.1 "Usługi pogrzebowe i pokrewne", co potwierdza interpretacja Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi udzielona Wnioskodawcy dnia 9 października 2009 r..

W świetle powyższego, jeżeli sprzedaż niszy w kolumbarium (odpowiednio - miejsca na trumnę w grobowcu), włożeniu urny (trumny) oraz jej zamknięciu, a w przypadku grobowców, wyłożeniu płytami miejsca, do którego zostanie włożona trumna wykonywana przez Wnioskodawcę w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej, została zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 93.03, to podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wskazanych we wniosku interpretacji prawa podatkowego należy wskazać, że interpretacje są wydawane w indywidualnych sprawach, w odniesieniu do indywidualnych i właściwych tylko dla nich stanów faktycznych, zatem tut. organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczącej podobnej tematyki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl