IBPP1/443-1162/13/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1162/13/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy udziału w lokalach mieszkalnych wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy udziału w lokalach mieszkalnych wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lutego 2014 r. znak: IBPP1/443-1162/13/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Opis stanu faktycznego:

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w którym znajduje się 40 lokali mieszkalnych. 17 lokali mieszkalnych zostało zbyte w trybie przetargu ustnego nieograniczonego oraz w trybie bezprzetargowym na rzecz dotychczasowych najemców w latach poprzednich i stanowią własność osób fizycznych. Pozostałe 23 lokale są niewyodrębnione i stanowią własność Wnioskodawcy w udziale wynoszącym 5944/1000, oraz pozostają w zarządzie Zarządu Nieruchomości.

Budynek mieszkalny jest od lipca 2009 r. wspólnotą mieszkaniową, a od lutego 2010 r. jest zarządzany przez prywatną firmę zarządzającą. Zarząd Nieruchomości jako członek wspólnoty mieszkaniowej nie ponosi bezpośrednio począwszy od lipca 2009 r. żadnych kosztów związanych z remontem czy ulepszeniem budynku. Prace remontowe dotyczące budynku są finansowane poprzez utworzony fundusz remontowy, na który wpłat dokonują wszyscy właściciele lokali, w tym jako reprezentant właściciela zbiorowego - Zarząd Nieruchomości. W 2013 r. wspólnota mieszkaniowa zaciągnęła kredyt bankowy w wysokości 275.000,00 zł w celu wykonania termomodernizacji budynku (obecnie prace są w toku).

Opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca zamierza kontynuować sprzedaż lokali mieszkalnych, zarówno w trybie przetargu ustnego nieograniczonego jak i w trybie bezprzetargowym na rzecz dotychczasowych najemców. Zbyciu będzie podlegać prawo własności lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.

W uzupełnieniu z dnia 28 lutego 2014 r. Wnioskodawca wskazał:

Ad. 1. Urząd Marszałkowski Województwa jest czynnym podatnikiem w zakresie podatku od towarów i usług. Rejestracja jednostki nastąpiła 26 października 1999 r. zgłoszeniem rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego VAT-R. Urząd Skarbowy potwierdził zgłoszenie rejestracyjne podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w dniu 27 października 1999 r.

Ad. 2. Województwo... nabyło z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie pozostające we władaniu Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego, w skład tego mienia wchodziła między innymi nieruchomość w B. (zabudowana jednym budynkiem mieszkalnym, dwuklatkowym) co stwierdził Wojewoda decyzją z dnia 15 grudnia 2000 r. (decyzja zmieniona decyzją z dnia 31 stycznia 2003 r.) Nieruchomość ta pozostawała we władaniu Szpitala Specjalistycznego bez tytułu prawnego do dnia 30 września 2005 r. kiedy to Województwo przejęło budynek mieszkalny. Następnie Województwo przekazało przedmiotowy budynek mieszkalny do zarządzania Zarządowi Nieruchomości. W budynku mieszkalnym znajduje się 40 lokali. Do dnia dzisiejszego Województwo sukcesywnie zbywało lokale mieszkalne, w związku z czym obecnie jest właścicielem jedynie 23 lokali.

Ad. 3. Nabycie nieruchomości przez Województwo nastąpiło nieodpłatnie (czynność ta nie była opodatkowana), w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku.

Ad. 4. Nieruchomość wspólną stanowią grunt oraz te części budynku i urządzenia (np. ściany nośne, fundamenty, dach, klatka schodowa, kominy, piony wodno-kanalizacyjne, instalacja domofonowa, gazowa, centralnego ogrzewania), które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Ad. 5. Według informacji pochodzącej z książki obiektu budowlanego rok budowy przedmiotowego budynku jest datowany na 1975 r. Według posiadanej archiwalnej książki meldunkowej pierwsi lokatorzy zamieszkiwali w budynku w dniu 22 grudnia 1975 r. W związku z tym, że w tamtym czasie budynek pełnił funkcję hotelu pracowniczego, pierwsze zasiedlenie miało postać czasowego meldunku w pokojach hotelowych budynku. Z uwagi na fakt, że najem lokali mieszkalnych jest objęty zakresem ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy oddanie do użytkowania w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu nastąpiło w dacie zawarcia umów.

Daty zawarcia umów najmu lokali są następujące:

Klatka nr 47:

lokal nr 1: 1 listopada 2001 r.,

lokal nr 2: 25 kwietnia 2004 r. umowa rozwiązana ze skutkiem na dzień 31 lipca 2010 r.,

lokal nr 3: 15 września 2005 r.,

lokal nr 4: 1 września 2002 r.,

lokal nr 6: 1 października 2001 r.,

lokal nr 7: 1 października 2001 r.,

lokal nr 8: 29 kwietnia 2005 r.,

lokal nr 9: 1 listopada 2001 r., umowa rozwiązana ze skutkiem na dzień 30 kwietnia 2013 r.

lokal nr 10: 1 października 2001 r.,

lokal nr 13: 1 października 2001 r.,

lokal nr 16: 16 października 2001 r.,

lokal nr 17: 3 listopada 2004 r., umowa rozwiązana ze skutkiem na dzień 30 września 2010 r.,

lokal nr 18:14 października 2001 r.,

lokal nr 19:1 października 2001 r.,

lokal nr 20: 1 października 2001 r.

Klatka schodowa nr 49:

lokal nr 4: 15 kwietnia 2003 r.,

lokal nr 5: 21 listopada 2002 r.,

lokal nr 9: 1 stycznia 2003 r.,

lokal nr 12: 1 stycznia 2003 r.,

lokal nr 15: 21 lutego 2002 r.,

lokal nr 18: 1 stycznia 2002 r.,

lokal nr 19: 29 kwietnia 2005 r.,

lokal nr 20: 1 lutego 2003 r.

Ad. 6. Symbol PKOB ww. budynku: 1122 (budynek pełni funkcję mieszkalną i jest budynkiem wielomieszkaniowym-powyżej dwóch lokali).

Ad. 7 i 8. Lokale mieszkalne były wynajmowane przez Szpital Specjalistyczny od momentu zasiedlenia do momentu przekazania nieruchomości Województwu... a następnie Zarządowi Nieruchomości do zarządzania. Z 23 lokali mieszkalnych obecnie 18 stanowi przedmiot umów najmu osób fizycznych, 2 lokale zajmowane są bezumownie w związku z wypowiedzeniem umowy. 3 lokale w klatce nr 47 pozostają wolne: lokal nr 2 od dnia 11 kwietnia 2013 r., lokal nr 9 od dnia 30 kwietnia 2013 r., lokal nr 17 od dnia 31 maja 2012 r.

Od chwili przejęcia nieruchomości przez Województwo, stroną umów najmu stał się Zarząd Nieruchomości.

Ad. 9. Zarząd Nieruchomości jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, odrębny od wnioskodawcy i posiada NIP.

Szpital jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Ad. 10. Zarząd Nieruchomości jest jednostką budżetową realizującą zadania własne samorządu województwa, w zakresie zarządzania nieruchomościami z wojewódzkiego zasobu nieruchomości, zarządzającą nieruchomościami należącymi do Województwa, nieruchomość została oddana do zarządzania na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 30 września 2005 r. (czynność nieopodatkowana i nieodpłatna).

Ad. 11. Budynek jest od lipca 2009 r. wspólnotą mieszkaniową, a od lutego 2010 r. jest zarządzany przez prywatną firmę zarządzającą. W związku z powyższym Zarząd Nieruchomości działający w imieniu Województwa... jako członek ww. wspólnoty mieszkaniowej nie ponosi bezpośrednio, począwszy od lipca 2009 r. żadnych kosztów związanych z remontem czy ulepszeniem przedmiotowego budynku. Prace remontowe dotyczące budynku są finansowane poprzez utworzony fundusz remontowy, na który wpłat dokonują wszyscy właściciele lokali, w tym jako reprezentant właściciela zbiorowego - Zarząd Nieruchomości. Przed powstaniem wspólnoty tj. w latach 2005-2009 kiedy zarządcą budynku był Zarząd Nieruchomości, nie były zlecane żadne roboty remontowe stanowiące ulepszenia budynku w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym. Województwo nie ponosiło wydatków na ulepszenia nieruchomości. Inne wydatki niż wymienione wcześniej nie są planowane do poniesienia zarówno przez ZN jak i Województwo.

Ad. 12. Aktualnie trwają prace związane z termomodernizacją przedmiotowego budynku, jednak zdaniem Wnioskodawcy nie jest to ulepszenie wykonane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie może wskazać terminu sprzedaży lokali mieszkalnych w trybie bezprzetargowym. Trzy wolne lokale mieszkalne są planowane do zbycia w trybie przetargowym w bieżącym roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawcę wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy dokonano ulepszenia budynku mieszkalnego (termomodernizaja) przez wspólnotę mieszkaniową.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie (zdarzeniu przyszłym) zostaną spełnione przesłanki do zwolnienia opisywanej dostawy z podatku VAT. Obecnie w budynku trwa termomodernizacja, która stanowi jego ulepszenie. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ulepszenie nieruchomości jest rozumiane jako pierwsze zasiedlenie, a co za tym idzie, dostawa takiej nieruchomości powinna być objęta podatkiem VAT, zgodnie z art. 43 ust. 10. Należy mieć jednak na uwadze fakt, iż Wnioskodawca jako "dokonujący dostawy" nie jest jednocześnie "dokonującym ulepszenia" albowiem przedmiotowego ulepszenia dokonuje wspólnota mieszkaniowa, która jest odrębnym jednostką organizacyjną (zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali może ona nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana). Zarząd Nieruchomości jako zarządca budynku i reprezentant właściciela - Województwa, jedynie dokonuje wpłat na utworzony fundusz remontowy i jako członek wspólnoty mieszkaniowej nie ponosi bezpośrednio kosztów związanych z remontem ani ulepszeniem budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy oraz ich części (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie konstytutywnego aspektu dostawy towarów, odwołujące się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.

Prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności.

Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Z kolei zgodnie z art. 196 k.c. współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

W ujęciu cywilistycznym istotą umowy sprzedaży jest to, że sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Art. 45 k.c. definiuje rzeczy jako przedmioty materialne.

Zatem, w zakresie pojęcia towarów, jako rzeczy oraz ich części, mieści się współwłasność jako prawo do rzeczy wspólnej. Wobec powyższego, towarem jest udział w prawie własności nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, według których państwa członkowskie mogą uznać za towary udziały lub inne prawa o charakterze udziałowym, które dają ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności, czy też posiadania nieruchomości - art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.).

Jak już wskazano powyżej, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis nie wspomina stricte o przeniesieniu prawa własności. Mając na uwadze powyższe, sprzedaż udziału w prawie własności nieruchomości należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Tak więc Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 tej ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 43 ust. 12a ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b wskazanej ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Stosownie do postanowień art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Stosownie natomiast do ust. 4 powołanego artykułu do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Według art. 29a ust. 8 ustawy, dodanego do ustawy o VAT od 1 stycznia 2014 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Sprzedaż gruntu w takim przypadku nie ma charakteru samodzielnego, lecz jest związana z obiektem będącym przedmiotem dostawy, który z tym gruntem jest trwale związany.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Województwo) jest właścicielem udziału w nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w którym 23 lokale są niewyodrębnione oraz pozostają w zarządzie Zarządu Nieruchomości.

Budynek mieszkalny jest od lipca 2009 r. wspólnotą mieszkaniową, a od lutego 2010 r. jest zarządzany przez prywatną firmę zarządzającą. Zarząd Nieruchomości jako członek wspólnoty mieszkaniowej nie ponosi bezpośrednio począwszy od lipca 2009 r. żadnych kosztów związanych z remontem czy ulepszeniem budynku. Prace remontowe dotyczące budynku są finansowane poprzez utworzony fundusz remontowy, na który wpłat dokonują wszyscy właściciele lokali, w tym jako reprezentant właściciela zbiorowego - Zarząd Nieruchomości. W 2013 r. wspólnota mieszkaniowa zaciągnęła kredyt w celu wykonania termomodernizacji budynku (obecnie prace są w toku).

Wnioskodawca zamierza kontynuować sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz dotychczasowych najemców. Zbyciu będzie podlegać prawo własności lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.

Województwo nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie pozostające we władaniu Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego, między innymi nieruchomość zabudowaną jednym budynkiem mieszkalnym, dwuklatkowym co stwierdził Wojewoda decyzją z dnia 15 grudnia 2000 r. Nieruchomość ta pozostawała we władaniu Szpitala Specjalistycznego bez tytułu prawnego do dnia 30 września 2005 r. kiedy to Województwo przejęło budynek mieszkalny. Następnie Województwo przekazało przedmiotowy budynek mieszkalny do zarządzania Zarządowi Nieruchomości.

Nabycie nieruchomości przez Województwo nastąpiło nieodpłatnie (czynność ta nie była opodatkowana), w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku.

Nieruchomość wspólną stanowią grunt oraz te części budynku i urządzenia (np. ściany nośne, fundamenty, dach, klatka schodowa, kominy, piony wodno-kanalizacyjne, instalacja domofonowa, gazowa, centralnego ogrzewania), które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Rok budowy przedmiotowego budynku jest datowany na 1975 r. W tamtym czasie budynek pełnił funkcję hotelu pracowniczego i w ocenie Wnioskodawcy pierwsze zasiedlenie miało postać meldunku w pokojach hotelowych.

Symbol PKOB ww. budynku: 1122 (budynek pełni funkcję mieszkalną i jest budynkiem wielomieszkaniowym-powyżej dwóch lokali).

Lokale mieszkalne były wynajmowane przez Szpital Specjalistyczny od 2001 r. do momentu przekazania nieruchomości Województwu... a następnie Zarządowi Nieruchomości do zarządzania. Od chwili przejęcia nieruchomości przez Województwo, stroną umów najmu stał się Zarząd Nieruchomości.

Zarząd Nieruchomości jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, odrębny od Wnioskodawcy i posiada NIP. Szpital jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zarząd Nieruchomości jest jednostką budżetową realizującą zadania własne samorządu województwa, w zakresie zarządzania nieruchomościami z wojewódzkiego zasobu nieruchomości, zarządzającą nieruchomościami należącymi do Województwa, nieruchomość została oddana do zarządzania na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 30 września 2005 r. (czynność nieopodatkowana i nieodpłatna).

Budynek jest od lipca 2009 r. wspólnotą mieszkaniową. Zarząd Nieruchomości działający w imieniu Województwa jako członek ww. wspólnoty mieszkaniowej nie ponosi bezpośrednio, począwszy od lipca 2009 r. żadnych kosztów związanych z remontem czy ulepszeniem przedmiotowego budynku. Województwo nie ponosiło wydatków na ulepszenia nieruchomości. Inne wydatki niż wymienione wcześniej nie są planowane do poniesienia zarówno przez ZN jak i Województwo.

Aktualnie trwają prace związane z termomodernizacją przedmiotowego budynku, jednak nie jest to ulepszenie wykonane przez Wnioskodawcę.

Odnośnie planowanej dostawy udziałów w przedmiotowych lokalach wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej - należy zauważyć, w tym przypadku ze strony Wnioskodawcy nie doszło do oddania lokali mieszkalnych do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi w ramach czynności podlegających opodatkowaniu i tym samym do jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż to nie Wnioskodawca był stroną umów najmu i to nie Wnioskodawca odprowadzał podatek należny z tego tytułu.

Nabycie nieruchomości przez Województwo nastąpiło nieodpłatnie (czynność ta nie była opodatkowana). Jednocześnie przekazanie nieruchomości Zarządowi Nieruchomości również było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu. Od chwili nabycia nieruchomości przez Województwo, stroną umów najmu był najpierw Szpital Specjalistyczny, który jest odrębnym podatnikiem VAT, a następnie Zarząd Nieruchomości, również odrębny od Wnioskodawcy zarejestrowany czynny podatnik VAT.

Zatem pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu będzie dostawa lokali mieszkalnych wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, co nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Jednocześnie z wniosku nie wynika, aby przed 2001 r. czy przed 1999 r. lokale były przedmiotem umów najmu zawartych przez poprzedniego właściciela.

Również udostępniania pokoi hotelowych w ramach działalności hotelu robotniczego nie można uznać za pierwsze zasiedlenie, gdyż działalność hotelowa jest działalnością gospodarczą podmiotu, który ją prowadzi. Zatem jest to wykorzystywanie nieruchomości do własnej działalności gospodarczej, a nie wydanie innemu podmiotowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W takim jednak przypadku należy wziąć pod uwagę treść przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do ww. budynku/części budynku nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budynków.

Jak wynika ze złożonego wniosku, przedmiotowe lokale mieszkalne spełniają oba wymienione w powyższym przepisie warunki, gdyż w stosunku do tych lokali nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nabycie nieruchomości przez Województwo nastąpiło nieodpłatnie - czynność ta nie była opodatkowana, w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku). Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych lokali wraz z wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.

Wobec powyższego, dostawa lokali mieszkalnych wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W związku z powyższym w świetle art. 29 ust. 5 (od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8) ustawy o VAT dostawa udziału w gruncie przynależnym do lokalu mieszkalnego, również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że zostaną spełnione przesłanki do zwolnienia opisanej dostawy z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe. Planowana dostawa będzie bowiem zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT a nie jak wskazał Wnioskodawca zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl