IBPP1/443-1156/11/AL - Zwolnienie z podatku VAT usług realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1156/11/AL Zwolnienie z podatku VAT usług realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 czerwca 2011 r. Nr IBPP1/443-636/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dominującym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest edukacja osób dorosłych w formach pozaszkolnych oraz praktyczna nauka zawodu uczniów - pracowników młodocianych, odbywających praktyczną naukę zawodu w ramach przygotowania zawodowego.

Praktyczna nauka zawodu jest organizowana na podstawie umowy o współpracy z przedsiębiorstwem, które jest organem prowadzącym dla Zespołu Szkół. Na podstawie powyższej umowy Wnioskodawca wystawia comiesięcznie fakturę, której kalkulacja jest sporządzona w oparciu o poniesione koszty praktycznej nauki zawodu. Podstawą refundacji poniesionych kosztów jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626). Koszty obejmują wynagrodzenia instruktorów praktycznej nauki zawodu, koszty odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, obsługi administacyjno-finansowej oraz ryczałtu za materiały i surowce do szkolenia, używane narzędzia i urządzenia.

Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzony przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta, do dnia 23 marca 2011 r. pod numerem XXX, w przedmiocie działalności określonym w statucie placówki.

Obok wymienionych kursów i szkoleń była ujęta praktyczna nauka zawodu.

W związku z dynamicznym rozwojem przedsiębiorstwa i rozszerzeniem oferty organizowanych kursów i szkoleń Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany we wpisie, uwzględniającej zwiększony zakres organizowanych kursów i szkoleń.

Dnia 24 marca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie Prezydenta Miasta o dokonaniu zmiany we wpisie do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod nowym numerem yyy.

W nowym wpisie nie ujęto praktycznej nauki zawodu pracowników młodocianych. Wydział Edukacji Urzędu Miasta w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził, iż kształcenie pracowników młodocianych nie mieści się w kategorii niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, odmawiając Wnioskodawcy wpisu powyższej usługi w przedmiocie działalności.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż umowa o praktyczną naukę zawodu jest zawarta w zakresie następujących zawodów: elektromechanik, mechanik monter maszyn i urządzeń, monter elektronik.

Zleceniodawcą w zakresie usług realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu jest Spółka X. Usługi praktycznej nauki zawodu są świadczone na podstawie zawartej umowy "O świadczenie usług szkoleniowych". Przedmiotem umowy jest między innymi: - prowadzenie praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych i realizowania jej zgodnie z wymogami rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626).

Wnioskodawca świadczy usługę o praktyczną naukę zawodu jako wykonawca.

Umowa ze zleceniodawcą Spółką X zobowiązuje do wykonywania na rzecz Zleceniodawcy świadczeń, wynikających z przedmiotu działalności przedsiębiorstwa Zleceniobiorcy (Wnioskodawcy) w zakresie prowadzenia praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych dla uczniów Szkół Zawodowych.

Usługi praktycznej nauki zawodu są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26. Spółka jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, jednak praktyczna nauka zawodu nie jest wyszczególniona jako przedmiot działalności Spółki, pomimo złożenia stosownego wniosku w tej sprawie. Wydział Edukacji Urzędu Miasta odmówił wpisu praktycznej nauki zawodu w powyższej ewidencji, uzasadniając swoją decyzję wymogiem odrębnego postępowania w tej sprawie i wpisie powyższego przedmiotu działalności do odrębnego rejestru - jako placówka kształcenia praktycznego.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy praktyczna nauka zawodu, w zakresie poszczególnych zawodów, prowadzona jest przez Wnioskodawcę w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należy wskazać z których przepisów (konkretny artykuł lub paragraf) oraz jakich ustaw (należy wskazać również publikator) wynikają te formy i zasady..." Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: "Praktyczna nauka zawodu jest prowadzona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626)."

Praktyczna nauka zawodu nie jest świadczona w ramach uzyskanej przez Spółkę akredytacji.

Praktyczna nauka zawodu nie jest finansowana ze środków publicznych

Praktyczna nauka zawodu nie jest finansowana w co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Specyfika świadczonej usługi praktycznej nauki zawodu polega na realizowaniu usługi zgodnie z podstawą programową kształcenia w powyższych zawodach, określoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wnioskodawca przygotowuje praktycznie do zawodu (nauka zawodu w formie zajęć praktycznych). Z uczniami (pracownikami młodocianymi) zostaje zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w warsztatach szkoleniowo-usługowych Wnioskodawcy.

Na podstawie wyliczenia kalkulacji praktycznej nauki zawodu Wnioskodawca wystawia fakturę sprzedaży dla Spółki X. Kalkulacja obejmuje wynagrodzenie instruktorów, koszty odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, obsługę administracyjno-finansową, koszt materiałów i surowców do szkolenia oraz używanych maszyn i urządzeń, koszty dzierżawy pomieszczeń oraz mediów (energii elektrycznej i cieplnej).

Praktyczna nauka zawodu nie jest świadczona w ramach szkolenia zawodowego, jest to przygotowanie zawodowe pracowników młodocianych.

Bezpośrednim uczestnikiem praktycznej nauki zawodu są uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych.

Nabyta wiedza będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego zawodu. Uczniowie kończąc praktyki zawodowe uzyskują określony zawód. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, który uzyskają kończąc edukację w klasie trzeciej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wydział Edukacji Urzędu Miasta nie ujął w nowym wpisie, w przedmiocie działalności praktycznej nauki zawodu pracowników młodocianych. Czy w związku z powyższym, nowy wpis do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych daje uprawnienia Wnioskodawcy do zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z nowym brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zdaniem Wnioskodawcy praktyczna nauka zawodu, na podstawie nowego wpisu do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych nie korzysta ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

* są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie

* są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

* są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż przedmiotem działalności jest praktyczna nauka zawodu uczniów - pracowników młodocianych, odbywających praktyczną naukę zawodu w ramach przygotowania zawodowego w zawodach: elektromechanik, mechanik monter maszyn i urządzeń, monter elektronik.

Do dnia 23 marca 2011 r. Wnioskodawca posiadał wpis pod nr XXX do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzony przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta, gdzie we wpisie tym ujęta została praktyczna nauka zawodu.

Dnia 24 marca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie Prezydenta Miasta o dokonaniu zmiany we wpisie do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod nowym numerem yyyy.

W nowym wpisie nie ujęto praktycznej nauki zawodu pracowników młodocianych. Wydział Edukacji Urzędu Miasta w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził, iż kształcenie pracowników młodocianych nie mieści się w kategorii niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, odmawiając Wnioskodawcy wpisu powyższej usługi w przedmiocie działalności. Jednocześnie stwierdził, iż uzyskanie wpisu kształcenia pracowników młodocianych wiąże się z odrębnym postępowaniem w zakresie ujęcia powyższego przedmiotu działalności w odrębnym rejestrze jako placówki kształcenia praktycznego.

Zleceniodawcą w zakresie usług realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu jest Spółka X. Usługi praktycznej nauki zawodu są świadczone na podstawie zawartej umowy "O świadczenie usług szkoleniowych", której przedmiotem jest prowadzenie praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych i realizowania jej zgodnie z wymogami rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626).

Specyfika świadczonej usługi praktycznej nauki zawodu polega na realizowaniu usługi zgodnie z podstawą programową kształcenia w powyższych zawodach, określoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wnioskodawca przygotowuje praktycznie do zawodu (nauka zawodu w formie zajęć praktycznych). Z uczniami (pracownikami młodocianymi) zostaje zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w warsztatach szkoleniowo-usługowych Wnioskodawcy.

Na podstawie wyliczenia kalkulacji praktycznej nauki zawodu Wnioskodawca wystawia fakturę sprzedaży dla Spółki X. Kalkulacja obejmuje wynagrodzenie instruktorów, koszty odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, obsługę administracyjno-finansową, koszt materiałów i surowców do szkolenia oraz używanych maszyn i urządzeń, koszty dzierżawy pomieszczeń oraz mediów (energii elektrycznej i cieplnej).

Wnioskodawca świadczy usługę o praktyczną naukę zawodu jako wykonawca.

Usługi praktycznej nauki zawodu są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26.

Praktyczna nauka zawodu nie jest świadczona w ramach uzyskanej przez Spółkę akredytacji. Praktyczna nauka zawodu nie jest finansowana ze środków publicznych.

Praktyczna nauka zawodu nie jest finansowana w co najmniej w 70% ze środków publicznych. Praktyczna nauka zawodu nie jest świadczona w ramach szkolenia zawodowego, jest to przygotowanie zawodowe pracowników młodocianych.

Nabyta wiedza będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego zawodu. Uczniowie kończąc praktyki zawodowe uzyskują określony zawód. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, który uzyskają kończąc edukację w klasie trzeciej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca usługi realizowane w zakresie praktycznej nauki zawodu nie wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dla świadczonych przez siebie usług, nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy, gdyż w zakresie ww. wykonywanych usług nie jest podmiotem wymienionym w tym przepisie. Wnioskodawca nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, gdyż nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Minister Edukacji Narodowej wydał rozporządzenie z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626) określające warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, u pracodawców i w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu, rozporządzenie stosuje się odpowiednio do młodocianych pracowników, zwanych dalej "młodocianymi", odbywających praktyczną naukę zawodu w ramach przygotowania zawodowego.

Jak wynika z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu praktyczna nauka zawodu młodocianych jest organizowana przez pracodawcę, który zawarł z nimi umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego.

W myśl § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.

Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów i młodocianych w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.

Jak stanowi § 7 ust. 5 rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu, pracodawca, o którym mowa w § 3 ust. 2, zawiera z innym podmiotem przyjmującym młodocianego na praktyczną naukę zawodu umowę o zorganizowanie dla młodocianego zajęć uzupełniających z zakresu praktycznej nauki zawodu niezrealizowanych u tego pracodawcy. Do tej umowy stosuje się odpowiednio przepisy ust. 3 i 4.

Z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu wynika, iż umowa określa:

1.

nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyczną naukę zawodu oraz miejsce jej odbywania;

2.

nazwę i adres szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu;

3.

zawód, w którym prowadzona będzie praktyczna nauka zawodu;

4.

listę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu, z podziałem na grupy;

5.

formę praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne lub praktykę zawodową) i jej zakres;

6.

terminy rozpoczęcia i zakończenia praktycznej nauki zawodu;

7.

prawa i obowiązki stron umowy, ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków określonych w § 8;

8.

sposób ponoszenia przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu wraz z kalkulacją tych kosztów, z uwzględnieniem § 9;

9.

dodatkowe ustalenia stron umowy związane z odbywaniem praktycznej nauki zawodu.

Do umowy dołącza się program nauczania dla danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły (§ 7 ust. 4 rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu).

Stosownie do art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. d) ww. ustawy o systemie oświaty, Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi ponadto, w drodze rozporządzenia podstawy programowe kształcenia w poszczególnych zawodach uwzględniając w szczególności zestawy celów i treści nauczania, umiejętności uczniów, a także zadania wychowawcze szkoły, odpowiednio do poszczególnych etapów kształcenia i typów szkół oraz zawodów i profili kształcenia ogólnozawodowego.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Edukacji Narodowej i Sportu wydał rozporządzenie z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: elektromechanik, górnik eksploatacji otworowej, korektor i stroiciel instrumentów muzycznych, krawiec, mechanik precyzyjny, pszczelarz, technik górnictwa otworowego, technik informatyk, technik rachunkowości i zegarmistrz. (Dz. U. Nr 154, poz. 1033).

Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Edukacji Narodowej i Sportu wydał rozporządzenie z dnia 24 października 2007 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: fototechnik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, modelarz odlewniczy, monter instalacji i urządzeń sanitarnych, operator maszyn i urządzeń odlewniczych, technik górnictwa odkrywkowego, technik górnictwa podziemnego, technik ochrony środowiska, technik odlewnik i technik technologii drewna (Dz. U. Nr 213, poz. 1569).

Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Edukacji Narodowej i Sportu wydał rozporządzenie z dnia 12 stycznia 2009 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: garbarz skór, kelner, kowal, lakiernik, mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, monter-elektronik, monter mechatronik, operator urządzeń przemysłu chemicznego, technik informacji naukowej i technik obuwnik (Dz. U. Nr 15, poz. 82).

W ww. rozporządzeniach zostały określone podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń oraz monter-elektronik określające co powinien umieć absolwent w wyniku kształcenia ww. zawodach.

Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku specyfika świadczonej usługi praktycznej nauki zawodu polega na realizowaniu usługi zgodnie z podstawą programową kształcenia w powyższych zawodach, określoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ponadto osoby kończąc praktyki zawodowe uzyskują określony zawód. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, który uzyskają kończąc edukację w klasie trzeciej.

W świetle przytoczonych przepisów prawa oraz biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługa polegająca na świadczeniu praktycznej nauki zawodu jest szkoleniem zawodowym osób młodocianych. W trakcie odbywania praktycznej nauki zawodu osoby młodociane zdobywają wiedzę, wykorzystywaną później w ramach zawodów: elektromechanika, mechanika-montera maszyn i urządzeń oraz montera-elektronika.

W związku z powyższym spełniona została pierwsza przesłanka warunkująca prawo do zwolnienia bowiem usługi realizowane w ramach praktycznej nauki zawodu są usługami kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca we wniosku usługi realizowane w ramach praktycznej nauki zawodu nie są świadczone w ramach uzyskanej przez niego akredytacji, nie są finansowane ani w co najmniej 70% ani w 100% ze środków publicznych.

Natomiast Wnioskodawca wskazał, iż dla usług praktyczna nauka zawodu jest prowadzona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626) co oznacza, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. praktyczna nauka zawodu prowadzona jest w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi w ramach praktycznej nauki zawodu w zawodach: elektromechanik, machanik monter maszyn i urządzeń oraz monter elektronik korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż praktyczna nauka zawodu pracowników młodocianych na podstawie nowego wpisu do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych nie korzysta ze zwolnienia z VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie, w zakresie praktycznej nauki zawodu pracowników młodocianych, która nie jest objęta wpisem do ewidencji prowadzonej przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, gdyż w tym zakresie nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty, jednak może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, gdyż są to szkolenia zawodowe i prowadzone są w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl