IBPP1/443-1154/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1154/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 2 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 grudnia 2010 r., z dnia 8 grudnia 2010 r. oraz z dnia 9 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 7 grudnia 2010 r., z dnia 8 grudnia 2010 r. oraz z dnia 9 grudnia 2010 r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 7 grudnia 2010 r. znak IBPP1/443-1154/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym wraz z prawem wieczystego użytkowana gruntu. Rok budowy - lata 70-te, kubatura - ok. 5000 m 2, liczba kondygnacji - 4, poprzedni właściciel - spółka akcyjna.

Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył w miesiącu wrześniu 2005 r. odliczając podatek VAT, który wystąpił przy zakupie. We wrześniu 2005 r. Wnioskodawca oddał część lokali użytkowych ww. nieruchomości w podnajem. W lutym 2007 r. zostało wynajęte ponad 50% powierzchni użytkowej budynku. Na dzień złożenia wniosku wynajmowane jest 100% powierzchni. W okresie od daty nabycia do 30 listopada 2010 r. Wnioskodawca nie poniósł nakładów modernizacyjnych przekraczających 30% wartości początkowej.

W grudniu 2010 r. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, z zastosowaniem zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 dokonując jednoczesnej korekty podatku VAT odliczonego w momencie zakupu, z uwzględnieniem okresu użytkowania (5 lat), stosownie do art. 91 ust. 4-7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 7 grudnia 2010 r. podano również, że:

1.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 28 maja 1993 r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych, w szczególności w zakresie produkcji konstrukcji metalowych i ich części (PKD 25.11.Z), pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 43.99.Z).

2.

Opisany obiekt budowlany znajduje się na dwóch geodezyjnie wyodrębnionych działkach o numerach 1/98 i 1/162.

3.

Według zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, przedmiotowy teren znajduje się w strefie PUH - tereny produkcyjno-usługowo-handlowe. Podstawowy kierunek przeznaczenia - nieuciążliwa produkcja, magazyny, bazy i składy, zgrupowania małych przedsiębiorstw handlowo-usługowo-produkcyjnych w obiektach restrukturyzowanych jednostek gospodarczych, handel hurtowy i giełdowy, użytkowanie górnicze, centra logistyczne, tereny transportu samochodowego, obiekty biurowo-administracyjne, parki przemysłowe, biznesu i technologiczne, urządzenia i obiekty infrastruktury technicznej, oraz urządzenia służące ochronie środowiska i zdrowia ludzi, drogi lokalne i dojazdowe, parkingi, garaże. Dla poszczególnych działek nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

4.

Wskazane geodezyjnie działki (1/98 i 1/162) są zabudowane budynkiem wskazanym we wniosku.

5.

Budynek jest trwale związany z gruntem.

6.

Budynek jest zaliczany wg klasyfikacji PKOB do klasy 1220, tj.: Budynki biurowe. Klasa obejmuje: Budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów miejskich, gminnych, ministerstw, itp. lokali administracyjnych; Budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów. Klasa nie obejmuje: Biur w budynkach przeznaczonych głównie do innych celów.

7.

Przedmiotowy budynek został po raz pierwszy zasiedlony w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług 15 września 2005 r. w wykonaniu czynności opodatkowanych, tj. oddaniu w najem części powierzchni biurowej na rzecz E.L. J.H. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres 5 lat.

8.

Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość w celach podnajmu, dzierżawy. Wykorzystywał ją przez okres posiadania zgodnie z jej przeznaczeniem, wynajmując obecnie całość powierzchni użytkowej na cele biurowe, administracyjne, w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

9.

Nabycie nieruchomości nastąpiło we wrześniu 2005 r. i było udokumentowane fakturą VAT.

10.

W momencie nabycia budynku biurowego wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze zakupu.

11.

Wnioskodawca nie ponosił nakładów modernizacyjnych, ulepszeniowych na przedmiotowy budynek w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie przekroczyły one progu 30% wartości początkowej obiektu.

12.

Wnioskodawca wykorzystywał nieruchomość przez okres 5 lat od daty zakupu i pierwszego zasiedlenia, nie ponosząc nakładów modernizacyjnych o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej.

W uzupełnieniu z dnia 8 grudnia 2010 r. podano ponadto, że przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył w dniu 15 września 2005 r. Wnioskodawca nie ma wiadomości w jaki sposób nieruchomość ta była wykorzystywana przez poprzedniego właściciela - spółkę akcyjną. Jednakże, ponieważ nieruchomość była przedmiotem umowy kupna-sprzedaży pomiędzy stronami działającymi jako podatnicy podatku VAT oraz była udokumentowana fakturą VAT, niniejszy zakup został dokonany w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe należy uznać, że zakup ten stanowił oddanie do użytkowania spełniające definicję pierwszego zasiedlenia. Zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem całego budynku a jego dostawą upłynie okres 5 lat.

W uzupełnieniu z dnia 9 grudnia 2010 r. Wnioskodawca poinformował, że wartość początkowa środka trwałego tj. nieruchomości, o której mowa we wniosku, jest wyższa niż 15.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowa dostawa nieruchomości może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, przy jednoczesnym dokonaniu korekty podatku VAT odliczonego w momencie zakupu, z uwzględnieniem okresu korekty, tj. 5 lat na skutek zmiany przeznaczenia towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa dostawa nieruchomości może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, przy jednoczesnym dokonaniu korekty podatku VAT odliczonego w momencie zakupu, z uwzględnieniem okresu korekty, tj. 5 lat użytkowania. Powyższe wynika z faktu upływu 2 lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6 ww. ustawy, z którego wynika, że towarami są również budynki i budowle lub ich części, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się natomiast dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a powyższej ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z art. 2 pkt 14 ustawy wynika natomiast, że ilekroć w jej przepisach mowa jest o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym wraz z prawem wieczystego użytkowana gruntu. Rok budowy - lata 70-te, kubatura - ok. 5000 m 2, liczba kondygnacji - 4, poprzedni właściciel - spółka akcyjna.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 28 maja 1993 r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych. Opisany obiekt budowlany znajduje się na dwóch geodezyjnie wyodrębnionych działkach o numerach 1/98 i 1/162. Według zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, przedmiotowy teren znajduje się w strefie PUH - tereny produkcyjno-usługowo-handlowe. Budynek jest trwale związany z gruntem i jest zaliczany wg klasyfikacji PKOB do klasy 1220, tj.: Budynki biurowe. Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość w celach podnajmu, dzierżawy. Wykorzystywał ją przez okres posiadania zgodnie z jej przeznaczeniem, wynajmując obecnie całość powierzchni użytkowej na cele biurowe, administracyjne, w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nabycie nieruchomości było udokumentowane fakturą VAT. W momencie nabycia budynku biurowego wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze zakupu. Wnioskodawca nie ponosił nakładów modernizacyjnych, ulepszeniowych na przedmiotowy budynek w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył w dniu 15 września 2005 r. na mocy umowy kupna-sprzedaży pomiędzy stronami działającymi jako podatnicy podatku VAT oraz była udokumentowana fakturą VAT. Niniejszy zakup został więc dokonany w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe należy uznać, że zakup ten stanowił oddanie do użytkowania spełniające definicję pierwszego zasiedlenia. Zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem całego budynku a jego dostawą upłynie okres 5 lat.

Wobec powyższego trzeba stwierdzić, że transakcję nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości we wrześniu 2005 r. należy uznać za spełniającą definicję pierwszego zasiedlenia sformułowaną w cytowanym powyżej przepisie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca podał, że nie ponosił nakładów ulepszeniowych na przedmiotowy budynek w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz że przez cały okres posiadania nieruchomości wykorzystywał ją zgodnie z przeznaczeniem wynajmując część, a obecnie całość na cele biurowe, administracyjne.

Tym samym stwierdzić należy, że planowana dostawa nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, zatem będzie mogła korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy cytowanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, grunt będący przedmiotem dostawy (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowana jest dostawa budynków, budowli lub ich części na nim posadowionych.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części jest opodatkowana, to również dostawa gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu), z którym te obiekty są trwale związane, jest opodatkowana, jeśli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z opodatkowania, to zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, z którym te obiekty są trwale związane.

W przedmiotowej sprawie, do czynności zbycia prawa użytkowania wieczystego zastosowanie znajduje powołany wyżej przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Odnosząc się do tematu dokonania korekty podatku VAT odliczonego w momencie zakupu, z uwzględnieniem okresu korekty, tj. 5 lat, na skutek zmiany przeznaczenia towaru w sytuacji jego sprzedaży jako korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tut. organ stwierdza, iż kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT, oraz - zgodnie z dyspozycją ustawową - w rozdziale 7 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową więc zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc związek towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony, z czynnościami opodatkowanymi. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13. Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy o VAT oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91).

Stosownie do art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot przypadających na towary lub usługi, wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, oraz takich, w stosunku do których prawo to nie przysługuje, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, jaka przypada proporcjonalnie na czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak stanowi art. 91 ust. 1 po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Ustawodawca ustalił też zasady postępowania w sytuacji gdy w okresie korekty, nastąpi sprzedaż towaru. Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 powyższej ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 tej ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ww. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Na podstawie art. 91 ust. 7b ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 11, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c powołanej ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Zgodnie z art. 91 ust. 7d tej ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Na podstawie art. 91 ust. 8 ww. ustawy, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca we wrześniu 2005 r., zakupił nieruchomość zabudowaną w latach 70-tych budynkiem biurowym o PKOB 1220, którą w grudniu 2010 r. zamierza sprzedać. W momencie nabycia tego budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze zakupu VAT i odliczenia takiego dokonał. Wnioskodawca poinformował również, że wartość początkowa środka trwałego, tj. nieruchomości, o której mowa we wniosku, jest wyższa niż 15.000 zł. Jak wykazano powyżej, sprzedaż powyższej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

W opisanej powyżej sytuacji należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. Zakupiony budynek posłuży więc Wnioskodawcy do czynności zwolnionej zatem do czynności, w stosunku do której nie przysługuje prawo do odliczeń.

Mając na uwadze stan prawny oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż korekta podatku naliczonego odnoszącego się do powyższej nieruchomości powinna zostać dokonana w oparciu o uregulowania art. 91 ustawy o VAT. Tym samym podlegające zwolnieniu od podatku zbycie nieruchomości zakupionej do wykonywania czynności opodatkowanych, skutkuje koniecznością dokonania korekty kwoty odliczonego podatku naliczonego. Korekty podatku naliczonego należy dokonać jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy w którym nastąpi sprzedaż przedmiotowej nieruchomości z uwzględnieniem okresu korekty czyli 5 lat użytkowania nieruchomości, tj. 5/10, o ile sprzedaż nastąpi - tak jak Wnioskodawca podał - w grudniu 2010 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl