IBPP1/443-1152/13/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1152/13/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 27 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 lutego 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) wraz z innymi Gminami Powiatu M. - O., M., O., W. oraz Powiat M., korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego realizują projekt partnerski pn. "...". Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i Powiecie.

Przyczyni się do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych.

Gminy Powiatu M. i Powiat M. na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w dniu 14 grudnia 2009 r. zawarły porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego w formie Umowy Partnerskiej. Z dniem 13 sierpnia 2012 r. Aneksem nr 2 do ww. porozumienia wprowadzono zmiany zasad współfinansowania projektu przez Partnerów Projektu zgodnie z którym Płatnikami i Nabywcami są bezpośrednio Partnerzy, każdy w swojej części.

W dniu 15 czerwca 2010 r. uchwałą nr.... Zarząd Województwa... podjął decyzję o wyborze projektu do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013.

W dniu 20 grudnia 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem..., reprezentowanym przez Zarząd Województwa.... pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO WSL, a Gminą M. będącą Liderem projektu - beneficjentem oraz pozostałymi partnerami projektu tj. Gminą Ł., Gminą O., Gminą O., Gminą W. oraz Powiatem M., będącymi stronami umowy. Lider projektu przekazał IZ RPO WSL harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z zawartą umową 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% to wkład własny wszystkich Partnerów.

W ramach realizacji projektu nabywane są następujące towary i usługi:

* system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników - odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;

* sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją - odbiór nastąpił w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;

* wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu m. - odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w M.;

* audyt zewnętrzny - protokoły odbioru podpisane zostały bezpośrednio przez Partnerów i Lidera;

* działania promocyjne - usługa zrealizowana etapowo. Etapy I, II i III zostały zrealizowane odpowiednio w 2010, 2011 i 2012 r., protokoły odbioru zostały podpisane przez Lidera projektu;

* Zespół Wsparcia Projektu - usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji przetargowej oraz merytorycznym wsparciu zamawiającego podczas realizacji całości projektu. Lider projektu - Gmina M. dokonała odbioru dokumentacji przetargowej poprzez obustronne podpisanie protokołów zdawczo odbiorczych. Płatność za merytoryczne wsparcie realizacji projektu dokonywana była w cyklach kwartalnych (IV kw. 2010 - IV kw. 2012) po zatwierdzeniu przez Zamawiającego miesięcznych raportów z wykonania zadań;

* pozyskanie danych z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - odbiór osobisty przez każdego z Partnerów projektu.

Poza Ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza M. nr... z dnia 6 lutego 2009 r. - z zasadami udzielania zamówień o szacunkowej wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 14.000 Euro zlecone zostały:

* kontrola wykonania ortofotomapy powiatu m.,

* kontrola wykonania wektoryzacji sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu m.

Nabyte usługi wykonywane są bezpośrednio na majątku partnerów w tym Gminy Ł.

Na etapie realizacji projektu nie są i nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Dzięki budowanemu systemowi informacji o terenie Gmina Ł. wraz z pozostałymi Gminami Powiatu M. dysponując aktualnymi i wiarygodnymi informacjami zgromadzonymi w bazie danych będzie mogła sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu m. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu m. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek dodatkowych przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Gmina Ł. nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżawy.

Do pełnienia roli Lidera projektu zostaje umocowana zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO WSL dotyczącymi realizacji projektu przez kilka podmiotów, Gmina M., która reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:

* koordynację całości projektu,

* przygotowanie wniosku aplikacyjnego,

* złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO WSL,

* podpisanie w imieniu wszystkich partnerów umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO WSL,

* przeprowadzanie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,

* składanie wniosków o płatność oraz terminowe rozliczenie całości projektu,

* promocję projektu oraz właściwą archiwizację dokumentów.

Partycypacja w kosztach projektu odbywa się wg następujących zasad:

1. Udział w wysokości 1/6 dla każdego z Partnerów na zadania:

a.

opracowanie Studium Wykonalności,

b.

opracowanie dokumentacji przetargowej,

c.

prace Zespołu Wsparcia,

d.

przeprowadzenie audytu i kontroli,

e.

działania promocyjne,

f.

zakup aplikacji serwer GIS,

g.

opracowanie modułów tematycznych,

h.

system zarządzania treścią CMS.

2. Udział w kosztach wynikający z powierzchni terytorialnej gmin (Ł. - 7,18%, M. - 28,32%, O. - 5,53%, O. - 29,96%, W. - 12,34%, Powiat M. 16,67%) na zadania:

a.

wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu m.,

b.

kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej ortofotomapy dla terenu powiatu m.,

c.

wektoryzacja i obiektowanie sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz elektroenergetycznych na terenie gmin powiatu m. (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków sieci po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w M.,

d.

wektoryzacja i obiektowanie dróg na terenie powiatu m. (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w M.).

3. Udział w kosztach wynikający z nakładów pracy przy pozyskaniu danych oraz wdrożeniu poszczególnych modułów (Ł. - 22,12%, M. - 23,62%, O. -10,81%, O. -17,30%, W. -10,72%, Powiat M. -15,43%) w tym:

a. Ewidencja nieruchomości gminy/powiatu (Mienie gminy i powiatu),

b. Ewidencja nieruchomości Skarbu Państwa (Mienie skarbu państwa),

c. Powierzchnia ziemi-grunt,

d. Numeracja porządkowa nieruchomości - baza adresowa,

e. Podatek od nieruchomości, podatki rolny i leśny,

f. Ład przestrzenny,

g. Sieć drogowa,

h. Sieć hydrograficzna,

i. Ochrona środowiska,

j. Ochrona przyrody i krajobrazu,

k. Ochrona dziedzictwa kulturowego i zabytków,

I. Odpady oraz czystość i porządek w gminach,

m. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna, elektroenergetyczna oraz ciepłownicza,

n. Tereny górnicze,

o. Usługi komunalne,

p. Ewidencja zgłoszeń, wniosków i pozwoleń na budowę (Administracja budowlana).

4. Udział w kosztach wynikająca z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie w siedzibie każdego z Partnerów na zadania:

a.

integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (Ł. - 14,09%, M. - 19,93%, O. - 14,09%, O. - 17,53%, W. -9,62%, Powiat M. - 24,74%),

b.

szkolenia dla pracowników - użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (Ł. - 14,09%, M. - 19,93%, O. -14,09%, O. - 17,53%, W. - 9,62%, Powiat M. - 24,74%),

c.

szkolenia dla pracowników - informatyków (Ł. (2os.) - 16,67%, M. (2os.) - 16,67%, O. (2os.) - 16,67%, O. (2os.) - 16,67%, W. (1os.) - 8,32%, Powiat M. (3os.) -25%).

Następujące zadania:

* opracowanie ortofotomapy,

* opracowanie Studium wykonalności,

* działania promocyjne,

* konsultacje techniczne,

* prace Zespołu Wsparcia Projektu - do II kwartału 2012 r. włącznie;

zrealizowane w ramach projektu, do momentu wprowadzenia zmian Aneksem nr 2 z dnia 13 sierpnia 2012 r. do Umowy Partnerskiej, zostały rozliczone w następujący sposób:

Nabywcą i Płatnikiem był Lider projektu, który składał wniosek o płatność zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO WSL. Wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 15% wartości realizowanego projektu Gmina Ł. wraz z innymi Partnerami przekazywała w ramach dotacji celowej na utworzony i wyodrębniony dla każdego z nich rachunek bankowy Urzędu Miasta M. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych były przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera - beneficjenta, który wydatkował z własnych środków 85% wartości poszczególnych faktur.

Powyższa sytuacja została opisana we wniosku z dnia 14 grudnia 2011 r. uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2012 r. oraz interpretacji indywidualnej IBPP4/443-1868/11/ASz z dnia 20 marca 2012 r. Obecnie, zgodnie z zapisami Aneksu nr 2 do umowy Partnerskiej, towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do Partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni Partnerzy w tym Gmina Ł., a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku. Gmina Ł. wraz z innymi Partnerami oraz Lider projektu zabezpieczają środki na całość realizacji projektu w części przypadającej na każdego z nich, zgodnie z zawartą Umową Partnerską. Faktury wystawiane są na poszczególnych Partnerów w tym Gminę Ł., którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane Liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność.

Na zadania, w których udział każdego Partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich Partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje Lider projektu, natomiast Gmina Ł. otrzymuje odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego Partnera w tym Gminę Ł., zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury. Lider może występować do IZ RPO WSL o środki z Unii Europejskiej w formie zaliczki lub refundacji. Otrzymane fundusze przekazuje poszczególnym Partnerom na wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z wysokością udziałów.

Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością Partnerów, w tym Gminy Ł. z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw.

Urząd Miejski Ł. jest czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że uzupełnia opis zdarzenia przyszłego poprzez dodanie następującego tekstu - "Moduł realizujący czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw wykorzystywany będzie przez Gminę:

a.

do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie umów wieczystego użytkowania gruntów zawartych po dniu 1 maja 2004 r. oraz umów najmu i dzierżawy innych niż gruntów rolnych na cele rolnicze,

b.

do czynności zwolnionych z VAT w zakresie umów dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

c.

do czynności niepodlegających VAT w zakresie umów wieczystego użytkowania gruntów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Ł. na przykładzie przedstawionego stanu faktycznego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Powyższe oznacza, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane.

Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Co do zasady, w przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi. Obowiązkiem podatnika jest bowiem przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Zatem zawsze powinien on przede wszystkim poszukiwać możliwości wyodrębnienia kwot podatku.

Zatem decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z innymi Gminami Powiatu oraz Powiatem, korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego realizują projekt partnerski pn. "...". Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i powiecie.

W ramach realizacji projektu nabywane są towary i usługi. Nabyte usługi wykonywane są bezpośrednio na majątku partnerów w tym Wnioskodawcy. Na realizację zadania, w których udział każdego partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich Partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje Lider projektu, natomiast Wnioskodawca otrzymuje odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę.

Na etapie realizacji projektu nie są i nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin. Budowany system będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów, w tym Wnioskodawcy z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw.

Moduł realizujący czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw wykorzystywany będzie przez Gminę:

* do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie umów wieczystego użytkowania gruntów zawartych po dniu 1 maja 2004 r. oraz umów najmu i dzierżawy innych niż gruntów rolnych na cele rolnicze,

* do czynności zwolnionych z VAT w zakresie umów dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

* do czynności niepodlegających VAT w zakresie umów wieczystego użytkowania gruntów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r."

Urząd Miejski Ł. jest czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT.

Odnosząc się do opisu sprawy przytoczyć należy przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jak stanowi natomiast art. 11a ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, a zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, a nie Urząd Gminy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było także przedmiotem licznych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. System odliczania podatku VAT - jak wskazuje TSUE m.in. w wyroku z 22 lutego 2001 r. sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise) - " (...) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT".

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National pic v. Commissioners of Customs Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Opis sprawy wskazuje, że zakupy związane z realizowanym przez Wnioskodawcę jako partnera projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw, który to moduł wykorzystywany będzie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, do czynności zwolnionych z VAT oraz do czynności niepodlegających VAT. Dzięki budowanemu systemowi informacji o terenie Gmina dysponując aktualnymi i wiarygodnymi informacjami zgromadzonymi w bazie danych będzie mogła sprawniej realizować zadania własne. Zatem Gmina nie będzie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżawy. Realizacja projektu bezpośrednio nie jest związana z żadną sprzedażą.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżawy który to moduł wykorzystywany będzie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." ze względu na to, że realizacja projektu nie będzie związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem modułu realizującego czynności związane z zawieraniem umów wieczystego użytkowania, najmu i dzierżaw, w odniesieniu do którego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego lecz tylko w takim zakresie w jakim będzie on służył czynnościom opodatkowanym z uwzględnieniem regulacji wynikających z art. 90 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl