IBPP1/443-1147/12/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1147/12/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT związku z realizacją prac termomodernizacyjnych budynków mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT związku z realizacją prac termomodernizacyjnych budynków mieszkalnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1147/12/ES z dnia 18 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Spółdzielnia realizując zadania z zakresu termomodemizacji budynków wystąpiła o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. "T" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Powodem złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest konieczność uzupełnienia dokumentacji o stanowisko organu podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją tegoż przedsięwzięcia - w zakresie wszystkich budynków objętych projektem. Przedmiotem projektu jest remont i modernizacja czterech budynków mieszkalnych stanowiących zasoby Spółdzielni, zlokalizowanych na osiedlu "U" i "H" w (...). Obecnie przedsięwzięcie jest w trakcie realizacji. W sprawie jednego z budynków objętego przedsięwzięciem - przy ul. D (w którym znajduje się niewielki lokal użytkowy) Spółdzielnia uzyskała już indywidualne interpretacje: IBPP1/443-543/12/MS oraz IBPPI/443-885/12/MS, zatem nie jest on już przedmiotem sprawy rozpatrywanej obecnie.

Obecne zapytanie dotyczy pozostałych trzech budynków objętych tym projektem, obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne, zlokalizowanych przy ul. U. 9-29; przy ul. U. 26-30; przy ul. H. 1 (budynki są zakwalifikowane do PKOB 11). Inwestycja polega na zastępowaniu azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu. W związku z realizacją projektu Spółdzielnia nabywa towary i usługi polegające na wykonaniu docieplenia ścian wyżej wymienionych budynków wraz wykonaniem instalacji odgromowej, wywozem i utylizacją płyt azbestowo-cementowych. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na obniżenie kosztów zużycia energii cieplnej poprzez poprawę efektywności energetycznej i oszczędność energii. W myśl art. 16g ust. 13 obowiązującej ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych powyższe prace stanowią ulepszenie środka trwałego (tekst jedn.: modernizację każdego z budynków), gdyż spowodują wzrost wartości użytkowej budynku w stosunku do jego wartości z dnia przyjęcia do używania, mierzonej w szczególności wydłużeniem okresu używania, obniżeniem kosztów eksploatacji a suma wydatków na modernizację w danym roku przekracza 3500 zł. Niniejszej kwalifikacji dokonano po szczegółowym przeanalizowaniu zakresu rzeczowego wykonywanych robót i porównaniu ich do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej. Obecnie suma wydatków na ulepszenie każdego z trzech budynków mieszkalnych (ujętych w ewidencji środków trwałych jako odrębne obiekty) nie przekracza 30% wartości początkowej. Budynki zostały po wybudowaniu oddane przez Spółdzielnię do użytkowania w latach 1976-1980. Wówczas wraz z ustanawianiem spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych następowało ich zasiedlenie, jednak nie było wtedy czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż zdarzenia te miały miejsce przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Dopiero wraz z wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 8 stycznia 1993 r. zostały objęte opodatkowaniem stawką zwolnioną usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie - zatem dopiero w 1993 r. nastąpiło w stosunku do tych lokali pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT. Ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi zakupów związanych z eksploatacją tych budynków oraz zakupów związanych z ich ulepszeniem - spółdzielnia nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakupy wykazują związek ze sprzedażą zwolnioną oraz nieopodatkowaną.

Po zakończeniu realizacji projektu dwa z przedmiotowych budynków mogą wykazać stan wydatków poniesionych na ulepszenie przekraczający 30% wartości początkowej. Jednak z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi Spółdzielnia nadal nie będzie dokonywała odliczenia podatku naliczonego.

Spółdzielnia w celu ustalenia, czy poniesione nakłady na ulepszenie poszczególnych budynków objętych projektem przekraczają 30% ich wartości początkowej sumuje wszystkie poniesione nakłady na ulepszenie budynku powstałe od daty oddania do eksploatacji w stanie zdatnym do użytkowania i wprowadzenia środka trwałego-budynku do ewidencji w cenie nabycia. Jednocześnie za punkt odniesienia przy ustalaniu procentowego udziału tych ulepszeń Spółdzielnia stosuje historyczną wartość początkową tj. w cenie nabycia, nie uwzględniając powiększających ją ulepszeń.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że wskazane w części E.3 poz. 61 wniosku przepisy art. 2 pkt 14, art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a, art. 43 ust. 7a, art. 43 ust. 1 pkt 11, art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zostały powołane uzupełniająco w poz. 70 części H wniosku - gdyż powołano się na nie w uzasadnieniu własnego stanowiska wnioskodawcy do pytań nr 1, 2, 3 przedstawionych w poz. 69. Wnioskodawca podkreślił, iż powodem wystąpienia z wnioskiem o niniejszą interpretację jest problem przysługującego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia od nabywanych towarów i usług na potrzeby realizacji zadania z zakresu termomodernizacji budynków obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne zlokalizowanych przy ul. U. 9-29, U. 26-30, H. 1 (budynki zakwalifikowane do PKOB11) oraz od nabywanych towarów i usług na potrzeby eksploatacji i utrzymania tych budynków w okresie trwałości projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, który polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych w budynkach stanowiących zasoby spółdzielni obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

2.

Czy przy niezmienionym stanie faktycznym - gdy budynek nadal będzie służył wyłącznie celom mieszkalnym - brak prawa do odliczenia będzie również obowiązywał Spółdzielnię w okresie trwałości projektu (wynoszącym 5 lat od zakończenia projektu, które planowane jest na rok 2013).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytania 1:

nabywane przez Spółdzielnię w trakcie realizacji przedsięwzięcia towary i usługi związane z wykonaniem robót termomodernizacyjnych w budynkach obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne wykazują związek z następującymi rodzajami sprzedaży:

a.

sprzedażą zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy - dot. czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,

b.

sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu na podstawia art. 53 ust. 2 ustawy - w zakresie lokali mieszkalnych, do których zarówno ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz zasiedlenie po raz pierwszy miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r., do których w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie odrębnej własności w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa.

c.

sprzedażą zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - w przypadku dostawy pozostałych lokali mieszkalnych w tych budynkach, gdyż nie jest ona dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 (obecnie wydatki na ulepszenie nie przekraczają 30% wartości początkowej) i między tymże zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Jak już wcześniej wspomniano budynki zostały oddane do eksploatacji w latach 1976-1980 i zasiedlone w 1993 r., tj. z momentem oddania do

użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, którym było wejście w życie ustawy o podatku od towarów i usług, która opodatkowała stawką zwolnioną usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie. W odniesieniu do każdego z przedmiotowych budynków Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej.

Zatem ponieważ zakupy związane z realizacją projektu w zakresie robót termomodernizacyjnych w budynkach obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne - wykazują związek ze sprzedażą zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu to Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem brak związku ze sprzedażą opodatkowaną powoduje, że nie jest spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy umożliwiający skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jak stanowi art. 86 ust. 1 podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na pytanie tut. organu "Czy część stanowiska (...) odnośnie pytania nr 1 zawarta w punktach a, b, c jest elementem stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1" - Wnioskodawca odpowiedział twierdząco, iż jest to uzasadnienie własnego stanowiska do pytania nr 1, że przedmiotowe nabycie towarów i usług wykazuje związek ze sprzedażą zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu, a zatem nie jest spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy umożliwiający skorzystanie z przysługującego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na pytanie tut. organu "Czy należy przyjąć, że ww. część stanowi element opisu zdarzenia przyszłego zawartego w złożonym wniosku..." - Wnioskodawca odpowiedział, że nie jest to element opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku, lecz jak wyjaśniono powyżej.

ad. pytania 2:

Zdaniem Wnioskodawcy, przy zachowaniu obecnego stanu faktycznego, gdy poszczególne budynki nadal będą w przyszłości służyć wyłącznie celom mieszkaniowym (gdyż Spółdzielnia także w przyszłości nie zamierza prowadzić w nich działalności opodatkowanej) prawo do odliczenia podatku VAT nie będzie przysługiwało od zakupu towarów i usług nabywanych na potrzeby eksploatacji i utrzymania tych obiektów w okresie trwałości projektu ze względu na wyłączny ich związek ze sprzedażą zwolnioną i nieopodatkowaną, którą wymieniono przedstawiając własne stanowisko w sprawie pierwszego pytania ujętego w niniejszym wniosku (tekst jedn.: w ad. 1) - w stosunku do jednego z trzech omawianych budynków mieszkalnych, po zakończeniu realizacji projektu - wydatki na ulepszenie nadal nie przekroczą 30% wartości początkowej. Jednak nawet w sytuacji, gdy w przyszłości, po zakończeniu przedsięwzięcia nakłady na ulepszenie dwóch z wymienionych budynków przekroczą 30% wartości początkowej, to dostawa lokali w tych budynkach natychmiast po tym ulepszeniu będzie stanowić dostawę dokonywaną w ramach pierwszego zasiedlenia (gdyż wydatki na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej) i będzie ona podlegała opodatkowaniu stawką zwolnioną na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a. Przepis ten stanowi, że opodatkowana stawką zwolnioną jest dostawa spełniająca dwa warunki: jeżeli w stosunku do budynków, budowli i ich części nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Spółdzielni w odniesieniu do przedmiotowych budynków takie prawo nie przysługuje) a dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej. Spółdzielnia choć poniesie wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej - to z uwagi na brak związku tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi nie przysługuje jej prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Zatem także w przyszłości, w okresie trwałości projektu (wynoszącym 5 lat od zakończenia projektu, które planowane jest na rok 2013) - ze względu na niespełnione warunku zapisanego w art. 86 ust. 1 ustawy, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - w omawianym przypadku brak związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi pozbawia Spółdzielnię prawa do odliczenia VAT naliczonego (zakupy mieć będą wyłączny związek ze sprzedażą zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na powiązanie zagadnień objętych pytaniami nr 1 i 2, ujęto je w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Spółdzielnia realizując zadania z zakresu termomodernizacji budynków wystąpiła o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. "T" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest remont i modernizacja czterech budynków mieszkalnych stanowiących zasoby Spółdzielni. Wniosek dotyczy trzech budynków objętych tym projektem, obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne, (budynki są zakwalifikowane do PKOB 11). Inwestycja polega na zastępowaniu azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu.

W związku z realizacją projektu Spółdzielnia nabywa towary i usługi polegające na wykonaniu docieplenia ścian ww. budynków wraz wykonaniem instalacji odgromowej, wywozem i utylizacją płyt azbestowo-cementowych. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na obniżenie kosztów zużycia energii cieplnej poprzez poprawę efektywności energetycznej i oszczędność energii.

Ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi zakupów związanych z eksploatacją tych budynków oraz zakupów związanych z ich ulepszeniem - Spółdzielnia nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakupy wykazują związek ze sprzedażą zwolnioną oraz nieopodatkowaną.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii przysługującego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług na potrzeby realizacji zadania z zakresu termomodernizacji budynków obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne oraz od nabywanych towarów i usług na potrzeby eksploatacji i utrzymania tych budynków w okresie trwałości projektu.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, to nie zostanie spełniony drugi podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - gdyż Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu polegającego na wykonaniu robót termomodernizacyjnych w trzech wskazanych w niniejszym wniosku budynkach stanowiących zasoby spółdzielni obejmujących wyłącznie lokale mieszkalne.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem brak związku ze sprzedażą opodatkowaną powoduje, że nie jest spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy umożliwiający skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy zawartej w pytaniu o następującej treści: "Czy przy niezmienionym stanie faktycznym - gdy budynek nadal będzie służył wyłącznie celom mieszkalnym - brak prawa do odliczenia będzie również obowiązywał Spółdzielnię w okresie trwałości projektu (wynoszącym 5 lat od zakończenia projektu, które planowane jest na rok 2013)...", należy w tym miejscu podkreślić, że tut. organ nie jest w stanie przewidzieć jakie nastąpią zmiany w przepisach prawa podatkowego w przyszłości, zatem niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć przy tym należy, że pojęcie "zdarzenia przyszłego" - jako przedmiotu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej - odnosi się do hipotetycznego stanu faktycznego w sprawie podatkowej. Nie chodzi przy tym o "futurologię podatkową", lecz o przeciwstawność wobec pojęcia zaistniałego stanu faktycznego.

Oznacza to, że przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji nie mogą być pytania o to, czy wobec wskazanego zdarzenia przyszłego przewiduje się opodatkowanie lub wyłączenie, lub zwolnienie od podatku. Zdarzenie przyszłe nie odnosi się bowiem do stanu prawa podatkowego, lecz do zachowania Wnioskodawcy.

Chodzi zatem o to, czy zainteresowany prawidłowo ocenia stan prawnopodatkowy w odniesieniu do zdarzenia, które jeszcze nie nastąpiło w odniesieniu do wnioskodawcy, ale które nastąpić może. Wnioskodawca może być zainteresowany skutkami podatkowymi swojego potencjalnego zachowania, które jedynie projektuje, ale którego podjęcie uzależnia od wyniku interpretacji indywidualnej.

Z uwagi na istotę interpretacji indywidualnych, w szczególności ich gwarancyjny charakter, przedmiotem tych rozstrzygnięć nie może być ocena prawna sytuacji osadzonej w "przyszłości podatkowej". Bowiem organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości.

Tut. organ nie jest w stanie określić, jakie będą warunki korzystania z prawa do odliczenia w latach następnych tj. czy brak prawa do odliczenia podatku VAT będzie również obowiązywał Spółdzielnię w okresie trwałości projektu (wynoszącym 5 lat od zakończenia projektu, które planowane jest na rok 2013).

Zatem w odniesieniu do powyższego można jedynie wskazać, że na mocy przepisów obowiązujących w dniu wydania interpretacji, w sytuacji jeśli dokonane przez Wnioskodawcę zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów rozliczeń podatkowych w ewidencjach oraz deklaracjach dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego zawartego w niniejszym wniosku. Jednocześnie interpretacja ta dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku VAT w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy założeniu, jak wskazał Wnioskodawca, że nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Niniejsza interpretacja nie dotyczy natomiast opodatkowania bądź też ewentualnego zwolnienia od podatku jakiejkolwiek dostawy budynków lub ich części, gdyż po pierwsze w opisie zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku nie ma mowy o jakiejkolwiek planowanej dostawie, po drugie nie sformułowano pytania w tym zakresie ani własnego stanowiska i po trzecie w odpowiedzi na wezwanie tut. organu Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że przedmiotem zapytania jest kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz że przedmiotem zapytania nie jest sposób opodatkowania dostawy budynków lub ich części.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl