IBPP1/443-1146/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1146/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) oraz z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych realizowanych dla członków Powiatowej Rady Zatrudnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2011 r. Nr IBPP1/443-555/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji, klasyfikowane zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (symbol PKWiU 85.59.19).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż organizuje szkolenia dla pracowników Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Tematyka szkoleń pozwala uczestnikom tych szkoleń uzyskać lub uaktualnić wiedzę do prawidłowego pełnienia przez nich funkcji członka Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Tematyka szkoleń dotyczy zadań powiatowych rad zatrudnienia określonych w art. 22 ust. 5 i 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zleceniodawcą szkoleń są Powiatowe Urzędy Pracy, które udzielają Wnioskodawcy pisemnego zlecenia na organizację szkolenia, podpisując umowę na organizację szkolenia. Umowa, przedmiotem której jest organizacja i przeprowadzenie szkolenia zawiera następujące dane: oznaczenie zleceniodawcy, wykonawcy, przedmiot umowy - przeprowadzenie szkolenia, termin wykonania umowy, ilość osób objętych szkoleniem, koszt szkolenia.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę dla członków powiatowych rad zatrudnienia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Powiatowa Rada Zatrudnienia działa na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001), a zakres powierzonych jej zadań określa art. 22 ust. 5 i 6 tejże ustawy. Szczegółowe zasady funkcjonowania Powiatowej Rady Zatrudnienia określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2281) w sprawie rad zatrudnienia, które w § 9 i 10 przewiduje szkolenia dla członków tych rad.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są świadczone w oparciu o akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia dla członków Powiatowych Rad Zatrudnienia osób bezrobotnych są w całości (100%) finansowane ze środków publicznych. Szkolenia członków Powiatowej Rady Zatrudnienia prowadzone są na podstawie umowy o organizację szkolenia i finansowane przez starostę - w ramach limitu środków Funduszu Pracy, zgodnie z § 9 do § 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia.

Wnioskodawca organizuje zarówno szkolenia "otwarte" czyli przekazuje do Powiatowych Urzędów ofertę szkolenia i na tej podstawie Urzędy Pracy zgłaszają członków powiatowych rad zatrudnienia na szkolenia lub szkolenia "zamknięte" organizowane wyłącznie dla członków danej rady zatrudnienia działającej w konkretnym powiecie. Przy szkoleniach zamkniętych temat szkolenia i zakres ustala dany Powiatowy Urząd Pracy.

Szkolenia nie są organizowane w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania osób tego potrzebujących.

Uczestnikami szkoleń są członkowie Powiatowych Rad Zatrudnienia.

Tematyka szkoleń pozwala uczestnikom tych szkoleń uzyskać lub uaktualnić wiedzę do prawidłowego pełnienia przez nich funkcji członka Powiatowej Rady Zatrudnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r.):

Czy świadczone przez Wnioskodawcę Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie szkoleń dla członków Powiatowej Rady Zatrudnienia podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lub c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r.) usługi w zakresie szkolenia członków powiatowych rad zatrudnienia podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem jakkolwiek finansowane są ze środków publicznych to ze względu na zakres zadań powiatowych rad zatrudnienia, określonych w art. 22 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, szkolenia mające na celu podniesienie poziomu wiedzy niezbędnego do prawidłowego pełnienia funkcji członka rady nie stanowią usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego i tym samym zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miała zastosowania do usług szkoleniowych w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest prowadzenie szkoleń, w tym członków Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę dla członków powiatowych rad zatrudnienia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są świadczone w oparciu o akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zleceniodawcą szkoleń są Powiatowe Urzędy Pracy, które udzielają Wnioskodawcy pisemne zlecenie na organizację szkolenia zawierającą oznaczenie zleceniodawcy i wykonawcy, przedmiot umowy, termin wykonania szkolenia, ilość osób objętych szkoleniem, koszt szkolenia.

Wnioskodawca organizuje zarówno szkolenia "otwarte" czyli przekazuje do Powiatowych Urzędów ofertę szkolenia i na tej podstawie Urzędy Pracy zgłaszają członków powiatowych rad zatrudnienia na szkolenia lub szkolenia "zamknięte" organizowane wyłącznie dla członków danej rady zatrudnienia działającej w konkretnym powiecie. Przy szkoleniach zamkniętych temat szkolenia i zakres ustala dany Powiatowy Urząd Pracy.

Tematyka szkoleń dotyczy zadań powiatowych rad zatrudnienia określonych w art. 22 ust. 5 i 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Tematyka szkoleń pozwala uczestnikom tych szkoleń uzyskać lub uaktualnić wiedzę do prawidłowego pełnienia przez nich funkcji członka Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Szkolenia dla członków Powiatowych Rad Zatrudnienia są w całości (100%) finansowane ze środków publicznych. Szkolenia członków Powiatowej Rady Zatrudnienia prowadzone są na podstawie umowy o organizację szkolenia i finansowane przez starostę - w ramach limitu środków Funduszu Pracy, zgodnie z § 9 do § 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia.

Wnioskodawca podał, że szkolenia nie są organizowane w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania osób tego potrzebujących.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz przytoczone przepisy prawa wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Aby dane usługi mogły korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lub c ustawy o VAT muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz muszą być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub być finansowane ze środków publicznych. A zatem muszą być spełnione dwie przesłanki łącznie.

Zatem, w tym przypadku, w pierwszej kolejności ustalić należy czy szkolenia, adresowane do członków powiatowych rad zatrudnienia, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże członków rad.

Wnioskodawca podał w opisie stanu faktycznego, że szkolenia dla członków rad zatrudnienia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Ponieważ zatem pierwszy z wymienionych warunków, koniecznych do zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, nie został przez Wnioskodawcę spełniony zatem badanie dalszych przesłanek staje się bezprzedmiotowe.

Zatem usługi realizowane przez Wnioskodawcę w ramach szkoleń członków powiatowych rad zatrudnienia będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi w zakresie szkolenia członków powiatowych rad zatrudnienia nie będą podlegać zwolnieniu przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, w związku z czym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie podkreślić, iż w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, a zatem przy założeniu, że świadczone usługi szkoleniowe nie stanowią kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a zatem traci ona ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy bowiem podkreślić, że organ wydający interpretacje jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnego uzupełniania czy modyfikowania stanu faktycznego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl